Dlaczego warto sprzedawać za granicą?
Czy warto zabierać się za sprzedaż międzynarodową? W porównaniu ze sprzedażą krajową sprzedaż klientom międzynarodowym to zupełnie nowa, choć opłacalna przygoda. W takim scenariuszu pozyskujesz klientów, którzy mówią innym językiem i wydają pieniądze w innej walucie. Twoja działalność musi być zgodna z lokalnymi przepisami i lokalnymi preferencjami. Czy w obliczu tych potencjalnych wyzwań warto sprzedawać na arenie międzynarodowej? Naszym zdaniem zdecydowanie tak.
Spis treści
Dołącz do elitarnej grupy
Trzeba przyznać, że Polscy się dość sceptyczni w kontekście zagranicznej sprzedaży na swoich platformach. W 2021 roku jedynie 5% polskich przedsiębiorstw sprzedawała online do krajów UE. Z takim wynikiem zostajemy w ogonie Europy, wyprzedzając jedynie Bułgarię i Rumunię. Być może czas nadgonić straty?
Szansa, której nie możesz przegapić
Nawet jeśli masz wrażenie, że Twój towar dobrze sobie radzi na lokalnym rynku i czujesz stabilność dochodu, zastanów się, czy to wystarczająca pozycja… Wytwarzasz już produkty, których potrzebują klienci. Wiesz też, że produkt zaspokaja potrzeby, więc dlaczego ograniczać się tylko do lokalnych odbiorców? Sprzedaż na rynkach międzynarodowych otwiera również do wielu nieoczekiwanych korzyści, pod warunkiem, że jesteś otwarty na nowe wyzwania i przygotowany na żmudne kalkulacje. Sprzedaż transgraniczna wymaga radzenia sobie z potencjalnie skomplikowaną siecią podatków, przepisów i innych opłat — niedoszacowanie wydatków może poważnie zaszkodzić wynikom finansowym. Nie wystarczy po prostu przerzucić kosztów na klienta. Jednak dobrze skalkulowana oferta może być atrakcyjna dla klienta końcowego i jednocześnie funkcjonować jako motor napędowym Twojego przedsiębiorstwa.
Największym wyzwaniem, przed którym stoi międzynarodowy sprzedawca, jest podjęcie decyzji, czy może konkurować na zagranicznych rynkach. Aby odnieść sukces, sprzedawcy powinni zbadać skalę sprzedaży produktów na lokalnych domenach i porównać ją z liczbą sprzedawców konkurujących na tym rynku. Jeśli istnieje taka możliwość, należy przeprowadzić badanie cen i kosztów wysyłki, a nawet testowo zamówić towar od sprzedawców z regionu. Tylko dokładny research powie Ci, czy sprzedaż na rynku zagranicznym będzie opłacalna.
Co dają Ci klienci międzynarodowi?
Dlaczego? Po pierwsze klienci międzynarodowi mogą pomóc Ci szybciej się rozwijać. Im wyższa liczba klientów, tym większą sprzedaż możesz osiągnąć. Jeśli poszerzysz bazę klientów na nowe rynki międzynarodowe, możesz przyspieszyć rozwój biznesu. Większa skala to większy dochód. Po drugie, klienci międzynarodowi mogą pomóc zmniejszyć ryzyko związane z rynkiem lokalnym. Spowolnienie gospodarcze, problemy inflacyjne, napięta sytuacja w związku z konfliktem na Ukrainie może w każdej chwili zahamować sprzedaż na rodzimym rynku. Posiadanie zróżnicowanej bazy klientów z całego świata pomaga łagodzić ciosy tego typu. W takiej sytuacji nadal jesteś w stanie generować zysk pomimo wyzwań na rynku krajowym. Po trzecie, klienci międzynarodowi mogą pomóc Ci w ekspansji na nowe rynki i ciągłym skalowaniu biznesu: jeśli Twoja firma dobrze sobie radzi w jednym kraju, możesz wykorzystać tę dynamikę i bezboleśnie wprowadzić swój produkt lub usługę w nowych krajach sąsiednich.
Sprzedajesz produkty sezonowe?
Być może cross border e-commerce jest dla Ciebie? Istnieje kilka kategorii produktów, które są przydatne tylko w określonym okresie. W takiej sytuacji Twoja produktywność i efektywne wykorzystanie zasobów mogą być utrudnione, gdy ograniczasz się tylko do rynku krajowego. Klimat, pogoda i pora roku zmieniają się, a Twój produkt wraz ze zmieniającym się sezonem staje się nieaktualny, przestarzały i nieodpowiedni do danej pory roku. Kiedy sprzedajesz swoje produkty na arenie międzynarodowej, możesz zabezpieczyć swoją firmę przed utratą produktywności i pełniejszym wykorzystaniem zasobów.
Pamiętaj, że sprzedaż transgraniczna może odbywać się na trzy główne sposoby, w tym:
- między sprzedawcą lub marką a konsumentem (B2C)
- między dwoma firmami (B2B)
- między dwiema prywatnymi stronami (C2C)
Poszukaj odpowiednich partnerów
Jak zacząć? Poszukaj kompatybilnych partnerów rynkowych, aby zbudować początkowy fundament. Nawet najbardziej przygotowanemu detaliście brakuje regionalnego doświadczenia firmy, która działa tam od lat. Zaangażowanie partnera w kraju, w którym chcesz prowadzić interesy, to świetny sposób na zminimalizowanie ryzyka. Skorzystaj z doświadczenia innych. Logistyka ostatniej mili, trendy sprzedaży detalicznej w kraju i kroki w celu budowania rozpoznawalności marki — tu prawdopodobnie będziesz potrzebować pomocy. Marketplace (eBay, Amazon, Etsy itp.) są świetnymi partnerami transgranicznymi ze względu na istniejącą infrastrukturę cyfrową i zaplecze logistyczne. Sprawdź, jakie masz możliwości współpracy.
Otwórz się na nową grupę docelową i ich portfele
Transgraniczny handel elektroniczny wymaga operacji międzynarodowych, nie tylko w języku angielskim. Jeśli chcesz wejść na egzotyczny rynek np. japoński, musisz użyć języka japońskiego, aby ułatwić Twojej marce rezonowanie z lokalnymi konsumentami. Lokalizacja jest kluczem do udanego transgranicznego handlu. Oprócz doboru produktów do lokalnych potrzeb konieczna jest również personalizacja marki w oparciu o rynek docelowy, dostosowanie ceny, stylu, kampanii marketingowych itp. Na przykład, jakich mediów społecznościowych używają Japończycy? Jakie są ważne lokalne święta i ich znaczenie kulturowe? Musisz zrozumieć kulturowe niuanse, aby dostosować swoją strategię sprzedaży. Aby sięgnąć po portfele zagranicznych konsumentów, zainwestuj swój czas.
Logistyka
Wydaje się trudna dla wszystkich transgranicznych operatorów handlu elektronicznego. To złudzenie trwa dopóty, dopóki nie znajdziesz dobrego partnera logistycznego. Sprawdzone firmy pomogą w planowaniu procesu, zapewnią know-how, pomogą przy odprawie celnej i redukcji kosztów pojedynczej wysyłki. Chcesz rozpocząć współpracę? Zacznij od konsultacji i zdecyduj, który model logistyczny jest dla nich lepszy. Oprócz zwiększania zysków i sprzedaży, dla sprzedawców jeszcze ważniejsze jest właśnie obniżenie kosztów wysyłki. Na początku możesz wybrać dostawę pojedynczego przedmiotu do konsumentów, nawet przy nieco wyższych kosztach. Wszystko w celu przetestowania akceptacji rynku docelowego na wczesnym etapie. Wraz ze wzrostem skali możliwości rosną: fracht morski, kolejowy, samolotowy. Rynek proponuje kilka modeli wysyłek. GlobKurier.pl może pomóc na każdym etapie rozwoju Twojego e-sklepu. Pamiętaj, że prowadząc firmę, musisz rozumieć politykę importową obcego kraju. Każdy kraj ma swoje przepisy, a czasami, gdy zmienia się otoczenie polityczne, może zmienić się również polityka celna, patrz Brexit.
Przeczytaj ofertę dla sklepów internetowych Zyskasz 88% oszczędności pracy ludzkiej, 70% redukcji kosztów wysyłki i 50% mniej błędów przy adresowaniu. |
4,8 miliarda dolarów w 2026 r.
Cross border, czyli sprzedaż towarów na arenie międzynarodowej może być boostem dla Twojej firmy. Internacjonalizacja i globalizacja ułatwiły firmom sprzedaż za granicę, dlaczego by nie skorzystać z tych możliwości? Szacuje się, że transgraniczny handel elektroniczny wzrośnie o 27% CAGR od 2021 do 2027 roku, a w 2026 roku ma osiągnąć 4,8 miliarda dolarów. Dane mówią same za siebie. Odważ się na ten krok, ryzyko i zwrot (zysk?) idą przecież w parze. Sprzedaż międzynarodowa jest szansą dla organizacji (niezależnie od wielkości), które chcą zmaksymalizować swój potencjał. Jakie masz ambicje: USA, Kanada, Australia a może Chiny? Obsługujemy ponad 190 krajów, zobacz, jak możemy Ci pomóc → Szybka wysyłka międzynarodowa — Cross border eCommerce.
Zamów kuriera: https://www.globkurier.pl/
Globkurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl