Ecommerce — jak prawidłowo analizować konkurencję?
Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak wypadasz na tle konkurencji? Z pewnością jeśli aktywnie prowadzisz sklep internetowy. Poprawna analiza wymaga jednak ustrukturyzowania i sporządzenia dokumentu, który będzie bazą do bieżącego monitoringu konkurencji. Zidentyfikowanie i zrozumienie własnych przewag konkurencyjnych względem swojego rynku daje możliwość skalowania i zwiększenia przychodu. Zatem do dzieła! W pierwszej kolejności odpowiedz sobie na pytanie: KTO jest Twoim konkurentem?
Spis treści
Zbadaj skalę — z kim i w jakim wymiarze konkurujesz
Istnieje kilka rynków, na których stosunkowo łatwo jest wymienić każdego konkurenta. Jeśli to możliwe, opracuj taką listę. Jeśli sprzedajesz na rynku z dziesiątkami konkurentów, w praktyce zbieranie i przechowywanie informacji o każdym z nich jest nierealne. Przy takiej skali samodzielne analizowanie byłoby nieefektywne, pochłonęłoby masę zasobów i kosztów. Oczywiście, możesz pokusić się o profesjonalne wsparcie, ale pamiętaj, że zatrudnienie firmy zajmującej się badaniami marketingowymi nie jest konieczne. Większość informacji o konkurencji jest łatwo dostępna online. Jeśli Twój rynek jest bardzo zatłoczony wybierz kilka firm do stałego monitoringu i ogranicz skalę analiz.
Czy mniejsza ilość konkurentów to zawsze plus?
Mała liczba konkurentów oznacza w praktyce wysoką barierę wejścia. Nakłady finansowe potrzebne do startu e-commerce w takich obszarach są zwykle wysokie. Może się również okazać, że ci nieliczni gracze, którzy są już na tym polu, mają dławiącą pozycję na rynku. Weź też pod uwagę siłę nabywczą. To dane demograficzne kupujących, których uważasz za swoich klientów docelowych. Zwróć szczególną uwagę na to, co dzieje się w przestrzeni społeczno-gospodarczej. W jakiej kondycji znajduje się społeczeństwo? Ma to wpływ na ogólne trendy oraz ceny, które mogą się wahać. Przy drganiach rynkowych konkurencja może stać się bardziej intensywna na tej samej przestrzeni rynkowej. Jeśli zidentyfikujesz swoich konkurentów i dokonasz oceny strategii, możesz być w stanie wzbudzić zainteresowanie swoim produktem, ale to nie zawsze wystarczy. Gdy przestrzeń rynkowa dla Twojego produktu jest zbyt zatłoczona, możesz nie być w stanie osiągnąć wystarczającej sprzedaży, aby uzasadnić rozwój produktu. Musisz zaoferować swoim klientom odpowiednią kombinację korzyści i wartości dodanej.
Gdzie znajdę informacje?
Internet stoi przed Tobą otworem. Wiele można wyczytać z publicznie, powszechnie dostępnych danych. Wiele dowiedzieć się przeglądając strony www, bez inwestycji w specjalistyczne narzędzia. Zbadaj potencjał właściwych dla Twojej branży słów kluczowych. Zobacz, jaki jest obraz konkurenta w Internecie. Czy wiesz, co oferuje firma w pierwszych chwilach poruszania się po witrynie? Pozycjonują się oni w sposób zorientowany na klienta? Czy ogólny projekt strony jest atrakcyjny? Jak działa funkcja wyszukiwarki? Jakie formy płatności są oferowane? Jakie opcje dostawy są dostępne? Po złożeniu zamówienia w sklepie konkurenta będziesz mógł prześledzić, jak wygląda poziom obsługi klienta.
Przeczytaj więcej: Oferta kurierska dla sklepu internetowego
Jednak strona www to nie jedyne źródło informacji o firmie. Innym ważnym obszarem do analizy będą także przekazy reklamowe oraz dane umieszczone w systemie KRS.
- Reklama, czyli obecność konkurenta w systemie gAds, Facebook Ads, ale też współpracę z influencerami czy obecność w tematycznych serwisach branżowych. Z przekazów reklamowych można wczytać informacje o cenie konkurenta, informacjach o produkcie oraz o całym programie promocyjnym i budżecie konkurenta.
- Słowa kluczowe są integralnym czynnikiem skuteczności content marketingu i pozycjonowania sklepu w wyszukiwarce Google. Badanie słów kluczowych konkurencji i ich pozycji na stronie wyników wyszukiwania pomaga w zrozumieniu ich strategicznego wzrostu i pozycjonowania porównawczego.
- Krajowy Rejestr Sądowy pozwala odnaleźć dane na temat organizacji i firm, zidentyfikować nazwiska właścicieli sklepów, formę prawną i kapitał zakładowy. Pomocne mogą być także komercyjne źródła danych, takie jak katalogi czy panorama firm.
- Twoi pracownicy i znajomi pracujący w innych obszarach firmy, którzy mają kontakt z informacjami o konkurencji. Analizę konkurencji e-commerce warto przeprowadzić także offline, wśród swojego środowiska. Jaka jest świadomość innych brandów, jakie skojarzenia mają potencjalni klienci, kogo polecają, kogo odradzają, jakie mają doświadczenia zakupowe. Pytaj i notuj odpowiedzi!
Ceny, marka, marketing — co analizować?
Szukając źródeł, pamiętaj o odpowiednim sklasyfikowaniu informacji, których szukasz. Co właściwie chcesz wiedzieć? Jakie informacje pomogą Ci poprawić ofertę sklepu?
- Jaka jest pełna oferta produktów i usług, które oferują?
- Czy sklep ma jakiś flagowy produkt?
- Czy ich produkty lub usługi mają na celu zaspokojenie podobnych rynków docelowych?
- Jakie są ich strategie marketingowe i promocyjne?
- Czy moi konkurencji są dochodowi, rozwijają się, czy zmniejszają?
- Jakie są ich pozytywne i negatywne cechy w oczach klientów?
- Jakie są ich przeszłe i obecne strategie? Przyjrzyj się pivotom w strategii, prześledź co zmieniło się na stronie konkurencji. Wykorzystaj do tego proste, darmowe narzędzie https://web.archive.org/ i zobacz archiwalny wygląd strony
- Jakich kanałów używane są do promocji?
- Co wyróżnia brand i treści prezentowane przez firmę
- Jakie są według Ciebie słabe, a jakie mocne strony oferty?
Jeśli jednak chcesz przeprowadzić szczegółową analizę, warto usystematyzować wiedzę. Przy analizie konkurencji zdobyta wiedza powinna oscylować wokół 5 kategorii: produkt, marka, marketing, technologia, klienci. Przeanalizuj każdy ze sklepów wedle poniższego schematu:
Produkt
- Czy produkty są takie same jak Twoje?
- Jak wygląda ich pozycjonowanie cenowe?
- Czy ich produkty mają podkreślone jakieś unikalne punkty sprzedaży Unique Selling Proposition (USP) w porównaniu z Twoimi?
- Jakich słów kluczowych używają do opisu swoich produktów?
Marka
- Czy marka kierowana jest do tych samych odbiorców co Twoja?
- Czy brand jest widoczny w mediach społecznościowych?
- Jakie ma oceny?
Marketing
- Jakie kanały używane są do promocji?
- Jakie kampanie są prowadzone? (zarówno online, jak i offline)
- Jakie treści piszą?
- Jaki jest ton komunikacji do odbiorców?
Technologia
- O jaki silnik e-commercowy oparta jest platforma?
- Jak oceniasz UX i funkcjonalność sklepu?
- Jaka jest szybkość strony internetowej?
- Jak działa wersja mobilna sklepu?
- Czy sklep proponuje upselling (dosprzedaż w koszyku).
Klienci
- Czy konkurencja ma ambasadorów marki?
- Czy użytkownicy polecają sklep, zostawiając rekomendacje online?
- Jakich platform używa konkurencja do zaangażowania użytkownika?
Co chcesz osiągnąć, co chcesz zmienić?
Identyfikacja celów i strategii konkurencji. Zidentyfikowanie celów i strategii konkurenta zapewni Ci realne pomysły na strategie, które możesz wypróbować na rynku docelowym. Najpierw zadaj następujące pytania, które pomogą Ci zidentyfikować obiekty konkurencji. Czy Twoi konkurenci próbują:
- Utrzymać lub zwiększyć udział w rynku?
- Zmaksymalizować krótkoterminowe czy długoterminowe zyski?
- Wprowadzić na swój rynek produkty ulepszone technologicznie?
- Ugruntować pozycję liderów rynku? Rozwijać nowe rynki dla istniejących produktów?
Po zidentyfikowaniu tego, co próbują osiągnąć Twoi konkurenci, będziesz mógł dostosować profil swojej działalności online. Niektóre możliwe strategie to:
- Obniżanie cen
- Reklama w nowych kanałach dotarcia, większy budżet marketingowy
- Wykupienie konkurenta w celu zwiększenia udziału w rynku i bazy klientów
- Ulepszanie produktu o nową innowację
Analiza konkurencji
Niezależnie od tego, czy przygotowujesz się do nowej strategii marketingu cyfrowego, szykujesz się do nowej kampanii Google Ads, planujesz przeprojektować swoją witrynę, czy po prostu szukasz sposobu na zdobycie przewagi, im więcej wiesz o konkurencji, tym lepiej. rozumienie, jak działa konkurencja, jest pierwszym krokiem do poprawy własnej strategia rozwoju. Analiza konkurencji to metoda strategicznego badania podmiotów obecnych na rynku oraz analizy jej wyników i pozycji w odniesieniu do własnych wyników. To narzędzie, którego możesz użyć do wyszukiwania i usuwania luk na rynku, identyfikowania nowych trendów i znalezienia niszy.
Zamów kuriera: https://www.globkurier.pl/
GlobKurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl