Przyszłość pojazdów elektrycznych w Polsce
W obliczu zmian klimatycznych powszechne przejście na auta elektryczne wydaje się kwestią czasu. Ten proces nie ominie również logistyki, w której funkcjonowanie bez pojazdów jest niemożliwe. Pojazdy elektryczne to sposób na ograniczenie emisji dwutlenku węgla. Decyzje o inwestowaniu w elektroniczną flotę są hamowane przez obawę o komfort jej ładowania – brakuje odpowiedniej infrastruktury. Jednak wiele firm kurierskich kładzie nacisk na ekologię i elektromobilność i testuje takie rozwiązania.
Spis treści
Problematyczne ładowanie samochód
Obecnie największym wyzwaniem jest zapewnienie odpowiedniej infrastruktury, która dałaby możliwość ładowania ciężarowych pojazdów elektrycznych. Jak wynika z analizy tras przewozu towarów Unia Europejska w ciągu 10 lat, mogłaby ograniczyć emisję dwutlenku węgla w transporcie drogowym towarów o ponad jedną piątą (22%) poprzez zobowiązanie największych miast do zapewnienia infrastruktury do ładowania dla ciężarówek elektrycznych. Przeprowadzona analiza objęła badaniem 173 miasta i obszary miejskie na terenie UE, w tym także w Polsce. Aby europejski transport drogowy zmierzał do zerowej emisji dwutlenku węgla, należy do 2030 roku zainstalować na terenie Unii punkty ładowania ciężarówek elektrycznych. W Polsce ładowarki powinny pojawić się m.in. w: Warszawie, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie i Wrocławiu.
Korzyści płynące z elektrycznych pojazdów
Sporą zaletę elektrycznych ciężarówek jest fakt, że są czystsze i znacznie tańsze w eksploatacji niż tradycyjne pojazdy. Ponadto wiele firm kurierskich posiada we własnej flocie pojazdy elektryczne i wciąż inwestuje w coraz większą ich ilość, są to m.in. UPS, DHL czy InPost. Duży nacisk na zredukowanie emisji CO2 kładzie firma DHL Parcel, który cały czas realizuje globalny program ochrony środowiska i pokłada wiele nadziei w elektrycznym transporcie. Więcej na ten temat w artykule: Firmy kurierskie stawiają na pojazdy elektryczne. Jednak bez inwestycji w rozwinięcie infrastruktury ładowarek w drożenie takich rozwiązań w Europie jest niemożliwe. Ładowarki umożliwiłyby obsługę pół miliona e-ciężarówek. Dzięki temu do 2030 roku aż 43% przejazdów ciężarówek w UE byłoby wolne od emisji CO2. Skorzystaliby na tym mieszkańcy miast i miasteczek, do których docierałyby czyste i ciche pojazdy ekologicznie zaopatrujące ich supermarkety.
Przyszłość elektromobilności
W przyszłym roku wprowadzona zostanie nowelizacja dyrektywy w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFID). Zdaniem ekspertów zmiany powinny koncertować się wyłącznie na infrastrukturze elektrycznej i dla zielonego wodoru, aby regulacja była spójna z ambicjami klimatycznymi zawartymi w Europejskim Zielonym Ładzie. Dzięki temu możliwe będzie rozwinięcie w Polsce oraz innych krajach Unii Europejskiej elektrycznego transportu. Ważne jest również zachęcanie producentów ciężarówek do zwiększenia podaży pojazdów zeroemisyjnych oraz wzrost świadomości konsumentów.
Czytaj więcej o ekologicznym transporcie: Zielony transport w firmach kurierskich i transportowych
Źródło: logistyka.net.pl
GlobKurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl