Value-Added Services, czyli usługi dodatkowe w logistyce
Przy wyborze operatora logistycznego warto przyjrzeć się pełnemu zakresowi świadczonych przez niego usług. Świadczenie ponadstandardowych usług pozwala znacząco podnieść przewagę konkurencyjną. W handlu internetowym VAS jest rozumiany jako wprowadzenie takich rozwiązań, dzięki którym wartość zamówienia odpowie oczekiwaniom konsumentów. Wymagania te wykraczają poza podstawowe potrzeby. W zależności od danej branży operatorzy logistyczni tworzą pakiet usług VAS według indywidualnych potrzeb klientów.
Spis treści
Wyzwania logistyczne w poszczególnych branżach
Większość operatorów logistycznych z branży e-commerce jednogłośnie wskazuje, że największym wyzwaniem w roku jest przedświąteczny peak zakupowy. Podczas peaku zakupowego sprzedaż znacząco rośnie. Co więcej, według firmy Euromonitor około 81% (!) konsumentów, oczekuje od firm możliwości skorzystania z usług wartości dodanej. Zatem zdecydowana większość klientów jest zainteresowana usługami VAS. Nie każda firma logistyczna oferuje wsparcie VAS. Wprowadzenie usług dodatkowych jest czasochłonne i wymaga doświadczenia.
Presja czasu, nakłady i jakość to czynniki, które są integralnym elementem procesów logistycznych. Właściwe zaplanowanie procesów, koordynacja poszczególnych zadań oraz monitoring realizacji pakietu VAS są w stanie zręcznie poprowadzić zlecenie klienta.
Co to są usługi VAS w logistyce?
Value-Added Services w logistyce to pakiet usług wartości dodanej, który jest wsparciem dla głównych (podstawowych) procesów logistycznych. Odpowiednie zaprojektowanie procesu obsługi zamówień oraz wykorzystanie efektu skali pozwala operatorowi na świadczenie niestandardowych usług, które wpływają na wzrost sprzedaży, zadowolenie klienta oraz podnoszą jakość obsługi.
Doskonałym przykładem VAS jest dołączenie do zamówień bezpłatnych próbek produktów lub materiałów marketingowych, np. katalogów produktowych czy kuponów. W okresie przedświątecznym bardzo duże znaczenie ma możliwość zamówienia produktu wraz z zapakowaniem za prezent. Wszystkie te procesy ukazują potencjał marketingowy. Zwiększają one szanse podjęcia przez klienta decyzji o zakupie. Podnoszą również poziom jego satysfakcji z zakupów, a także budują pozytywny wizerunek sklepu/marki. Elementy usług VAS są bardzo różne, zakres tych usług powinien być dopasowany do konkretnej branży, w tym także e-commerce.
Usługi logistyczne Value Added Services
Usługi ekspresowe różnią się od usług pocztowych tym, że sposób ich wykonania i związane z nimi zobowiązania usługodawcy wobec klienta nadają im tak zwaną wartość dodaną, której nie posiadają usługi pocztowe. W branży kurierskiej można wyróżnić oferowanie dodatkowych usług typu:
- Wykonywanie usługi „od drzwi do drzwi”, czyli odbiór przesyłki przez kuriera oraz jej doręczenie do finalnego odbiorcy,
- Tracking & tracing, czyli umożliwienie klientowi śledzenia przebiegu transportu przesyłki, za pośrednictwem różnych narzędzi, najczęściej jest to Internet,
- Określony z góry termin doręczenia, który na dodatek bywa gwarantowany finansowo (money back guarantee).
- Pobranie należności od odbiorcy (COD),
- Wysłanie przesyłki na koszt odbiorcy (NKO),
- Ubezpieczenie towaru,
- Możliwość nadania lub doręczenia do punktu,
- Możliwość zamówienia kuriera z już wydrukowaną etykietą, gotową do naklejenia na paczkę,
- Kompleksowa obsługa zwrotu dokumentów dołączonych do przesyłki,
- Pisemne potwierdzenie doręczenia,
- Awizacja przed dostawą.
Do usług zróżnicowanych ze względu na czas dostawy można zaliczyć usługi dotyczące przesyłek, w przypadku których terminowe doręczenie przesyłki odbiorcy, a więc także możliwie jak najkrótszy, gwarantowany czas jej dostawy, jest dla klienta czynnikiem krytycznym i takie, w przypadku którym czas nie jest czynnikiem krytycznym, ale klientowi zależy na niezawodnej dostawie z gwarantowanym, choć nieco dłuższym czasie dostawy, pozwalającym równocześnie operatorowi na znalezienie tańszej opcji dostawy (np. morska zamiast lotniczej).
Rola VAS w logistyce
Fundamentalną rolę podczas kreowania usług wartości dodanej pełnią procesy podstawowe i wspomagające tworzenie VAS. Mają one olbrzymie znaczenie w kontekście sprawnej realizacji zamówień konsumentów.
Usługi VAS, usługi dodatkowe w logistyce są niezwykle istotne dla zachowania ciągłości biznesowej, a także pozwalają na wyróżnienie się na tle konkurencji. Value-Added Services jest jednym z tych czynników, które warunkują zachowanie konsumenta i wpływają na jego decyzyjność w kwestii dokonania zamówienia na danej platformie. Dlatego bardzo ważne jest przygotowanie odpowiedniego modelu usług wartości dodanej, który będzie dopasowany do indywidualnych potrzeb klienta. Korzystając z platformy globkurier.pl klient ma możliwość skorzystania z całego wachlarza usług dodatkowych w jednym miejscu!
Zamów kuriera: https://www.globkurier.pl