Czy sklepy stacjonarne znikną? Zakupy w dobie pandemii
O wzroście sprzedaży przez Internet w kontekście koronawirusa mówi się bardzo dużo. Sklepy internetowe zanotowały wzrosty w wyniku naturalnej konsekwencji lockdownu. Zamknięcie sklepów stacjonarnych wywołało rynkową próżnię, którą stara się wypełnić branża e-commerce. Bardzo ciekawym przypadkiem jest rozwój branży e-grocery, dostawy pożywienia do domu to silny, widoczny gołym okiem trend. Czy zatem tradycyjny handel w wymiarze, jakim znamy, zniknie?
Spis treści
Czy handel tradycyjny przestanie istnieć?
Trzeba przyznać, że koniec tradycyjnego handlu wieszczono jeszcze przed wybuchem epidemii. Na tamten moment jednak wielu specjalistów prorokowało, że całkowite odejście od sprzedaży stacjonarnej nie jest możliwe z kilku powodów. Jednym z argumentów był fakt, że zakupy rozumiane są w kategorii doświadczenia społecznego. Zakupy to spędzanie czasu z przyjaciółmi lub rodziną i wypytywanie opinii o tym, jak coś wygląda przed zakupem. Wizyta w sklepie stacjonarnym oznacza brak rozczarowań związanych z produktem. Kiedy idziesz do sklepu, wiesz dokładnie, jak dany produkt, wygląda, jak się układa, czy pasuje lub nie. Ten zakup jest zdecydowanie bardziej świadomy.
Zakupy online, szczególnie w przypadku branży modowej, często mogą kojarzyć się z rozczarowaniem. Wizyta w sklepie stacjonarnym oznacza natychmiastową satysfakcję. Warto dodać, że wysyłka produktu kupionego przez Internet może zająć kilka dni, więc przy dostawach kształtowanie konsumenckiego doświadczenia jest o wiele trudniejsze. Jednak… mamy rok 2020 i szalejącą pandemię. Nie da się zaprzeczyć, że koronawirus zmienia konsumenckie przyzwyczajenia. COVID-19 obciążył tradycyjny handel detaliczny i stał się katalizatorem dawno prorokowanych zmian. Od stycznia 2020 r. doszło do powszechnych zamknięć galerii i domów towarowych na całym świecie. W szczytowym momencie globalnych blokad pandemia drastycznie pogłębiła lukę między handlem tradycyjnym a internetowym. W obliczu nieoczekiwanego, tradycyjnej firmy zostają zmuszone do wprowadzenia bardziej cyfrowej fuzji do swojego modelu biznesowego.
Przeczytaj więcej ↠ Darmowa dostawa w sklepie internetowym
Czy zakupy w sklepach są bezpieczne?
W pewnym sensie ludzie zawsze będą chcieli interakcji twarzą w twarz. Tak jesteśmy skonstruowani, dlatego konsumenci będą chcieli przymierzyć ciuchy, pójść do pobliskiej księgarni lub spotkać się ze znajomymi w centrum handlowym. Z tym że w obecnej sytuacji centrum handlowe to zamknięte przestrzenie, w których nawet przy wysokim reżimie sanitarnym istnieje ryzyko zarażenia. Klienci rezygnują z tych aktywności. Sprzedawcy detaliczni prawdopodobnie nadal będą odczuwać spadek przychodów, redukcję zatrudnienia i zamykanie sklepów w krótkim okresie. W tej chwili trudno jest dokładnie zmierzyć, jak bardzo pandemia wpłynie na funkcjonowanie sklepów stacjonarnych i galerii handlowych.
Można powiedzieć, że wiele osób odkryło wygodę zakupów online podczas pandemii, ale z drugiej strony zauważyliśmy też wiele osób narzekających na brakujące same day delivery i wydłużony czas oczekiwania. Kolejki przed sklepami IKEA w dniach następujących po złagodzeniu obostrzeń dowodzą, jak ważne są doświadczenia konsumenckie w odbudowie sklepów tradycyjnych po ich zamknięciu.
Jakie branże ucierpiały najbardziej?
Ucierpiały branże, w których sektor e-commerce był mniej rozwinięty. Inaczej pandemię znosiły firmy, które musiały podjąć logistyczną operację przerzucenia większości sprzedaży do swojego e-sklepu, a inaczej takie, które swoje zaplecze e-commerce musiały dopiero zbudować. Co więcej, prognozuje się, że duże skutki pandemii odczują marki dystrybuujące dobra luksusowe. Przy zbliżającym się krachu gospodarczym konsumenci zwrócili się ku produktom pierwszej potrzeby.
Przez Internet zamawiane jest jedzenie, kosmetyki, produkty chemiczne, czyli produkty do codziennej konsumpcji. Politolodzy i psychologowie społeczni zaznaczają, że wybuch pandemii może zmienić nastroje i nastawienia. Koronawirus określany jest jako „reset konsumpcyjnego świata”, co może wpłynąć na ogólną społeczną mentalność.
Bezpieczne zakupy online
Salesforce zebrał dane z ankiety przeprowadzonej od 16 lipca do 18 sierpnia 2020 r. Respondenci reprezentowali 27 krajów na sześciu kontynentach. Badanie obejmowało odpowiedzi od 12 000 konsumentów i 3600 nabywców biznesowych.
- 63% konsumentów stwierdziło, że sposób, w jaki uzyskują towary i usługi „zmienił się” w 2020 r.
- 80% ankietowanych klientów biznesowych spodziewa się, że zrobi więcej zakupów online w erze po pandemii w porównaniu z okresem przed pandemią.
- 88% klientów oczekuje, że wszelkiego rodzaju firmy przyspieszą inicjatywy cyfrowe z powodu pandemii, a 83% oczekuje, że detaliści zapewnią elastyczne opcje wysyłki i realizacji, takie jak kup online — odbierz w sklepie.
- 61% spodziewa się spędzać więcej czasu w Internecie po pandemii niż przed jej wystąpieniem.
Pandemia jest testem dla wszystkich. Zmieniają się postawy konsumentów i oczekiwania wobec marek i firm. W badaniu Salesforce 71% konsumentów stwierdziło, że przywiązuje większą wagę do etyki firm niż rok temu, a 61% stwierdziło, że przestali kupować od firmy, ponieważ jej wartości nie są zgodne z ich wartościami. Podobnie 75% kupujących twierdzi, że etyka dostawców w coraz większym stopniu wpływa na ich decyzje zakupowe. 90% ankietowanych konsumentów twierdzi, że sposób, w jaki firma zachowuje się podczas kryzysu, świadczy o jej wiarygodności. 51% konsumentów ufa firmie bardziej ze względu na jej reakcję na tegoroczny kryzys.
Przyszłość tradycyjnych sklepów
Duże domy towarowe, które stały się ofiarami pandemii, już wcześniej poniosły straty, więc COVID-19 nie jest jedyną przyczyną drastycznych spadków. Branża potrzebuje teraz wizjonerów zorientowanych na przyszłość, którzy są w stanie zapewnić nową perspektywę i ożywić sprzedaż detaliczną w nadchodzących latach. W dzisiejszym świecie zakupów chodzi o inwestowanie w nową technologię, która podkreśla mocne strony każdego kanału, umożliwiając w ten sposób płynne współdziałanie po zniesieniu obostrzeń.
GlobKurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl