Jak wygląda praca kuriera w czasach koronawirusa?
Koronawirus dotknął wiele branż, sparaliżował życie społeczne i coraz mocniej odciska się na gospodarce. Bardzo obciążeni są medycy, diagności, służby porządkowe, ale też internetowe łącza i kurierzy… Pandemia COVID-19 i środki przyjęte przez rządy wielu państw spowodowały spowolnienie życia społecznego, zamknięcie firm, lokali i przeniesienie większości aktywności do domów. Dystans społeczny zwiększył zapotrzebowanie na usługi w zakresie dostaw artykułów. Jak pracują kurierzy w czasie pandemii? Co nowego wprowadziła branża kurierska?
Spis treści
Wzrost zapotrzebowania na kurierów
Najczęściej polityka spłaszczania krzywej i walka z rozszerzaniem się pandemii obejmuje różne ograniczenia mobilności osób, ale bez przerywania transportu towarów i działania firm kurierskich. Oznacza to, że kurierzy pracują od marca na wzmożonych obrotach. Kiedy ludziom zaleca się, pozostanie w domach przez dłuższy czas, ostatecznie prowadzi to do wzrostu popytu na usługi dostawy. Ktoś musi dostarczyć pod wskazany adres artykuły spożywcze, gotowe jedzenie, lekarstwa i inne zakupy realizowane online. Mateusz Pycia, założyciej i CEO GlobKurier.pl na łamach publikacji przygotowanej przez Izbę Gospodarki Elektronicznej komentuje aktualną kondycję e-handlu w Polsce: (…) Wszystko zależy od branży i stopnia udziału sprzedaży e-commerce w przychodach firmy. Wzrosty wysyłek nawet powyżej 70% obserwujemy w branżach takich jak: e-grocery, zoologia, suplementy i leki bez recepty. Spadki powyżej 15% – w odzieżówce i jubilerstwie. W mojej ocenie jest to zmiana czasowa, z uwagi na inne rozłożenie budżetów konsumentów(…)*.
*(źródło: E-commerce w czasie kryzysu)
Konsumenci przestawili się na zakupy online, kupując tym kanałem także produkty pierwszej potrzeby. W Stanach Zjednoczonych, w Rosji i niektórych innych krajach rządy zdefiniowały prace dostawcze jako część podstawowej infrastruktury krytycznej w dobie pandemii i umożliwiły dostawcom (którzy mogą potwierdzić, że wykonują swoje zadania) swobodne przemieszczanie się bez uwzględnienia blokad.
Czy kurier dostarczy paczkę mimo koronawirusa?
Czy praca kuriera w czasach pandemii jest bezpieczna?
Zakładamy, że w czasie epidemii pracownicy dostawczy są wysoce narażeni na zakażenie wirusem, ponieważ przemieszczają się po miastach z dostawami do kilkudziesięciu klientów dziennie. Mimo takiej świadomości, przy zachowaniu odpowiednich środków ostrożności, dostarczanie towaru przesyłką kurierską jest jedynym rekomendowanym rozwiązaniem — nie wynaleziono jeszcze bezpieczniejszej formy zakupów. Dlatego powinniśmy rygorystycznie przestrzegać procedur bezpiecznego wysyłania i odbierania paczek i ze szczególnym szacunkiem traktować pracę kurierów. Odpowiedzialność za bezpieczeństwo podczas realizacji usług kurierskich spoczywa zarówno na samych kurierach, jak i na ich klientach. Świadomość po obu stronach może zminimalizować ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa.
Jak zmieniła się praca kuriera w czasie koronawirusa?
Firmy kurierskie szybko wprowadziły ograniczenia w sposobie działania, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się COVID-19. Aby chronić kurierów i klientów, przewoźnicy nie wymagają już podpisów przy większości dostaw. Większość firm zachęca do dostaw bezkontaktowych: paczkę kurier zostawia na wyciągnięcie ręki. Kiedy wysyłasz paczkę, powinna ona mieć list przewozowy (dostępny na stronie internetowej firmy kurierskiej) wydrukowany na domowej drukarce i pozostawiony na wyciągnięcie ręki do odebrania przez kuriera. Ciekawą inicjatywę wprowadziła Paczka w RUCH-u, która zdecydowała się na dezynfekcje paczek w magazynach metodą ozonowania. Praca w czasie pandemii niesie ze sobą wiele ryzyka, dlatego firmy szukają indywidualnych i autorskich sposób na ochronę pracowników.
Jak zachować bezpieczeństwo w pracy?
Należy również pamiętać, że — zgodnie z nową polityką wielu firm kurierskich — kurier może odmówić dostarczenia paczki pod drzwi lub wejścia do budynku. Dlatego odbiorcy powinni być przygotowani na opuszczenie budynku w celu odebrania przesyłki.
Jeśli kurier dostarcza przesyłkę pod Twoje drzwi, zachowaj bezpieczną odległość. O ile nie jest to absolutnie konieczne, nie należy otwierać paczki i sprawdzać jej zawartości w obecności kuriera. Jeśli zdecydujesz się na otwieranie paczki przy kurierze i spisywanie protokołu, zrób to w masce i jednorazowych rękawiczkach. Jednym z najskuteczniejszych sposobów ograniczenia rozprzestrzeniania się wirusa, (przynajmniej w branży kurierskiej) jest… uczciwość. Jeśli trafisz na kwarantannę, koniecznie poinformuj o tym kuriera. Oczywiste jest, że naprawdę potrzebujesz zamówionego towaru, jeśli jednak zarazisz kuriera, wirus może zostać przeniesiony na dziesiątki, a może setki innych osób, które kurier odwiedzi. W takiej sytuacji należy poinformować przewoźnika lub nadawcę o ryzyku, aby uzgodnić najlepsze miejsce i czas doręczenia przesyłki i uniknąć bezpośredniego kontaktu.
Jak bezpiecznie rozpakować i zapakować paczkę?
Najlepszym sposobem na odebranie opakowania są jednorazowe rękawiczki i maskę ochronną, dzięki czemu pozostaniesz zabezpieczony podczas otwierania opakowania. W przypadku posiadania odpowiedniego środka dezynfekującego należy spryskać nim opakowanie przed rozpakowaniem. Gdy zamówiony towar możesz zostawić na chwilę, bo nie potrzebujesz go od razu i nie ucierpi z powodu tak długiego przechowywania, możesz objąć paczkę kilkudniową kwarantanną. Badania opublikowane na łamach New England Journal of Medicine dowodzą, że COVID-19 żyje przez 24 godziny na tekturze i 72 godziny na plastiku i stali nierdzewnej. Możesz zostawić paczkę w bezpiecznym miejscu i poczekać z jej rozpakowaniem. W większości przypadków nie wpłynie to na możliwość zwrotu towaru czy złożenia procedury reklamacyjnej, gdyż coraz więcej sprzedawców korzysta obecnie z długich okresów zwrotów.
Po wyjęciu towaru z zewnętrznego opakowania i wyrzuceniu kartonu należy dokładnie umyć ręce przed przystąpieniem do rozpakowywania towaru z oryginalnego opakowania. W trakcie rozpakowywania unikaj dotykania oczu i nosa. Podobne środki ostrożności należy zachować podczas przygotowywania paczki dla kuriera. Podczas pakowania najbezpieczniej jest używać maski i rękawic ochronnych. Jest to szczególnie ważne dla osób, które wysyłają paczki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Nie wybieraj płatności za pobraniem i korzystaj z paczkomatów
Istotnym środkiem ostrożności jest unikanie płatności za pobraniem, ponieważ ten rodzaj dostawy znacznie wydłuża kontakt z kurierem. Jeśli nie możesz zapłacić przelewem bankowym, spróbuj użyć karty płatniczej zamiast gotówki. Utrzymuje się, że przekazywane z rąk do rąk banknoty mogą rozprzestrzeniać wirusa SARS COV-2. Chinach banki sterylizują banknoty za pomocą światła ultrafioletowego i wysokiej temperatury, a następnie pozostawiają je na 14-dniową kwarantannę, zanim ponownie wprowadzą do obiegu. Wirus utrzymuje się na banknotach przez stosunkowo krótki czas, ale pieniądze przechodzą z rąk do rąk, co oznacza, że są tak samo skuteczne w przenoszeniu infekcji, jak uścisk dłoni.
Pamiętaj, że ryzyko infekcji można znacznie zmniejszyć, wybierając dostawę do paczkomatu. Ta forma dostawy wyklucza bezpośredni kontakt z kurierem. Używając jednorazowych rękawiczek podczas obsługi paczkomatów, możesz czuć się całkowicie bezpiecznie. W obecnej sytuacji InPost proponuje także korzystanie z opcji bezdotykowego odbioru dzięki aplikacji. InPost wprowadził możliwość zdalnego otwierania skrzynek, dzięki temu nie musisz dotykać ekranu Paczkomatu, wystarczy, że Twój telefon ma połączenie z siecią, a otworzysz skrzynkę z poziomu aplikacji.
Pandemia zmienia rynek kurierski
Pandemia zwiększyła zainteresowanie rozwojem różnych automatycznych bezstykowych form doręczania przesyłek. Automatyczne sortowanie, zautomatyzowane magazyny, dostawy autonomicznymi samochodami i dronami — dla tych rozwiązań pandemia to czas intensywnych testów, ponieważ epidemia jest okazją do przyspieszonych eksperymentów z nowymi technologiami.
Dziś nikt nie ma wątpliwości, że kurierzy są bardzo potrzebni w walce z pandemią koronawirusa. Bez tej profesji funkcjonowanie wielu firm czy sprawne prowadzenie gospodarstw domowych zostałoby sparaliżowane. Dostawcy pomagają nam odbierać towary i produkty bez konieczności wychodzenia z domu. Pamiętajmy, że troska o wzajemne bezpieczeństwo, życzliwość i zrozumienie może uprawnić całe procesy dostaw i zminimalizować ryzyko przeciążenia systemu. Przeczytaj jak bezpiecznie zamówić kuriera
Bądź na bieżąco↴
Aktualności z branży kurierskiej i transportowej
GlobKurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl