TSL i KEP – Zalecenia podczas epidemii COVID-19
W celu maksymalnego ograniczenia możliwości rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19, również w branżach TSL i KEP wprowadzane są różne zalecenia związane z unikaniem zagrożenia. Dotyczą one zarówno ludzi znajdujących się w grupie największego ryzyka zarażeniem się koronawirusem, ale również tych spoza niej. Obecnie priorytetem dla wszystkich jest pozostawanie w domu i wychodzenie wyłącznie w przypadku nagłej potrzeby, unikanie zgromadzeń ludzi oraz powstrzymanie się od wizyt u osób narażonych najbardziej na zarażenie się wirusem.
Spis treści
TSL i KEP – Branże nie do zastąpienia
Zalecenia dotyczą również wykonywanej pracy – przeniesienia jej w miarę możliwości do domu i wykonywanie w trybie zdalnym. Co jednak w przypadku, kiedy praca wymaga od kogoś kontaktu z ludźmi oraz niezbędnymi im do życia przedmiotami i nie istnieje możliwość wykonywania jej zdalnie? Przedstawicielami takiej profesji są pracownicy branży TSL i KEP, a w szczególności kierowcy zawodowi. Ich praca jest nie do zastąpienia w czasie trwania epidemii. Dostarczają oni zaopatrzenie do sklepów, przesyłki zamówione do domów czy też materiały niezbędne do utrzymania produkcji w wielu firmach. Ponadto, poprzez charakter swojej pracy, muszą oni mieć kontakt z wieloma osobami – w magazynie, portierniach firm, w czasie obowiązkowych przerw w miejscach obsługi podróżnych itp. Ze względu na to, że kierowcy przemierzają wiele kilometrów w trakcie dostarczania ładunków, muszą stosować nadzwyczajne środki bezpieczeństwa, aby nie rozprzestrzeniać wirusa, ale oczywiście również, aby samemu się nie zarazić.
Zalecenia dla kierowców – bezpieczeństwo dla odbiorców
W związku z obecną sytuacją epidemiologiczną, również przedstawiciele władzy w Polsce przedstawiają ogólne zalecenia, których przestrzeganie pomoże ograniczyć rozwój pandemii wirusa COVID-19. Ministerstwo Rozwoju wraz z Głównym Inspektorem Sanitarnym zdecydowali się przedstawić podobne instrukcje dla przedsiębiorstw z branży logistycznej i transportowej. Zaliczają się do nich następujące podpunkty:
1. Zachowanie bezpiecznej odległość od rozmówcy (1-1,5 metra), w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się wirusa bezpośrednio drogą kropelkową;
2. Proponowanie w miarę możliwości mailowego/telefonicznego kontaktu z klientami branż TSL i KEP;
3. Promowanie płatności bezgotówkowych (telefonem, kartą płatniczą, zbliżeniowo, przez internet),
4. Promowanie regularnego i dokładnego mycia rąk z użyciem wody i mydła. Zalecana jest również dezynfekcja środkiem na bazie alkoholu;
5. Promowanie użycia rękawic ochronnych podczas wykonywania prac, uniemożliwiających przenoszenie bakterii bezpośrednio na dłoniach na kolejne dotykane rzeczy;
6. Zapewnienie pracownikom oraz klientom przedsiębiorstwa dostępu do miejsc, w których mogą umyć ręce wodą i mydłem. Jeśli to możliwe, zaleca się również udostępnienie płynów do dezynfekcji kierowcom;
7. Umieszczenie dozowników z mydłem lub innym płynem odkażającym w ogólnodostępnych dla wszystkich miejscach i ich regularne napełnianie;
8. Wywieszenie instrukcji dotyczącej odpowiedniego sposobu mycia rąk;
9. Upowszechnianie wśród pracowników wiedzy z zakresu BHP;
10. Przypominanie o przestrzeganiu rekomendacji dotyczących unikania dotykania dłońmi okolic twarzy (szczególnie ust, nosa i oczu);
11. Przestrzeganie higieny kaszlu i oddychania. Nie zakrywa się ust dłońmi! Podczas kaszlu i kichania należy zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką, której jak najszybciej należy się pozbyć. Po tym należy ręce wodą z mydłem lub płynem do dezynfekcji;
12. Zwracanie uwagi współpracownikowi i klientom, aby nie kasłali i nie kichali w naszym kierunku oraz zachowywali zalecane metody ograniczenia rozprzestrzeniania się wirusa drogą kropelkową;
13. Zapewnienie czystości i higieny środków transportu (długodystansowego i wewnętrznego):
- powierzchnie dotykowe, tj. kierownice, klamki, gałki, klawiatury, deski rozdzielcze muszą być regularnie wycierane środkiem dezynfekującym lub przecierane wodą z detergentem;
14. Zapewnienie czystości i higieny w pomieszczeniach biurowych i magazynowych:
- powierzchnie dotykowe takie jak: biurka, stoły, klamki, włączniki światła, poręcze i inne przedmioty (np. telefony, klawiatury, terminale płatnicze) muszą być regularnie wycierane środkiem dezynfekującym lub przecierane wodą z detergentem;
- wszystkie obszary często używane, takie jak toalety, pomieszczenia wspólne, powinny być regularnie i starannie sprzątane z użyciem wody z detergentem;
Należy również pamiętać, iż NIE zaleca się noszenia maseczek ochronnych przez osoby niezarażone! Zaleca się za to ich noszenie przez osoby chore, a także te narażone na kontakt z zarażonymi (opiekujący się chorymi, personel medyczny).
Dostawy w czasie epidemii – #zostanwdomu i skorzystaj z oferty GlobKuriera
Branże TSL i KEP w dalszym ciągu działają bez większych ograniczeń. Kierowcy i kurierzy przestrzegają odgórnych zaleceń i dostarczają przesyłki podobnie jak odbywało się to wcześniej – z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i higieny. W czasie trwania kampanii #zostanwdomu zachęcamy do skorzystania z oferty GlobKurier.pl – z nami wybór najkorzystniejszej oferty przewozowej staje się łatwiejszy! W celu uzyskania najnowszych informacji na temat branży kurierskiej w obliczu panującego wirusa COVID-19 zapraszamy do odwiedzania naszego bloga GlobKurier.pl. Dostępne tam są najważniejsze informacje na temat funkcjonowania firm kurierskich w czasie epidemii koronawirusa.
Zalecenia pochodzą ze strony: www.gov.pl, Zalecenia dla branży transportowej i logistycznej w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa
Miłosz Białaszczyk
Artykuł opracowany przez studenta kierunku Logistyka w Biznesie na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach.
GlobKurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.