Najnowsze trendy na rynku e-commerce
Rozwój technologii ma ogromny wpływ na wiele branż. Klienci zaczynają oczekiwać nowych usprawnień i rozwiązań. Rosnące zainteresowanie branżą e-commerce, sprawia, że firmy decydują się na zastosowanie innowacyjnych technologii. Warto jednak wiedzieć, co dla konsumenta jest najpotrzebniejsze i jakie są jego oczekiwania. Na podstawie kilku ostatnich raportów, dotyczących branży e-commerce powstała lista najnowszy i najpopularniejszych technologii ważnych dla tego rynku.
Mobilna wygoda
W ostatnim czasie znacząco wzrosła ilość zakupów internetowych wykonywana z poziomu smartfonu. Według najnowszych badań UPS Europe Pulse of the Online Shopper wynika, że już 43% użytkowników smartfonów dokonuje za ich pomocą zakupów online. Największą popularnością taka możliwość cieszy u osób w przedziale wiekowym od 15 do 24 lat. Telefony nie służą tylko do zakupów, dla 78% konsumentów są narzędziem do wyszukiwania informacji o danym sklepie, 78% śledzi realizację zamówień, a 75% porównuje ceny. W związku z tym warto, aby firmy dostosowały swoją stronę do urządzeń mobilnych bądź rozważyły posiadanie aplikacji mobilnej.
Całodobowa obsługa klienta
Atrakcyjne ceny to nie jedyna rzecz, która przyciąga klienta. Ważna jest, też jakość obsługi, jaką może zapewnić sklep. Najlepiej, aby była nieskazitelna, całodobowa i odpowiadała na każde pytanie wymagającego klienta. W tym zadaniu wykorzystywane są chatboty, czyli sztuczna inteligencja, która została zaprogramowana tak, aby odpowiadać na najprostsze pytania o każdej porze. Jednak jest to tylko dodatkowe narzędzie, które na obecną chwilę nie jest w stanie w pełni zastąpić człowieka.
Gdy samo zdjęcie to za mało
Wadą zakupów online jest brak możliwość dokładnego sprawdzenia produktu, jaki jest w dotyku, jak pachnie, czy aby na pewno będzie pasował. Wiele sklepów online postanowiło wprowadzić pewne rozwiązanie, które ma na celu uwiarygodnienie procesu dokonywania zakupu i lepszej prezentacji towarów. Samo zdjęcie z opisem staje się niewystarczające. Popularne stało się wideo, które według 94% firm jest skutecznym narzędziem marketingowym. Takie rozwiązanie najczęściej stosowane jest w sklepach sprzedających ubrania. Jednak niektóre firmy postanowiły pójść o krok dalej wprowadzając technologię rzeczywistości rozszerzonej.
Szybka dostawa
Klienci coraz częściej oczekują, że zamówiony przez nich produkt dotrze pod wyznaczony adres tego samego dnia, a najpóźniej nazajutrz. Mimo, że taka usługa z reguły jest dodatkowo płatna, znacząco zmniejsza różnice pomiędzy sklepem stacjonarnym i sklepem internetowym. Innym dostrzegalnym trendem wśród dzisiejszych kupujących w e-sklepach jest możliwość dostawy do alternatywnych punktów odbioru. Najnowsze badanie UPS Pulse of the Online Shopper pokazują, że już 73% osób dokonujących zakupów w sklepach internetowych jest zainteresowanych tą opcją dostawy. Takie rozwiązanie umożliwia odebranie przesyłki w dowolnym czasie.
Wielokanałowość
Aby dotrzeć do potencjalnych i utrzymać lojalność obecnych klientów, sklepy online muszą rozwijać biznes w wielu różnych kierunkach. Jednym z nich jest tworzenie nowych kanałów sprzedaży i wprowadzenie modelu omnichannel. W tym modelu przedsiębiorstwa online przyjmują podejście wielokanałowe. Przykładowo, właściciel sklepu stacjonarnego decyduje się również na sprzedaż produktów w e-sklepie. Dodatkowo udostępnia możliwość odbioru i zwrotu produktów w placówce, a także instaluje specjalne ekrany umożliwiające zakup produktów z oferty dostępnej online.
W przyszłości
Trudno precyzyjnie sprawdzić, jakie trendy będę obowiązywać na rynku w przyszłości. Jednak ze wstępnych analiz i badań wynika, że technologia rzeczywistości rozszerzonej, personalizacja i chatboty, będę coraz częściej oczekiwane przez użytkowników. W zmieniającym się świecie, trzeba być przygotowanym, że konsumenci będą oczekiwać coraz więcej i prowadząc sklep internetowy warto śledzić nowe technologię oraz wprowadzać najlepsze rozwiązania.
Źródło: Komerso.pl