Międzynarodowy sklep internetowy
Pandemia koronawirusa zwiększyła liczbę sklepów internetowych o ponad 20%. Rywalizacja o uwagę potencjalnych nabywców jest zatem duża. Sprzedawcy internetowi przekonują się, że budżety marketingowe to znaczny % kosztów działalności online. Jeśli ruszasz na podbój międzynarodowych rynków, powinieneś przygotować dodatkowe nakłady finansowe.
Spis treści
Międzynarodowy sklep internetowy – jak się przygotować?
Sprzedając swoje produkty na arenie międzynarodowej, pamiętaj, że zagraniczni klienci mają takie same oczekiwania jak ci krajowi 🙂 Jeśli spróbujesz iść na skróty, ryzykujesz i zapewne pozostaniesz w tyle za konkurencją. Jeśli zapewniasz swoim międzynarodowym kupującym możliwość robienia zakupów online, które są nie do odróżnienia od ich zwyczajowych doświadczeń natywnych — w krótkim czasie zaobserwujesz wzrost przychodów. Jak możesz się domyślać, język nie jest jedyną barierą. Zapewnienie pozytywnych wrażeń zakupowych zagranicznym klientom zaczyna się od dostosowania języka i tłumaczenia, ale to dopiero początek…
Podstawy zagranicznego handlu
Aby stać się atrakcyjnym dla zagranicznych klientów, zacznij od podstaw. Co będzie potrzebne? Po pierwsze, wspomniane tłumaczenia treści ofertowych, ale też wielojęzyczna obsługa i wsparcie klienta. Jeśli oferujesz klientom informacje i usługi w ich ojczystych językach, ułatwiasz korzystanie z platformy i zwiększasz poczucie zaufania. Pamiętaj o różnicach w ofercie. W przypadku niektórych produktów bardzo użyteczne będą także konwersje rozmiaru. Podaj tabele porównawcze rozmiarów, aby klient wiedział, w ramach jakiej specyfikacji wybiera. Dobre oznaczenia i dokładne opisy minimalizują ilość zwrotów, które przy międzynarodowych transakcjach są kosztowne i problematyczne. Jeśli sprzedajesz ubrania, z pewnością wiesz, że rozmiar różni się w zależności od kraju. To, co w Polsce funkcjonuje jako rozmiar 36, w Wielkiej Brytanii sprzedasz jako 8.
Dowiedz się więcej: Zwrot towarów do sklepu online — co powinien wiedzieć sprzedawca? |
Trzecim ważnym czynnikiem jest wymiana walut. Prezentuj ceny w różnych walutach (nawet jeśli nie możesz zaakceptować płatności we wszystkich), tak aby Twoi klienci mieli adekwatne wyobrażenie o cenie bez konieczności samodzielnego przeliczania. Jeśli już mówimy o cenach… bardzo ważne są sprawne metodach płatności. Metoda płatności dla transgranicznego handlu elektronicznego obejmuje portfele elektroniczne (e-wallet), karty kredytowe/debetowe i bankowość internetową. Jeśli klienci zagraniczni odwiedzą Twoją witrynę i zobaczą nierozpoznawalne metody płatności, mogą obawiać się o bezpieczeństwo i porzucić koszyk.
25,5% handlu elektronicznego w Europie ma charakter transgraniczny *ecommercenews.eu |
Uwzględnij obyczajowe preferencje potencjalnych klientów zagranicznych. Dbałość o detale pozwoli Ci zwiększyć wiarygodność sklepu i poprawić wrażenia z zakupów. Różnice w reklamie i marketingu mogą być bardzo subtelne, a jednocześnie realnie rzutować na wyniki sprzedaży. Skuteczna reklama w różnych krajach może odbywać się za pośrednictwem kanałów, do których jako polski sprzedawca nie jesteś przyzwyczajony. Podniosłeś wyniki dzięki reklamom na Facebooku i Instagramie? Płatne media społecznościowe mogą nie być tak skuteczne w innych krajach, w których na przykład tradycyjna reklama telewizyjna działa lepiej. Tutaj potrzebny jest dogłębny research. Być może będziesz musiał rozszerzyć swoje spojrzenie i wyjść poza Google czy Amazon. Miej oko na swoich konkurentów — czy któryś z nich sprzedaje się na arenie międzynarodowej? Sprawdź, jak reklamują się w różnych krajach.
Czy wiesz, że…?
W Chinach obowiązuje restrykcyjne prawo reklamowe. Treść reklamy musi być kompatybilna z cechami promowanego produktu. Reklamy przedstawiające towar w sposób przekłamany, takie, które zawierają nieprawidłowe informacje w odniesieniu do funkcji, pochodzenia, użytkowania, jakości, składników lub ceny są uważane za wprowadzające w błąd, a reklamodawca podlega surowym karom, które definiuje Ustawa Chińskiej Republiki Ludowej prawo reklamy z 1994 r. wraz z poprawkami z 2015 roku. źródło: firma.rp.pl |
Idź tam, gdzie są Twoi klienci
Być może dobrym pomysłem będzie rozszerzenie zasięgu sprzedaży poza sklep internetowy?
Jeśli jest jedna zasada, której należy przestrzegać w sprzedaży detalicznej: idź tam, gdzie kupujący! Dystrybucja produktów na eBay i Amazon to sprytne posunięcie, ale musisz mieć strategię sprzedaży, zanim wskoczysz w obie platformy. Działalność na popularnych serwisach aukcyjny może prowadzić do zwiększonej rozpoznawalności marki i samego produktu. Może to być też dodatkowy kanał do wyprowadzania sezonowych wyprzedaży “wietrzenia magazynów”. Pamiętaj o skalkulowanej cenie i unikalnym opisie produktu na każdym z kanałów. W miarę możliwości umieszczać linki do Twojej witryny. Zapewnienie kupującym bezproblemowego skojarzenia między Twoimi sklepem internetowymi, a ofertą na eBay zachęci do śledzenia oferty, asortymentu i kupowania w wygodny sposób.
Jak zoptymalizować proces wysyłki na platformie handlowej eBay? Integracja sprzedaży na eBay |
Dostawa paczki za granicę a międzynarodowy sklep internetowy
Dostarczenie towaru do klientów za granicą może wydawać się skomplikowane i kosztowne. Jest to coś, co wymaga wcześniejszego rozeznania — która opcja wysyłki zadziała w Twojej firmie? Jakie są związane z tym koszty? Jak wybrać kuriera? Sprawdź cennik przesyłek międzynarodowych
W świecie, w którym ASOS i Amazon mogą dostarczać zamówienia tego samego dnia, kwestie wysyłki stają się kluczowe w obsłudze e-konsumenta. Klienci oczekują szybkiej i terminowej dostawy. Nawet jeśli nie korzystasz z przyspieszonej wysyłki, podaj szacowany czas dostawy, jasne informacje są najprostszą drogą do zadowolenia klientów. Nie zapominaj o opcji śledzenia paczki. Perspektywa opóźnień lub zniszczenia paczek w transporcie może być źródłem niepokoju dla potencjalnego klienta. Ryzyko wydaje się jeszcze bardziej zniechęcające, gdy paczki muszą podróżować przez granice. Co ciekawe, jeśli dostawa się opóźnia, największym źródłem niepokoju może nie być samo opóźnienie, ale niepewność, czy paczka w ogóle dotrze i co się z nią dzieje. Tym samym ważniejsze jest dostarczenie dokładnych informacji niż skupienie się na czasie tranzytu.
Dropshipping
Sprzedaż międzynarodowa nie oznacza, że musisz wysyłać produkty tylko ze swojego kraju. Coraz popularniejszy okazuje się model dropshipingu. Marki sprzedające na arenie międzynarodowej mogą przechowywać zapasy bliżej swoich klientów. Jak to wygląda?
Koszty wysyłki międzynarodowej będą zależeć od kraju docelowego. Będziesz musiał uwzględnić dodatkowe koszty wysyłki, takie jak dostarczenie zapasów od producenta do lokalizacji centrum realizacji drogą lotniczą lub frachtową. Wysyłanie zapasów do wielu lokalizacji przed wysłaniem ich do użytkownika końcowego może wydawać się droższe, ale na dłuższą metę przechowywanie zapasów bliżej klientów pozwoli zaoszczędzić pieniądze.
Przeczytaj więcej Sklep internetowy w modelu dropshipping |
Podsumowanie
Istnieją prawdopodobnie dziesiątki tysięcy międzynarodowych kupujących, których możesz zmienić w lojalnych odbiorców. Musisz jednak pomóc znaleźć Twój sklep internetowy i mieć okazję do zaprezentowania oferty. Koszt pozyskania klienta online jest wysoki, dlatego skup się także na tym, aby podnieść poziom konwersji, czyli ułatwić zakupy osobom, które trafią na Twoją witrynę. Wiesz już jak utrudnić zakupy międzynarodowym klientom? Jeśli Twoje ceny są podane w złotówkach, rozmiary dopasowane do polskich konsumentów, a koszty dostawy ukryte — szansa na zatrzymanie użytkownika jest nikła. Otwierasz sklep międzynarodowy? Nie powielaj tych błędów. Sprawdź, czego jeszcze unikać:
Sklep międzynarodowy — porady – dostawa
GlobKurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl