Branża kurierska 2020 – podsumowanie roku
Rok 2020 był niewątpliwie wyjątkowy i przyniósł dużo nowego, co odczuła również branża kurierska. Znaczącą rolę odegrała tutaj pandemia. Nie możemy jednak zapominać, że rynek kurierski w Polsce to jeden z najprężniej rozwijających się segmentów sektora logistycznego w Europie. Pora zatem na podsumowanie roku 2020 i nieśmiałe spojrzenie w przyszłość. Czego możemy się spodziewać w nadchodzących miesiącach?
Spis treści
Pandemia COVID-19 a branża kurierska 2020
Pandemia koronawirusa wpłynęła na wiele branż i była głównym motorem napędowym zachodzących zmian. Zmiany na dobre, czy na złe? Z pewnością pojawiły się zarówno aspekty negatywne, jak i pozytywne. Dla rynku kurierskiego był to przede wszystkim bodziec przyspieszający modernizację usług. Rosnąca popularność dostaw do punktu, bezdotykowe potwierdzenie odbioru czy płatność bezdotykowa u kuriera – to wszystko przyczyniło się do wzrostu poziomu bezpieczeństwa dostaw, ale również do usprawnienia całego procesu doręczania przesyłek.
Podczas pandemii mogliśmy zaobserwować, jak duże znaczenie ma ostatnia mila w łańcuchu dostaw. I nie chodzi tutaj wyłącznie o to, jak szybko kurier pojawia się pod drzwiami odbiorcy, czy w punkcie. Firmy kurierskie musiały się nastawić na bezpieczeństwo zarówno swoich pracowników, jak i osób odbierających przesyłki. Te, które wzięły to na poważnie, zyskały lojalność klientów i poszerzyły ich grono. Wzrosło również zaufanie oraz autentyczność. Jednym z sygnałów dbałości o bezpieczeństwo klienta było wprowadzenie przez Paczkę w Ruchu ozonowania paczek już na samym początku pandemii – 27 marca ubiegłego roku. Przesyłki są ozonowane w magazynach przewoźnika, aby następnie bezpiecznie trafić do adresata.
Kolejną modernizacją wprowadzoną przez firmy kurierskie w 2020 roku było wdrożenie „Paczki w weekend” przez InPost. Umożliwia ona dostarczanie przesyłek do paczkomatów również w soboty i niedziele. Sama możliwość odbioru paczek także została poszerzona. W 2020 roku maszyny paczkowe InPost zaczęły pojawiać się wewnątrz budynków, np. w galeriach handlowych czy biurowcach.
Szybko i bezpiecznie!
Sporym ułatwieniem zarówno dla klientów, jak i kurierów jest wprowadzenie usługi odbioru paczki bez konieczności podpisu. Przy składaniu zamówienia wystarczy zaznaczyć opcję z prośbą o zostawienie paczki pod drzwiami lub w innym, bezpiecznym dla przesyłki miejscu. Dzięki temu unikamy bezpośredniego kontaktu z kurierem, a tym samym zmniejszamy ryzyko zakażenia koronawirusem. Podobną funkcję spełnia możliwość płatności bezgotówkowej oraz rezygnacja z płatności pobraniowych. W tym przypadku kontakt ludzki również jest ograniczony a dodatkowo unikamy przekazywania sobie pieniędzy. Tego typu rozwiązania w branży kurierskiej już od dawna były kwestią czasu. Pandemia skutecznie jednak przyspieszyła ich wprowadzenie w życie, co znacznie usprawniło proces doręczania.
Zdaniem ekspertów, zmiany wymuszone przez pandemię w 2020 roku trwale uproszczą niektóre procedury. W kolejnych latach odbiór przesyłki z domu od klienta indywidualnego czy doręczenie pod drzwi bez podpisu staną się standardem. Sprawia to, że przesyłki będą niezmiennie szybkie i bezpieczne.
Jakich kurierów wybierali Polacy?
W 2020 roku można było zauważyć wyraźnie rosnącą popularność e-zakupów w Polsce. Osoby kupujące online to już 73 proc. ogółu internautów, a to oznacza wzrost o 11 punktów procentowych rok do roku. Nic więc dziwnego, że również usługi kurierskie cieszą się coraz większą popularnością. Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2020” przygotowanego przez Gemius wraz z Izbą Gospodarki Elektronicznej, w 2020 roku Polacy najchętniej korzystali z usług kurierów firmy DPD. Kolejne dwa miejsca na podium zajęły firmy DHL oraz InPost. Czwarte miejsce w rankingu należy do Pocztexu. Tylko 3 procent badanych nie wskazało żadnej z firm lub wskazało odpowiedź „trudno powiedzieć”.
Ranking najpopularniejszych kurierów jest dostępny również na stronie https://www.globkurier.pl/ranking-kurierow. Znajdziesz tam oceny poszczególnych firm kurierskich, dzięki czemu decyzja o tym, kto powinien dostarczyć Twoją paczkę, będzie łatwiejsza.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie raportu „E-commerce w Polsce 2020” przygotowanego przez Gemius wraz z Izbą Gospodarki Elektronicznej
Jakie formy przesyłki były wybierane w 2020 roku?
W 2020 roku nieco ważniejszy niż szybka dostawa był bezpieczny odbiór przesyłki. Nie dziwi zatem fakt, że według raportu „E-commerce w Polsce 2020” Polacy najczęściej wybierali dostawę do maszyny paczkowej – Paczkomat, Locker, automat SwipBox. Drugie miejsce zajęły dostawy kurierem bezpośrednio do domu/pracy. Na trzeciej pozycji znalazły się bezpośrednie dostawy do domu/pracy przez listonosza. Z maszyn paczkowych zdecydowanie częściej korzystały osoby młode. Z kolei dostawa przez kuriera była bardziej popularna wśród osób po 50 r.ż.
Jednocześnie warto zauważyć, że to właśnie dostawa zakupionego towaru kurierem bezpośrednio do domu lub pracy jest niezmiennie najsilniejszym motywatorem do e-zakupów. Tendencja ta jest zauważalna zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie raportu „E-commerce w Polsce 2020” przygotowanego przez Gemius wraz z Izbą Gospodarki Elektronicznej
Branża kurierska – co nowego na 2021 rok?
Pandemia trwale zmieniła rynek kurierski w Polsce. Wiele osób zmieniło swoje przyzwyczajenia zakupowe – klienci chętniej korzystają ze sklepów online i cenią sobie wprowadzane udogodnienia. O ile jeszcze kilka lat temu część społeczeństwa obawiała się zakupów przez internet, obecnie korzysta z nich już 73 proc. ogółu internautów. Można zatem przypuszczać, że w przyszłości konsumenci nie będą chcieli wrócić do „normalności” m.in. ze względu na komfort zakupów z domu.
Firmy kurierskie, chcąc sprostać wymaganiom, jaki stawia zmieniony przez pandemię rynek, będą musiały zaadaptować nowe rozwiązania i zdecydowanie postawić na rozwój technologii. Dlaczego? W ten sposób będą w stanie stać się bardziej wydajnymi, a jednocześnie zwiększyć swoją przepustowość.
Nowe rozwiązania i dywersyfikacja wysyłek
W wywiadzie dla „Rzeczpospolitej”, Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska przewiduje, że w 2021 roku najprawdopodobniej będzie miał miejsce rozwój produktów optymalnie dostosowanych do potrzeb rynku. Ponadto rozwijać się będą punkty nadań i odbiorów bądź narzędzi służących do samodzielnego zarządzania doręczeniem. Spore szanse na stałą obecność na rynku kurierskim ma także możliwość regulowania należności za przesyłkę kartą bezpośrednio u kuriera. Oznacza to prawdopodobieństwo kontynuacji rozwoju płatności elektronicznych.
CEO Globkurier.pl, Mateusz Pycia przewiduje, że rozpędzona przez pandemię koronawirusa branża kurierska już nie wyhamuje. Będzie coraz więcej klientów online a tym samym zaufanie do e-handlu i firm kurierskich będzie rosło. Warto te przewidywania wziąć pod uwagę planując działania związane z prowadzeniem m.in. sklepów internetowych. Na łamach czasopisma E-commerce&digital marketing Mateusz Pycia zdecydowanie zaleca w związku z tym dywersyfikację wysyłek. Przygotuj się na nieprzewidziane wydarzenia oraz te, które wiesz, że powodują wzmożony ruch w Twoim biznesie i po prostu dodaj więcej opcji doręczeń, różnych firm kurierskich i transportowych, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych. Te działania dotyczą nie tylko nieplanowanych sytuacji, jak pandemia Covid-19, ale również tych, które w naszych kalendarzach goszczą na stałe, a jednak zdarza się, że nas zaskakują. Mowa tutaj m.in. o okresach świątecznych, Black Friday czy Cyber Monday1.
Rok 2020 był zdecydowanie jednym z trudniejszych dla niemal każdej z branż. W przypadku rynku kurierskiego był to jednak niemal idealny bodziec do szybszego wprowadzania innowacyjnych zmian. To z kolei korzystnie wpływa na popularność tego typu usług wśród konsumentów. Szybkie i bezpieczne przesyłki zapewne na stałe zagoszczą w naszym życiu.
1 Trzupek J.: Covid-19 – czy to rewolucja na rynku usług kurierskich?, „E-commerce&digital marketing:, 17, 2020/2021, 9-14.
GlobKurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl