Koronawirus i Brexit, czyli jak wygląda sprawa przesyłek do Wielkiej Brytanii
Pandemia koronawirusa sprawiła, że globalny transport wstrzymał oddech. Największe obostrzenia przypadły na wiosnę 2020 roku, kiedy to wiele krajów postanowiło zamknąć swoje granice. Od tego czasu sytuacja nieco się uspokoiła, choć świat wciąż walczy z pandemią i jej skutkami. Jednak to nie jedyne wydarzenie, które wpłynęło na transport międzynarodowy. Wielka Brytania podjęła decyzję dotyczącą opuszczenia Unii Europejskiej. Przez cały rok 2020 nie było pewność, jak zmieni się wymiana handlowa ze Zjednoczonym Królestwem. Przewidywano wiele różnych scenariusz. Jak w dobie pandemii wygląda wysyłka towarów do Wielkiej Brytanii?
Spis treści
Brexit a przesyłki do Wielkiej Brytanii
Decyzja o wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej zapadła 31.01.2020 roku. Zapoczątkowało to rozmowy mające na celu wypracowanie porozumienia między Unią a Zjednoczonym Królestwem, który pozwoli uniknąć twardego brexitu i zaostrzenia procedur związanych z wymianą handlową z Wielką Brytanią. Wraz z początkiem 2021 roku w życie weszły nowe zasady związane z wysyłką paczek do Anglii. Najważniejszą z wprowadzonych zmian jest, że przesyłki do Wielkiej Brytanii podlegają odprawie celnej. W związku z tym przed wysyłką do Wielkiej Brytanii konieczne jest przygotowanie dokumentacji celnej. Kwestie związane z odprawą celną leżą po stronie nadawcy. Nieprzygotowanie paczki zgodnie z nowymi przepisami spowoduje zwrot przesyłki do nadawcy, co wiążę się z dodatkowymi opłatami.
Szczegóły porozumienia wciąż w są w toku dopracowywania, dlatego warto na bieżąco śledzić napływające informacje. W związku z tym przygotowaliśmy dedykowaną podstronę, na której zamieszczane będę aktualne informacje związane z Brexitem.
Wysyłka do Wielkiej Brytanii
Brexit sprawił, że dla Unii Europejskiej Wielka Brytania stała się tzw. krajem trzecim. Z tego względu przesyłki muszą przejść odprawę celną. W związku z tym osoba prywatna, bądź firma zobowiązane są dopełnić pewne formalności, dzięki którym paczką będzie mogła przekroczyć brytyjską granicę. Zależnie od tego, czy przesyłka nadawa jest przez osobę fizyczną czy przez firmę wymagane są nieco inne dokumenty.
W przypadku osoby prywatnej, niezbędne jest:
- oświadczenie eksportera;
- faktura handlowa/faktura proforma w zależności od wartości towaru oraz powodu wysyłki;
- w zależności od rodzaju towaru mogą pojawić się dodatkowe wymogi w postaci: licencji eksportera, świadectwa pochodzenia towaru, świadectwa fitosanitarnego, etc.
W przypadku firmy, obowiązkowe jest:
- posiadanie przez firmę numeru EORI
- ustalenie warunków INCOTERMS
- przypisanie prawidłowych kodów taryfy celnej (HS)
- upoważnienie dla agencji celnej, która będzie reprezentować firmę podczas odprawy.
Jedyne przesyłki, które zostały wyjęte spod obowiązku kontroli celnej są prezenty o wartości mniejszej lub równej 39 funtów.
Nowe procedury dotyczą także przesyłek importowanych. Paczki wysyłane z Wielkiej Brytanii do innych krajów członkowskich Unii Europejskiej również podlegają odprawie celnej. Oznacza to, że wszelkie wynikające z niej podatki, opłaty celne i opłaty za odprawę, w zależności od warunków Incoterms określonych przez nadawcę, mogą być poniesione przez odbiorcę.
Przesyłki do Irlandii
Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii przepisy dotyczące Republiki Irlandii nie uległy zmianie. Transport przebiega na dotychczasowych zasadach. W przypadku wysyłki do Irlandii Północnej, stanowiącej część Wielkiej Brytanii paczki także nie podlegają odprawie celnej, ponieważ Irlandia Północna pozostała w Unii Celnej.
Koronawirus w UK a firmy kurierskie
Brexit to nie jedyna komplikacja, która wypłynęła na transport do Wielkiej Brytanii. Wciąż trwająca pandemia sprawia, że niektóre przesyłki mogą zostać doręczone z niewielkim opóźnieniem. Obecnie wszystkie firmy kurierskie pracują normalnie, a kraje nie zamykają żadnych obszarów. Warto jednak na bieżąco monitorować sytuację i przed nadaniem przesyłki upewnić się, że dana firma kurierska dostarcza paczki w wybrany rejon Wielkiej Brytanii. W razie jakichkolwiek wątpliwości w tej kwestii, zachęcamy do kontaktu z naszym Biurem Obsługi Klienta: kontakt@globkurier.pl; (22) 300 16 21. Posiadamy aktualne informacje bezpośrednio od przewoźników.
Damian Musiał
Product Specialist w Globkurier.pl. Zajmuje się wprowadzaniem nowych produktów do oferty oraz aktualizacją bieżących usług.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl