Digitalizacja i automatyzacja w transporcie drogowym – najnowsze rozwiązania
W świecie technologii dużo się dzieje. Tempo rozwoju jest tak ogromne, że skutki tych zjawisk rezonują niemal w każdej branży. Internet Rzeczy, sztuczna inteligencja (AI), big data i nowe możliwości przetwarzania danych tworzą wielki potencjał do zmian, także w sektorze transportowym. Z pojęciami takimi jak: TMS, ETA czy telematyka powinien zapoznać się każdy aspirujący specjalista ds. logistyki. Jakie korzyści daje digitalizacja i jakie przynosi zagrożenia? W tym artykule spróbujemy odpowiedzieć na powyższe pytania. Przeczytaj, jak wykorzystać potencjał technologiczny w kompleksowym zarządzaniu procesami transportowymi.
Spis treści
Automatyzacja transportu drogowego w Polsce
Świetnym obszarem do wdrażania nowych technologii jest transport drogowy. To sektor o olbrzymim potencjale, także w Polsce. Według danych Raportu Transport Drogowy w Polsce przygotowanego przez TLS i SpotDatę to wartość usług przewozowych zrealizowanych przez transport drogowy towarów w Polsce za rok 2022 r. wyniosła aż 190 mld zł. Potencjał jest duży, jak wskazują analizy, średnioroczne tempo wzrostu wartości usług transportowych w naszym kraju od 2010 roku oscyluje na poziomie 10,5%. Dzięki zastosowaniu technologii takich jak: GPS, IoT czy Big Data, możliwe jest monitorowanie pojazdów w czasie rzeczywistym, optymalizacja tras czy monitorowanie stanu technicznego. Takie systemy przyczyniają się do zwiększenia efektywności transportu i redukcji kosztów. Równie istotne są cyfrowe platformy udostępniające usługi transportowe, które ułatwiają komunikację między przewoźnikami a klientami. Przykładem jest platforma GlobKurier.pl, która umożliwia szybkie porównanie ofert i dokonanie rezerwacji usługi. Takie rozwiązania są kluczowe w dobie rosnącego popytu na usługi transportowe na żądanie.
Ważnym elementem jest też automatyzacja logistyki. Jest to szczególnie widoczne w sektorze transportu towarowego, gdzie automatyzacja i robotyka są wykorzystywane do efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw — od pakowania, przez załadunek, transport, do dostawy towarów do klientów.
Digitalizacja czy automatyzacja? Dwie rewolucje?
Zanim przejdziemy do szczegółów, zacznijmy od usystematyzowania wiedzy i wyjaśnienia pojęć. Choć digitalizacja i automatyzacja w transporcie są ze sobą powiązane i często współdziałają, to są to różne koncepcje.
- Digitalizacja w transporcie odnosi się do procesu wykorzystywania technologii cyfrowych do przekształcenia tradycyjnych, analogowych systemów transportowych. To gromadzenie i analizowanie danych w celu lepszego zarządzania systemami transportowymi. To także wdrażanie nowych technologii, takich jak: aplikacje mobilne, systemy zarządzania flotą czy platformy udostępniania pojazdów. Np. Cloud computing umożliwia gromadzenie i przetwarzanie ogromnej ilości danych związanych z transportem drogowym w czasie rzeczywistym. To dane o ruchu drogowym, warunkach pogodowych czy zużyciu paliwa.
- Automatyzacja w transporcie — to wykorzystanie technologii, w tym sztucznej inteligencji (AI), robotyki i mechanizacji, do wykonywania funkcji transportowych, które normalnie wymagałyby interwencji człowieka. Przykładem jest: systemy zarządzania flotą, które automatycznie optymalizują trasy i harmonogramy, technologie IoT (Internet of Things), które monitorują i raportują stan pojazdów w czasie rzeczywistym. Dość jaskrawym przykładem automatyzacji w transporcie są pojazdy autonomiczne, które otwierają drogę do nowych modeli biznesowych i usług, takich jak np. bezzałogowe dostawy. Automatyzacja w transporcie koncentruje się na zastosowaniu technologii — często opartych na digitalizacji — do wykonywania zadań bez bezpośredniego udziału człowieka.
Nawigując przyszłość: telematyka rządzi na trasie
Technologia przekształca zarządzanie flotą i bezpieczeństwo na drogach. Jak? Bardzo szybko! Świetnym przykładem jest telematyka. To zastosowanie technologii informatycznych i komunikacyjnych do monitorowania, zarządzania i optymalizowania operacji związanych z pojazdami i transportem. Telematykę możemy rozumieć jako interdyscyplinarne pole łączące telekomunikację (bezprzewodową komunikację danych i GPS), informatykę (systemy zarządzania bazami danych), a także mechanikę i elektronikę pojazdów.
Telematyka w transporcie stosowana jest do:
- Monitorowania floty — systemy telematyczne mogą śledzić pojazdy w czasie rzeczywistym, dostarczając informacje o ich lokalizacji, prędkości i innych parametrach. Dzięki temu firmy transportowe lepiej optymalizują trasy i zarządzają czasem pracy kierowców. Takie mechanizmy zapobiegają też kradzieży pojazdów.
- Diagnostyka pojazdów — firmy mogą monitorować stan techniczny swoich pojazdów, identyfikować problemy na wczesnym etapie i planować konserwację w odpowiednim czasie. Dzięki temu zmniejszają koszty i przestoje.
- Bezpieczeństwo i zarządzanie ryzykiem — systemy telematyczne monitorują styl jazdy kierowców, ostrzegają o potencjalnych zagrożeniach, często automatycznie kontaktują się z usługami ratunkowymi w sytuacji wypadku.
- Optymalizacja paliwa — telematyka pomaga w zarządzaniu zużyciem paliwa, na przykład poprzez monitorowanie stylu jazdy, planowanie efektywnych tras czy zarządzanie czasem pracy silnika.
Z telematyką w transporcie ściśle wiążą się systemy TMS. Systemy TMS (Transportation Management System, czyli System Zarządzania Transportem) to oprogramowania służące do zarządzania i optymalizacji operacji transportowych. W praktyce systemy TMS mogą pomagać firmom w planowaniu i egzekucji przewozów, monitorowaniu przesyłek w czasie rzeczywistym, zarządzaniu kosztami transportu i analizie danych. Telematyka i systemy TMS są często integralnymi elementami cyfrowego ekosystemu transportowego, umożliwiającym firmom lepsze zarządzanie swoimi operacjami i dostarczanie usług na wyższym poziomie.
Estimated Time of Arival
Wynikiem funkcjonującej w transporcie digitalizacji jest ETA, czyli „Estimated Time of Arrival”, to angielski akronim oznaczający szacowany czas przybycia. W kontekście transportu termin ten używany jest do określenia przewidywanego czasu, w którym pojazd dotrze do określonego miejsca. Kalkulacja ETA uwzględnia wiele czynników, takich jak: prędkość, trasa, warunki pogodowe, ruch drogowy, a w przypadku transportu morskiego i lotniczego — także prądy oceaniczne i wiatry. Współcześnie, systemy telematyczne i GPS automatycznie obliczają i aktualizują ETA w czasie rzeczywistym. ETA jest bardzo ważnym wskaźnikiem w logistyce i transporcie, ponieważ pozwala na planowanie procesów takich jak: załadunek, rozładunek, dostawy, a także na informowanie klientów o przewidywanym czasie dostawy. Zastosowanie AI i uczenia maszynowego podnosi możliwości szacowania ETA. W ruchu drogowym AI i uczenie maszynowe są wykorzystywane do poprawy prognozowania ruchu drogowego, detekcji i reagowania na incydenty drogowe, a także do optymalizacji systemów zarządzania ruchem.
Automatyczne pojazdy — nowa era w transporcie drogowym?
Autonomiczne pojazdy w transporcie towarów są jednym z najbardziej ekscytujących trendów w branży logistycznej. Właściwie wykorzystane, mogą przynieść niezliczone korzyści. Zwiększona efektywność, zmniejszenie kosztów operacyjnych i poprawa bezpieczeństwa. Autonomiczne ciężarówki mogłyby jeździć przez całą dobę bez potrzeby odpoczynku, co znacząco zwiększa efektywność dostaw. Ponadto, zaawansowane systemy sensoryczne i algorytmy sztucznej inteligencji mogą pomóc w minimalizacji błędów ludzkich, co przekłada się na zwiększone bezpieczeństwo na drogach. Wreszcie, automatyzacja transportu towarów może przyczynić się do redukcji emisji CO2, zwłaszcza jeśli połączona z elektryfikacją floty pojazdów. Trzeba jednak zaznaczyć, że pełne wykorzystanie potencjału tych technologii będzie wymagało przełamania wielu wyzwań. Nie koniecznie technologicznych, ale głównie prawnych czy społecznych.
Wykorzystanie automatyzacji w transporcie i logistyce
Automatyzację można wykorzystać do zautomatyzowania śledzenia i dostarczania towarów, co pozwala firmom lepiej zarządzać łańcuchem dostaw. Automatyzację można również wykorzystać do zautomatyzowania planowania pojazdów i kierowców, a także śledzenia przesyłek. Automatyzacja może być również wykorzystywana do automatyzacji załadunku i rozładunku towarów, jak również śledzenia zapasów. Automatyzacja może być również wykorzystana do zautomatyzowania procesu płatności, umożliwiając klientom szybkie i bezpieczne płacenie za towary i usługi.
Automatyzacja może być również wykorzystywana do poprawy obsługi klienta poprzez dostarczanie klientom aktualizacji w czasie rzeczywistym na temat ich zamówień i przesyłek. Automatyzacja może być również wykorzystywana do dostarczania klientom spersonalizowanych rekomendacji opartych na ich wcześniejszych zakupach. Automatyzacja może być również wykorzystana do zautomatyzowania zapytań do obsługi klienta, dzięki czemu klienci mogą uzyskać odpowiedzi na swoje pytania szybko i dokładnie.
Ogólnie rzecz biorąc, automatyzacja w transporcie i logistyce może pomóc firmom zaoszczędzić czas i pieniądze, a także poprawić obsługę klienta i bezpieczeństwo. Automatyzacja może również pomóc firmom lepiej zarządzać łańcuchem dostaw i poprawić ich wydajność.
Globkurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl