Nowy model naliczania podatków za paczki z Wielkiej Brytanii
Wielka Brytania od 1 lutego 2020 roku oficjalnie przestała być członkiem Unii Europejskiej. Wraz z początkiem przyszłego 2021 roku zakończy się okres przejściowy Wielkiej Brytanii. Oznacza to pewne zmiany w procedurach importowych i eksportowych do tego kraju. Zebraliśmy kilka najważniejszych zmian, które dotkną zarówno osoby prywatne jak i firmy, które prowadzą wymianę handlową z Wielką Brytanią.
Spis treści
Nowy model naliczania podatków
Od 1 stycznia 2021 r. w Wielkiej Brytanii zacznie obowiązywać nowy model naliczania podatków importowych, aby zapewnić takie samo traktowanie towarów z zewnątrz i z Wielkiej Brytanii. Najważniejsze informacje to:
a) zostanie zniesione obowiązujące obecnie zwolnienie z podatku VAT od towarów importowanych do Wielkiej Brytanii o wartości poniżej 15 funtów brytyjskich (15 £), równowartość 22 euro (22 €), także wszystkie towary wjeżdżające do Wielkiej Brytanii jako przesyłki wysyłane przez zagraniczne firmy będą podlegać podatkowi VAT;
b) dla wszystkich przesyłek importowanych do Wielkiej Brytanii o wartości poniżej 135 funtów brytyjskich (135 £), równowartość 150 euro (150 €) nadawca będzie zobowiązany odprowadzić podatek VAT (jeśli odbiorcą jest firma-płatnik VAT w Wielkiej Brytanii i poda ważny numer podatnika VAT, obowiązek zapłacenia VAT może zostać przeniesiony na odbiorcę będącego firmą-płatnikiem VAT w Wielkiej Brytanii).
Niezbędne wymogi oraz dokumenty po stronie nadawcy
W związku z wprowadzonymi zmianami po stronie nadawcy przesyłek będzie spoczywał obowiązek dopełniania wszelkich formalności celno – podatkowych. Co za tym idzie, przed wysyłaniem towarów konieczne będzie przygotowanie odpowiednich dokumentów do odprawy celnej:
1. numer EORI – rejestracja i identyfikacja przedsiębiorcy, czyli numer (EORI) jest wymogiem Unii Europejskiej dla firm, które importują lub eksportują towary „do” i „z” Unii Europejskiej. Jeśli dotychczas podmiot nie posiada numeru EORI może dokonać rejestracji tutaj: https://puesc.gov.pl/web/puesc/eori
2. ustalenie warunków INCOTERMS – zasady Incoterms lub International Commercial Terms. To seria wstępnie zdefiniowanych warunków handlowych szeroko stosowanych w międzynarodowych transakcjach handlowych. Należą do nich:
- gdzie towar zostanie dostarczony
- kto organizuje i opłaca transport
- kto jest odpowiedzialny za ubezpieczenie towarów i kto płaci składkę ubezpieczeniową
- kto zajmuje się procedurami celnymi oraz kto opłaca cło i podatki
HARMONIZED SYSTEM – czyli System Zharmonizowany (powszechnie znany jako kod HS). To lista numerów służących do klasyfikacji produktów obejmująca podatki i cła oraz wszelkie niezbędne ograniczenia. Kod systemu zharmonizowanego (HS) składa się z co najmniej sześciu cyfr. Kiedy nadawca posiada odpowiednio sklasyfikowane towary, wszystkie organy celne na całym świecie są w stanie odpowiednio zidentyfikować zawartość przesyłki.
DOKUMENTACJA CELNA:
- Druk pełnomocnictwa do odprawy celnej;
- Oświadczenie eksportera;
- Faktura handlowa/faktura proforma w zależności od wartości towaru oraz powodu wysyłki;
- W zależności od rodzaju towaru mogą pojawić się dodatkowe wymogi w postaci: licencji eksportera, świadectwa pochodzenia towaru, świadectwa fitosanitarnego, etc.
Wszystkie dokumenty potrzebne do odprawy celnej znajdziesz na stronie: Odprawa celna GlobKurier.pl
Wysyłka towarów z FedEx
Jeśli chcesz wysyłać paczki do Wielkiej Brytania, możesz skorzystać za naszym pośrednictwem z usług firmy FedEx, która od lat specjalizuję się w transporcie międzynarodowym. FedEx dla uproszczenia procedur celnych z Wielką Brytanią wprowadziła możliwość wysyłki elektronicznej dokumentacji. Wystarczy, że złożysz zamówienie przez GlobKurier.pl i wybierzesz kuriera FedEx, następnie po otrzymaniu listu przewozowego, możesz przekazać nam na adres: kontakt@globkurier.pl wszystkie niezbędne dokumenty:
- do 5 dokumentów przesyłanych elektronicznie na przesyłkę,
- do 1 MB (na dokument),
- dopuszczalne formaty plików: .doc, .xls, .txt, .rtf, .jpg, .gif, .bmp, .tif, .png lub .pdf,
- nazwy plików zawierające mniej niż 30 znaków.
Dokumenty zostaną przekazane przewoźnikowi, co znacznie upraszcza i przyśpiesza formalności.
Sprawdź więcej aktualnych informacji na temat wysyłki towarów po Brexicie do UK tutaj i w pozostałych wpisach!
W razie jakichkolwiek pytań, zachęcamy do kontaktu: kontakt@globkrurier.pl lub telefonicznie: +48 22 300 16 21
GlobKurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl