Największe kontenerowce na świecie
Trudno sobie wyobrazić transportu bez spedycji morskiej, to właśnie dzięki niej jesteśmy w stanie przewozić ponadgabarytowe ładunki w najdalsze zakątki świata, a tym samym zapewnić ciągłość w łańcuchu dostaw w międzynarodowym handlu. Importujemy towar z Chin, USA, czy Japonii, a zatem czy to pod banderą tych państw pływają największe kontenerowce świata? W tym artykule dowiesz się, które statki są w stanie przewieźć najwięcej. Zapraszamy do lektury.
Spis treści
Czym są kontenerowce?
W żegludze wyróżniamy wiele rodzajów promów i statków np. pasażerskie, towarowe, ale także drobnicowce, zbiornikowce. Każdy z nich mogą charakteryzować się innymi cechami oraz zastosowaniem. Jednym z podstawowych podmiotów w intermodalnego transportu towarowego są kontenerowce, które jak sama nazwa mówi służą do przewozu ładunków w kontenerach. Są to statki, które charakteryzują się przewozem na otwartym pokładzie, ale i ładowniach, natomiast sam załadunek i wyładunek odbywa się w pionie za pomocą kontenerowych suwnic nabrzeżnych typu STS (ship to shore) w technologii lo-lo (load on-load off). Miarę pojemności statków kontenerowych stanowi wielkość odpowiadająca długości kontenera 20-stopowego – TEU.
Lista największych kontenerowców
W miarę rozwoju towarowej wymiany handlowej rosła potrzeba transportowania coraz większej ilości dóbr, a co za tym idzie stale zwiększane były parametry kontenerowców. Dziś na ich czele możemy wyróżnić następujące statki:
10. Madrit Maersk pomieści 20 568 TEU pod banderą Dani
9. CMA CGM Antoine De Saint Exupery o pojemność 20 600 TEU pływający pod francuską banderą.
8. COSCO Shipping Universe o ładowności 21 237 TEU pod banderą Hongkongu
7. OOCL Hongkong o ładowności 21 413 TEU. Aktualnie pływa pod banderą Hong Kong.
6. CMA CGM Jacques Saadé ma pojemność 23 000 TEU pływający pod banderą francuską.
5. MSC Mina o pojemności kontenerowej 23 656 TEU, pływający pod banderą Panama.
4. MSC Gulsun o pojemności 23 756 TEU, pływający pod banderą Panama.
3. HMM OSLO ma ładowność 23 792 TEU, pływający pod banderą Panama.
2. HMM Algeciras o pojemności 23 964 TEU, pływający pod banderą Panama.
1. Ever Ace o pojemności 23 992 TEU, pływający pod banderą Panama.
Ever Ace największy kontenerowiec na świecie
28 sierpnia 2021 roku przepłynął po raz pierwszy przez Kanał Sueski. Mowa o kontenerowcu Ever Ace, który został wybudowany przez stocznię Samsung Heavy Industries (SHI) i przekazany armatorowi Evergreen Marine Corporation w lipcu 2021 r. Statek jest w stanie przetransportować prawie 24 tys. kontenerów i tym samym jest największym statkiem tego typu na świecie. Ze względu na ogromne rozmiary podczas pierwszego rejsu wymagał specjalnej obsługi ze strony władz Kanału Sueskiego. Tym razem nie mogła powtórzyć się sytuacja z 2020 r., kiedy to statek Ever Given z tej samej floty wpłynął na mieliznę blokując Kanał Sueski, aż na 6 dni. Do manewrowania statkiem Ever Ace wysłano głównych pilotów. Dodatkowo zapewnione zostało wsparcie przy nawigowaniu statkiem przy jednoczesnym monitorowaniu postępów Ever Ace przez główne biuro ruchu.
HMM Algeciras
HMM Algeciras do niedawna największy kontenerowiec na świecie. Został zbudowany w przez południowokoreańską grupę stoczniową Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME) jako pierwszy statek z dwunastu z nowej serii. Jego pierwszy rejs odbył się w czerwcu 2020 r. Statek o 400 metrów i szerokości 61 metrów „HMM ALGECIRAS” wraz z 11 statkami siostrzanymi statkami, należy do grupy kontenerowców określanych jako „Megamax-24”. Z ciekawostek jeden z nich został nazwany na część naszego portu i jest to HMM Gdansk. Wszystkie dwanaście jednostek zostało wyposażonych w systemy oczyszczania spalin (płuczki), w celu zapewnienia zgodności z przepisami ochrony środowiska obowiązującymi od początku roku. Jest uważany za jeden z najbardziej najbardziej zaawansowanych technologicznie statków towarowych na świecie. Statek wykorzystywany jest na szlaku Azja – Europa.
OOCL Hong Kong i CMA CGM Jacques Saadé
Kolejnym, co do wielkości statkiem kontenerowym jest OOCL Hong Kong, który został wybudowany w 2017 r. w Korei Południowej przez Samsung Shipbuilding & Heavy Industries Company Limited. Aby zobrazować skalę jego wielkości można porównać go do czterech boisk piłkarskich, dzięki czemu pomieści 21 tysięcy kontenerów. Pływa głównie między portami północnoeuropejskimi i Dalekiego Wschodu.
CMA CGM Jacques Saadé został zwodowany w podobnym czasie, co HMM Algeciras, czyli we wrześniu 2020 r. Jest to największy statek Ultra Large Container Vessels, napędzany ciekłym gazem ziemnym, co oznacza, że jest najbardziej zaawansowanym, a jednocześnie najłatwiejszym w zastosowaniu rozwiązaniem, jeśli chodzi o zachowanie jakości powietrza przy eksploatacji statków. Nazwany został imieniem i nazwiskiem założyciela francuskiej CMA CGM. Intersującym faktem jest to, że kontenerowiec przyjmuje paliwo tylko raz w całej swojej podróży, a to ponad 25 000 mil morskich.
Podsumowanie informacji
Ostatnie dwa lata pandemii pokazały, jak bardzo istotną rolę pełni fracht morski w handlu międzynarodowym. Gwałtownie rosnące ceny w spedycji lotniczej zmusiły zarówno eksporterów, jak i importerów do znalezienia alternatywy właśnie w postaci transportu morskiego. Ten, natomiast nie ma racji bytu bez kontenerowców, dzięki którym możemy przewozić nieograniczone ilości towaru na świecie. Jednak by je transportować, potrzebujemy coraz większych statków, ale i nowych technologii, dzięki którym zachowamy neutralność emisyjną CO2.
Zamów kuriera: https://www.globkurier.pl/
Barbara Bąk
Freight Forwarder w firmie Globkurier.pl Odpowiada za przygotowanie wycen frachtów morskich, lotniczych oraz kolejowych, a także dysponuje wiedzą w zakresie odpraw celnych. Ponadto utrzymuje kontakt z kluczowymi klientami firmy.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl