Branża KEP w Polsce
Rynek kurierów, przesyłek ekspresowych i paczek (KEP) obejmuje firmy, które świadczą usługi logistyczne i pocztowe w obrębie różnego rodzaju usług, definiowanych przez takie czynniki jak: szybkość dostawy czy waga bądź wielkość przesyłki. Innymi słowy: usługi kurierskie obejmują dostarczanie korespondencji, paczek i towarów, różnią się jednak od zwykłych usług pocztowych takimi funkcjami: śledzenie, specjalizacja i indywidualizacja usług ekspresowych, ubezpieczenie oraz szybki czas dostawy. Usługi te działają w modelach: biznes-biznes (B2B), biznes-klient (B2C) oraz klient-klient (C2C) i zwykle są łączone z różnymi usługami dodatkowymi (np. dostawa za pobraniem).
Spis treści
Usługi KEP
Rynek KEP skupia się na dostawach paczek do około 30 kg, dostarczanymi na zasadzie „od drzwi do drzwi”. Istnieją różne poziomy usług, każdy związany jest z inną strukturą kosztów. Firmy proponują np. opcję Same Day Delivery — dostawy tego samego dnia. Usługa ta kosztuje zazwyczaj więcej, są bowiem realizowane przez wyspecjalizowane usługi, w określonych okolicznościach, na przykład w obrębie jednego miasta. Dostawy następnego dnia są oferowane w obrębie większych regionów, ponownie przy użyciu ściśle określonych (i tym samym droższych) kanałach dystrybucji. Najpopularniejsza usługa doręczania paczek to przesyłka standardowa. Dla przesyłek krajowych czas realizacji wynosi zazwyczaj 1 – 2 dni robocze, natomiast w przypadku przesyłek międzynarodowych czas transportu jest zależny od kraju destynacji.
Jak działa logistyka firm kurierskich?
Trzeba pamiętać, że modele operacyjne firm kurierskich podlegają nieustannym modyfikacjom. Te zmiany dyktują między innymi nowe przepisy prawa polskiego czy międzynarodowego, ale też po prostu zmieniające się trendy czy upodobania klientów. Na wpływ modelu operacyjnego ma też cykl życia dostarczanego produktu i aktualna sytuacja społeczno-gospodarcza, a nawet sezonowość. Okres wyprzedażowy czy przedświąteczny to zwykle kontrolowane rewolucje. Należy przyznać, że coraz więcej firm stawia na określone profilowanie i koncentrację na poszczególnym kompetencjach. W wielu przypadkach wiąże się to z outsourcingiem pewnych elementów logistyki. Nierzadko sprawność operacyjna jest główną przewagą konkurencyjną. Firmy kurierskie skupiają się na e-commerce, wprowadzają integrację systemów, opcję same day delivery czy późne godziny odbioru, nawet jeśli wymaga to korzystania ze wsparcia firmy zewnętrznej. Wszystko po to, by sprostać oczekiwaniom klientów.
Rynek przesyłek kurierskich w Polsce
Ten rynek prężnie rozwija się już od ponad 30 lat i obecnie wpisuje się w światowe tendencje. Według najnowszego raportu Poczty Polskiej już w 2023 roku wartość branży KEP w Polsce ma sięgnąć 12 mld złotych. W raporcie czytamy także o rosnącym volumenie przesyłek. W 2018 roku firmy kurierskie zmuszone były do obsługi około 476 mln przesyłek. Polskie firmy kurierskie również bardzo zyskały na rozwoju branży e-commerce. Jednak wraz z zyskami systematycznie rosną wymagania wobec przewoźników. Konsumenci oczekują coraz krótszego czasu dostawy. Możemy założyć, że takie oczekiwania kierowane są do całego sektora TSL, czyli transportu, spedycji i logistyki.
Trendy wpływające na branżę KEP
Rynek KEP nieustannie ewoluuje. Szacuje się, że w 2020 r. Przychody z rynku KEP w Ameryce Północnej wyniosą około 90 miliardów dolarów. W Stanach Zjednoczonych w branży usług kurierskich dominują FedEx, DHL, United Parcel Service i USA Couriers. W Polsce na rynku usług kurierskich dominują DHL, DPD, jednak bardzo interesująca jest 3 pozycja InPostu. Gemius zestawiając najbardziej popularne firmy kurierskie w sektorze e-commerce wskazuje, że InPost wybiera 15% wszystkich użytkowników sklepów internetowych. Paczkomaty niejako zrewolucjonizowały rynek i ukształtowały konsumenckie przyzwyczajenia. Jako usługa premium kurierzy są zwykle drożsi niż standardowe usługi pocztowe. Rosnącym powodzeniem cieszą się usługi ekspresowe, dostępne zarówno na terenie kraju, jak i w przesyłkach zagranicznych. Jak to możliwe? Niektórzy prywatni kurierzy są właścicielami własnych samolotów do dostaw na duże odległości i prowadzą własne sieci dostaw, przykładem jest FedEx Express lub DHL Express. O popycie na tego typu usługi świadczą budżetowe statystyki. W roku 2019 FedEx Express odnotował przychody z frachtu w wysokości ponad 7,5 miliarda dolarów. W tym wypadku liczy się czas, ale i rozmiar paczki. Dostawcy usług kurierskich (lub paczkowych) dostarczają pocztę, która jest zbyt ciężka, aby mogła być dostarczona listem zwykłym. Handel elektroniczny jest głównym motorem wzrostu rynku KEP, generując znaczne przychody dla branży, oznacza to, że konsumenci zamawiają przedmioty, po które zwykle udawali się stacjonarnie do sklepu.
Jak kształtuje się branża KEP?
Na to, jak kształtuje się branża KEP, wpływa wiele czynników społeczno-ekonomicznych.
Nie bez przyczyny usługi kurierskie odnotowują imponujący wzrost w krajach rozwijających się. Ten naturalny mechanizm wynika ze wzrostu handlu międzynarodowego, rosnącej popularyzacji Internetu i smartfonów, a w rezultacie z coraz większej sprzedaży online. Na całościowy obraz branży KEP wpływa także rosnąca populacja klasy średniej, wzrost dochodów oraz poprawiający się standard życia. Oprócz samego handlu elektronicznego istotne są nowe się trendy w sprzedaży detalicznej, np. omnichannel. Oczywiście, galopujący postęp napotyka pewne przeszkody. Brak odpowiedniej infrastruktury i technologii prowadzący do nieefektywności jest jednym ze znaczących czynników hamujących rozwój rynku.
Branża KEP i handel transgraniczny
Możliwości podnoszenia cen są ograniczone, waga przesyłki rośnie, w rezultacie przychody z pojedynczych przesyłek spadają. To prawdziwe realia w branży kurierskiej. Dodatkowo warto zaznaczyć, że rynek KEP wciąż pozostaje rozdrobniony. Czołowi gracze upatrują możliwości optymalizacyjne głównie w skalowanych projektach. Aby rozszerzyć zasięg rynkowy, dostawcy koncentrują się na przyjęciu strategii handlu transgranicznego. Wschodzące gospodarki, takie jak Chiny, Indie i Brazylia, zmieniają wzorce handlu i inwestycji. Rosnący handel transgraniczny w gospodarkach rozwijających się jest znaczącym trendem, który z pewnością wpłynie na krajobraz rynku kurierskiego, ekspresowego i paczkowego. Szacuje się, że cross-border e-commerce, już w tym roku ma osiągnąć wartość 1 bln USD, tj. ok. 26% globalnej sprzedaży internetowej. To obiecująca perspektywa, która może przełożyć się na spadek cen międzynarodowych przesyłek. Walka cenowa wśród polskich kurierów udowadnia, że przy optymalizacji pewnych procesów jest miejsce na obniżanie kosztów wysyłek, także tych międzynarodowych.
Logistyka firm kurierskich
Przed dostawcami usług kurierskich istnieje wciąż wiele aspektów do poprawy. Od lat bolączką efektywnych łańcuchów dostaw jest kwestia ostatniej mili. Ten aspekt jest kluczowym elementem logistyki, bo koszty dostawy na ostatnim odcinku, stanowią prawie połowę kosztów łańcucha dostaw (!). Na tym polu zachodzi ogromna transformacja. Firmy kurierskie szukają alternatyw, takich jak szafki dostawcze, punkty odbioru, dostawy crowdsourcingowe, a nawet dostawy z wykorzystaniem dronów czy pojazdów autonomicznych. Ewolucja technologii przekształca cały łańcuch dostaw i zmienia branżę wysyłek kurierskich. Technologia staje się kluczowym czynnikiem umożliwiającym zwiększenie wydajności i spełnianie oczekiwań konsumentów.
Przyszłość rynku KEP w Polsce
Podobnie jak większość innych branż, transport i logistyka, a szczególnie branża KEP jest aktualnie na etapie wielkich zmian. Zamrożenie gospodarki uruchomiło nowe procesy, zmiana rzeczywistości wymusiła natychmiastową konieczność adaptacji. Jak każda zmiana, rok 2020 przynosi zarówno ryzyko, jak i nowe szanse. Nowa technologia, nowi uczestnicy rynku, inne oczekiwania klientów i nowe modele biznesowe. Pandemia stała się katalizatorem zmian. Firmy kurierskie stoją w obliczu bezprecedensowej rosnącej potrzeby zdalnej wymiany towarów. Obecni operatorzy zwiększają efektywność, usprawniając ich operacje i pełne wykorzystanie nowych technologii. Finansują obiecujące innowacje technologiczne aby za pomocą kapitału wysokiego ryzyka zarobić, między innymi po to, by przyciągnąć nowych pracowników o krytycznych umiejętnościach i wiedzy specjalistycznej. Takie ruchy pozwolą stworzyć dominującą pozycję na rynku. Poważni gracze łączą się, aby rozszerzyć swoją skalę geograficzną i ulepszyć ich zasięg intermodalny. Dostęp do kapitału na finansowanie ich inwestycji staje się coraz ważniejszy. Branża KEP stała się prawdziwym kotłem innowacji i przeobrażeń biznesowych, na których docelowo mogą skorzystać klienci końcowi.
Paulina Pasztaleniec
Spedytor w Globkurier.pl. Zajmuje się obsługą klientów indywidualnych i biznesowych. W zakres jej obowiązków wchodzi współpraca z partnerami logistycznymi.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl