Branża transportowa, kurierska i logistyczna w dobie pandemii
Branża logistyczna jest jedną z najważniejszych gałęzi polskiej gospodarki. Jej dynamiczny rozwój rozpoczął się w momencie wstąpienia Polski do Unii Europejskiej i wciąż utrzymuje swoje szybkie tempo. Stale zwiększają się powierzchnie magazynowe i zapotrzebowanie na nie przez firmy. Branża stara się również dopasować do równie szybko zmieniającego się świata, dlatego wciąż pojawiają się kolejne inwestycje w nowe technologie i innowacyjne rozwiązania. Wybuch pandemii, spowodował zahamowanie gospodarki, jednak branża logistyczna musiała nadal realizować swoje zadania. Jak pojawianie się globalnego problemu, jaki stał się COVID – 19 wpłynęło na logistykę?
Spis treści
Znaczenie branży transportowej
Polska jest potęgą na europejskim rynku transportowym. Rodzime firmy mają w nim około 20% udziału. Według statystyk GUS bezpośredni udział sektora usług transportu i logistyki w polskim PKB zwiększył się o ponad jedną piątą od momentu wstąpienia Polski do UE (wzrósł z 5,4 proc. w 2004 roku do poziomu 6,5 proc. w 2015 roku). Jednak spory obszar w tej branży stanowią przewozy międzynarodowe, które stały się najbardziej zagrożone w monecie wprowadzenia restrykcji i zamknięcia granic w celu ograniczenia rozpowszechniania się pandemii. Epidemia Covid-19 w pierwszej kolejności przerwała łańcuchy dostaw z Chin. Następnie przesunięcie epicentrum do Europy spowodowało ograniczenia w produkcji. Jednak branża robiła wszystko, aby przezwyciężyć te problemy. Pojawienie się wzmożonych kontroli, ograniczenie wjazdów do niektórych obszarów czy kolejki na granicach spowodowały znaczenie opóźnienia, jednak nie przerwały funkcjonowania transportów międzynarodowych.
Sytuacja w branży logistyczne w kryzysowych momentach
Jednakże pewne bardzo zauważalne zmiany w obszarze logistyki nastąpiły. Potrzeby klientów uległy transformacji, co wpłynęło na wzrost obrotu dobrami pierwszej potrzeby, takimi jak artykuły spożywcze, napoje i artykuły higieniczne. Producenci tych towarów musieli znacznie zwiększyć swoje moce produkcyjne, co automatycznie przełożyło się na zwiększone zapotrzebowanie na ciężarówki i potrzebę elastycznego zarządzania transportami. Natomiast w sektorach zajmujących się dobrami mniej konsumpcyjnymi nastąpiły znaczne spowolnienia, a w przypadku branży motoryzacyjnej zupełne wyhamowanie. Różnice odczuwalne były również na platformie GlobKurier.pl restrykcje i obostrzenia spowodowały, że zmieniły się procedury doręczenia przesyłek, a niektórzy przewoźnicy, by sprostać nowej sytuacji zdecydowali się na podwyższenie kosztów przesyłek lub wstrzymali dostawny w pewnych rejonach świata. Poczta Polska ograniczyła funkcjonowanie swoich placówek jak i wyłączyła obsługę wielu kierunków międzynarodowych. Mimo trudnej sytuacji branża KEP i e-commerce odnotowała znaczne wzrosty przychodów osiągnąć wyniki lepsze niż w szczytowym okresie roku, jakim są święta. Osoby, które korzystały z wielu przewoźników kurierskich i drobnicowych jednocześnie, poprzez takie platformy jak GlobKurier.pl znalazły się w znacznie lepszej sytuacji. Duży wybór w firm kurierskich i transportowych w jednym miejscu umożliwił dostosowanie wysyłki do panujących ograniczeń.
Rozwój branży e-commerce
Zmiany preferencji zakupowych konsumentów oraz duże przeniesienie sprzedaży do kanału online przyczyniły się zwiększenia obrotów w branży ecommerce. Nawet do 70% procent wzrostu internetowej sprzedaży odnotowała e-grocery, zoologia, suplementy, leki bez recepty oraz elektronika. Natomiast spadki o ok. 15% odczuły e-sklepy zajmujące się sprzedażą ubrań oraz biżuterii. Największymi wygranymi w czasach pandemii okazały się platformy sprzedażowe, np. Allegro, eBay lub Amazon. Konsumenci kupowani więcej niż dotychczas, jednak nie były to towary drogie i luksusowe, przez to zmalał średnia wartość koszyka. Dla dużych marketplaców tak sytuacja nie stanowi zagrożenia, jednak w przypadku małych i średnich sklepów internetowych małe wartości zamówienia mogą spowolnić rozwój e-biznesu. Kolejnym negatywnym trendem okazał się znaczy wzrost liczby zwrotów. Trudno jednak powiedzieć, jak sytuacji zmieni się po całkowitym zwalczeniu pandemii i powrocie do „normalności”. Można się zastanawiać, czy te różne formy aktywności online pozostaną na wysokim poziomie. Prawdopodobnym jest, że rozwój e-commerce nieco spowolni, ale nie zahamuje zupełnie.
Przyszłość i trendy
Zdarzenia takie jak globalna epidemia powodują gwałtowne zmiany w światowej gospodarce. Według prognoz komisji europejskiej większość krajów Europy odnotuje znaczenie spadki PKB, prognozuje się, że w Polsce osiągniemy pułap -4,30%. Kolejnym dotkliwym skutkiem pandemii okazał się wzrost bezrobocia, który w maju wyniósł 6,2%. Jak zauważają ekonomiści, stopa bezrobocia stale rośnie, choć wolniej niż się spodziewano. Możliwe jest, że jesienią sytuacja się ustabilizuje lub nawet zostaną odnotowane spadki. Pewne zmiany w branży logistycznej będą miały bardziej długofalowy efekt. Zauważyć można znaczny wzrost robotyką i automatyzacją, takie rozwiązania nie tylko mogą przyśpieszyć procesy magazynowe, ale również zminimalizować koszty i zmniejszyć ilość pracowników. Przykładem takich działań może być w pełni automatyczny magazyn wysokiego składowania spółki Amica, w którym na 26 tys. miejsc paletowych przypada 1 pracownik. Firmy stawiają również na autonomiczne pojazdy, które usprawnią funkcjonowanie łańcucha dostaw i przyczynią się do ograniczenie produkcji spalin. Świat się zmienił, a wraz z nim trendy i prognozy na przyszłość branży logistycznej. Dlatego, jeśli potrzebujesz z profesjonalnego wsparcia logistycznego, skorzystaj z naszej oferty. Stawiamy na rozwój i stale unowocześniamy naszą platformę transportową, aby dostosować się dynamicznego rynku. Szczególnie teraz gdy łańcuchy dostaw są mniej pewne, a wolumeny przesyłek dużo częściej ulegają dynamiczny skokom i nieprzewidywalnym wahaniom.
Mateusz Pycia
Założyciel i CEO Globkurier.pl, absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, laureat nagrody L. Czarneckiego. Uczestnik Young G20, mówca na Europejskim Kongresie Gospodarczym, zwolennik Leana i Agile.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl