Autonomiczne pociągi przyszłością transportu
Autonomiczne pociągi, niekoniecznie poruszające się po torach, są rozwiązaniem, które testowane jest na całym świecie. Pomocna przy tej technologii ma się okazać superszybka sieć 5G, która umożliwia szybszą łączność i diagnostykę. Dodatkowo rośnie zapotrzebowanie na niezawodny i zero-emisyjny transport.
We wrześniu ubiegłego roku Francuskie Koleje Państwowe ogłosiły współpracę z francuskim państwowym instytutem badawczym Railenium, a także firmami Alstom, Altran, Ansaldo STS i Apsys. Celem współpracy była praca nad projektem autonomicznych pociągów w transporcie zbiorowym i towarowym. Pierwszy testowy program autonomicznego pociągu kursującego na odcinku 4 km między Villeneuve-Saint-Georges i Juvisy w Paryżu, zakończył się niedawno i był przeprowadzony przez Francuskie Koleje Państwowe. Testowany pociąg był napędzany zdalnie z centrum kontroli w Vigneux-sur-Seine.
Obecnie do testów pociągów wykorzystywano sieć 4G. Możliwe, że wdrożenie sieci 5G znacznie przyśpieszy pracę nad projektami, zwłaszcza, że francuskie koleje podpisały umowy z dwoma konsorcjami na opracowanie i zintegrowanie prototypów autonomicznych pociągów pasażerskich i towarowych do 2022 roku.
Zdaniem Artura Fryczkowskiego, prezesa Alstom Polska, pociągi są następstwem po autonomicznych autobusach czy samochodach od Google. Lokomotywa ma określony zakres i długość trasy. Dla bezpieczeństwa należy wyeliminować dzikie przejazdy i zabezpieczyć torowiska przed ingerencją ludzi czy zwierząt, wtedy nic nie stoi na przeszkodzie by taki projekt wszedł w życie.
W Chinach rozwijana jest technologia autonomicznych pojazdów bezszynowych. Pociągi budowane przez CRRC Zhuzhou Locomotive są wstanie jeździć bez infrastruktury kolejowej. Takie pojazdy można spotkać w chińskich miastach Zhuzhou, Yongxiu i Yibin. Autonomiczny System Kolei opiera się na pracy czujników, które mogą odczytywać wymiary drogi, umożliwiając automatyczne planowanie własnej trasy zamiast podążania konwencjonalnymi torami kolejowymi. Przy maksymalnej prędkości 70 km na godzinę system transportu miejskiego jest uznawany za zwinny, tani i niezanieczyszczający środowiska. Opisywany jest często, jako skrzyżowanie autobusu, pociągu i tramwaju.
Trudno przewidzieć, jak będzie wyglądał pociąg przyszłości, ale przy szybkim rozwoju technologii i dużym nacisku na zmniejszenie emisyjności spalin można spodziewać się szybszych i autonomicznych pojazdów, które znacznie przyśpieszą przemieszczanie się ludzi i towarów.
Źródło: e-logistyka.pl