Chat GPT — jak wpływa na przesyłki?
Narzędzia związane ze sztuczną inteligencją (AI) są coraz bardziej istotne i przydatne w prowadzeniu biznesu. Każdego dnia pojawiają się nowe fakty i rozwiązania usprawniające procesy, w tym te logistyczne. Wokół narzędzia Chat GPT zawrzało, o tym modelu językowym mówili wszyscy. Nie braknie też głosów krytycznych. W kwietniu rząd Włoch zablokował dostęp do platformy, nie chcąc, by dane obywateli służyły do szkolenia AI. W odpowiedzi na szum wokół Chat GPT Google zaprezentował swoje rozwiązanie — Bard, obecnie usługa znajduje się w fazie testów i jest udostępniane wybranym. Warto zauważyć, że Google Bard korzysta z własnego silnika wyszukiwarki i analizy danych Google, co daje mu dostęp do szerokich źródeł informacji i umożliwia lepsze wnioskowanie i predykcje. Oba narzędzia i kierunek rozwoju budzą kontrowersje, mogą jednak znacząco wpłynąć na codzienność w branży logistycznej.
Spis treści
Co trzeba wiedzieć o chat GPT?
Chat GPT (Generative Pre-trained Transformer) to przykład zaawansowanej technologii opartej na sztucznej inteligencji (AI). Jest to rodzaj systemu chatbota, który korzysta z modelu językowego opartego na uczeniu maszynowym. Główną cechą Chat GPT jest to, że jest „pre-trained” (przedwstępnie nauczony) na ogromnych zbiorach danych tekstowych. Dzięki temu ma zdolność do generowania odpowiedzi i reagowania na zapytania w sposób, który wydaje się naturalny dla człowieka. Chat GPT jest dostępny publicznie do indywidualnego użytku. Wspiera też rozwój firm i wykorzystywany jest w takich obszarach jak: obsługa klienta, generowanie treści, analizy danych, asystowanie w pracy czy wspomaganie procesów decyzyjnych.
Czy wiesz, że… OpenAI zostało założone w 2015. Pierwotnie organizacja działała w modelu non-profit, a ich celem było zapewnienie, że postęp w dziedzinie sztucznej inteligencji będzie służył dobru ludzkości. OpenAI zostało założone przez grupę przedsiębiorców i naukowców, w tym Elona Muska, Sama Altmana, Grega Brockmana, Ilyę Sutskevera, Wojciecha Zarembę i kilku innych. Elon Musk, założyciel firm takich jak Tesla i SpaceX, był jednym z głównych inicjatorów powstania OpenAI i odegrał kluczową rolę w jego założeniu. Dziś OpenAI ma charakter komercyjny. |
Chat GPT w e-commerce
Narzędzie jest już szeroko wykorzystywane przez e-sprzedawców. Głównym obszarem jest kreowanie treści.Chat GPT może wspomagać w tworzeniu opisów produktów, treści marketingowych, artykułów blogowych itp. Może generować teksty na podstawie podanych parametrów, co może przyspieszyć proces tworzenia treści i zaoszczędzić czas dla przedsiębiorcy. Chat GPT to także integracja z klienta. Może on służyć jako doradca, który na podstawie preferencji klienta i zapytań może zaproponować najodpowiedniejsze produkty. Na podstawie preferencji i historii zakupów klienta, Chat GPT może generować spersonalizowane rekomendacje produktów. Dzięki temu można zwiększyć konwersję, poprawić doświadczenie zakupowe klienta i zwiększyć wartość koszyka.
Czy wiesz, że…? chat GPT jest tworzony w oparciu o uczenie maszynowe, które umożliwia mu analizowanie dużych zbiorów danych tekstowych. Dzięki temu model może nauczyć się naśladować styl, poczucie humoru i język użytkowników, co przyczynia się do bardziej naturalnej i płynnej interakcji. |
Chat GPT przebojem wkradł się do onlinowych biznesów, nie pozostanie więc też bez znaczenia w logistycznej obsłudze sklepów.
Jak chat GPT może być wykorzystany w logistyce?
Co Chat GPT zmieni w branży logistyczne? Np. może wspierać całodobową obsługę klienta czy zautomatyzować sposób komunikacji. Chat GPT może być wykorzystywany do udzielania szybkich i precyzyjnych odpowiedzi na pytania klientów dotyczące przesyłek, takich jak status wysyłki, szacowany czas dostawy czy dostępność produktów. Dzięki temu Klienci mogą otrzymywać natychmiastowe informacje bez konieczności czekania na interwencję pracownika. Ten aspekt pojawia się jako pierwszy w komunikacji, ale nie jest to jedyna możliwość. Jakie jeszcze obszary wspiera AI?
- Śledzenie zamówień — integracja Chat GPT z systemem logistycznym pozwala na automatyczną aktualizację statusu zamówień, informacji o przesyłce i innych danych związanych z procesem dostawy. Klienci mogą otrzymywać regularne aktualizacje bez konieczności odwiedzania strony śledzenia przesyłek czy dzwonienia do obsługi klienta.
- Rozwiązywanie problemów — GPT może reagować proaktywnie na potencjalne problemy związane z przesyłkami. Na podstawie zgłoszonych pytań, czy problemów, może udzielać pomocnych wskazówek i instrukcji zapobiegając problemom
- Personalizacja — oferowanie spersonalizowanych rekomendacji dotyczących dostępnych usług logistycznych. Dzięki temu Klienci mogą otrzymywać indywidualnie dostosowane informacje i sugestie, co może zwiększyć ich zaangażowanie i lojalność.
- Optymalizacja procesów logistycznych — w połączeniu z analizą danych i predykcyjnymi modelami chat GPT może sugerować zmiany dotyczące zoptymalizowania trasy dostawy, minimalizowania czasu oczekiwania czy efektywnego zarządzania magazynem.
Dzięki systemom sztucznej inteligencji możliwa staje się optymalizacja doboru opakowań, tras transportowych i metod ładowania pojazdów. Wykorzystanie tych rozwiązań przyczyni się do bardziej efektywnego zarządzania przestrzenią transportową oraz wprowadzenia bardziej proekologicznych dostaw.
Wsparcie w logistyce zagranicznej?
Czy AI zastąpi tradycyjne systemy logistyczne? Wpływ sztucznej inteligencji na e-commerce i logistykę zagraniczną może być znaczący. Stare systemy polegają na różnych, często niezintegrowanych ze sobą technologicznych rozwiązaniach. Mimo że dostarczają one skutecznie dane, są często nieintuicyjne i trudne w użyciu, wymagając osobnego nauki dla każdego z nich. Ponadto są podatne na błędy ludzkie, ponieważ są tworzone i obsługiwane przez człowieka. Z kolei narzędzia oparte na Generative Pre-trained Transformer (GPT) oferują bardziej przyjazne użytkownikowi doświadczenia. Wymagają tylko jednorazowego przeszkolenia. Pracownicy magazynów, kierowcy ciężarówek i inni logistycy mogą korzystać z ekosystemu sztucznej inteligencji, nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Co ważne, wielojęzyczne zdolności tych narzędzi ułatwiają komunikację w kontekście międzynarodowym. Mogą posłużyć do identyfikowania oszustw i fałszywych transakcji w handlu międzynarodowym. Algorytmy mogą automatycznie analizować transakcje i wykrywać podejrzane zachowania, co pozwala na szybką reakcję i uniknięcie oszustw. Sztuczna inteligencja (AI) posiada również zdolność do przewidywania i zapobiegania powstawaniu zatorów drogowych. Tego rodzaju zastosowanie ma potencjał przyczynienia się do zwiększenia wydajności. Skutkuje to długoterminowym zmniejszeniem zużycia zasobów, w tym paliwa, co umożliwia przedsiębiorcom oszczędności. Wykorzystanie systemów sztucznej inteligencji przynosi wiele niezaprzeczalnych korzyści, w tym możliwość analizy danych pochodzących z nieograniczonej liczby źródeł w celu lepszego reagowania na rzeczywistą sytuację.
Odpowiedzialność pozostaje z nami
Uważność przy korzystaniu z AI to klucz. Wprowadzenie Chat GPT do procesów logistycznych może przynieść wiele korzyści, należy pamiętać, że Chat GPT to narzędzie wspomagające, a nie zastępujące człowieka. Opiera się na sztucznej inteligencji i ma swoje ograniczenia, nie zdejmuje odpowiedzialności z pracowników. Choć potrafi generować sensowne odpowiedzi, może również produkować błędne informacje lub nieodpowiednie treści. Dlatego ważne jest, aby korzystać z Chat GPT z rozwagą i zapewnić odpowiednie monitorowanie i moderację. Dodatkowo, przy implementacji sztucznej inteligencji w branży logistycznej, należy wziąć pod uwagę również kwestie dotyczące odpowiedzialności społecznej, etyki i bezpieczeństwa danych.
Zamów kuriera: https://www.globkurier.pl/
Globkurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl