Co wpływa na cenę transportu morskiego?
Transport morski jest jednym z popularniejszych rodzajów transportów ze względu na niski koszt, a także możliwość wysyłki w najdalsze zakątki świata przesyłek wielkogabarytowych oraz dużych ilości towarów. W poniższym artykule poruszymy najistotniejsze kwestie związane z frachtem morskim m.in. kiedy warto wybrać tą formę transportu, co wpływa na jego cenę, a także jak długo dany towar może być transportowany do odbiorcy.
Spis treści
Co wpływa na cenę transportu morskiego?
Na wysokość kosztów frachtu morskiego wpływa bardzo wiele czynników, dlatego ważność tego typu ofert przedstawiana jest najczęściej na okres jednego miesiąca. Przy czym nie mamy tutaj gwarancji, że stawka w międzyczasie nie ulegnie zmianie. Powodem takiego stanu rzeczy jest dynamika zmian, jakie na przestrzeni ostatnich dwóch lat można było zaobserwować na rynku transportu morskiego w związku z pandemią. Wiele portów lotniczych zostało zamkniętych, przez co powierzchnia ładunkowa samolotów została mocno uszczuplona. Alternatywa był właśnie fracht morski, jednak zapotrzebowanie było i jest wciąż tak duże, że również przy tej formie transportu stawki poszybowały w górę.
Na cenę transportu morskiego wpływa, także to skąd planujemy importować towar i jak bardzo dany port jest eksploatowany. W tym miejscu należałoby wymienić najpopularniejsze tj. port morski Szanghaj, oraz pozostałe porty w Chinach, port w Los Angeles, Singapurze, czy Busan w Korei Południowej.
Kolejnym czynnikiem wypływającym na stawkę jest to jakie warunki INCOTERMS wybierzemy. Poza, tym że regulują odpowiedzialność między producentem, a importerem, określają również ponoszone przez daną stronę koszty. Do najczęściej wybieranych zalicza się FOB, EXW, CFR i DDP.
Ważnym elementem wyceny jest także wielkość ładunku liczona w centymetrach sześciennych oraz jego rodzaj: FCL- pełnokontenerowy, czy LCL- drobnicowy. We frachcie morskim występują również specjalistyczne transporty m.in. chłodnicze. Są one, jednak mnie popularne i tym samym dużo droższe. Innymi składowymi odpowiadającymi za cenę transportu morskiego są koszty załadunku i rozładunku, dopłaty stosowane przez firmy przewozowe, czy opłaty portowe.
Co najczęściej wysyłamy transportem morskim?
Transport morski wybierany jest zwykle, kiedy chcemy przetransportować jednorazowo duże ilości towarów, bądź przesyłkę o ponadgabarytowych wymiarach, której przewóz samolotem jest niemożliwy, albo bardzo kosztowny. Do takich towarów zalicza się elementy budowli lądowych oraz morskich, maszyny, pojazdy oraz różnego rodzaju części. Również często statkami płyną towary sypkie, bez opakowań np. węgiel, zboże czy stal oraz płynne takie, jak ropa. W Polsce dominuje import urządzeń mechanicznych i elektrycznych wraz z częściami, materiałów i artykułów włókienniczych oraz przemysłowych. Niemożliwe do przewozu spedycją morską są zaś towary z krótkim terminem ważności ze względu na konieczność spełnienia określonych warunków przewozu w temperaturze kontrolowanej.
Jak odpowiednio zapakować ładunek?
Rodzaj opakowania uzależniony jest od tego co i w jakiej ilości będzie transportowane. Jeśli do wysyłki mamy dużą ilość kartonów to najlepiej umieścić je na paletach, które następnie będą załadowane, jako towar LCL- czyli taki, którego ładunek dzieli powierzchnie z innymi towarami niekoniecznie tego samego importera. Przeciwieństwem frachtu drobnicowego jest FCL- transport kontenerowy. O tym rodzaju mówimy, gdy cały kontener wykorzystywany jest tylko przez jednego odbiorcę/nadawcę. Jest to idealna forma pakowania ładunku, kiedy mamy do czynienia z większa ilością palet. Dla przykładu w kontenerze 20 stopowym zmieści się jedenaście palet, zaś do kontenera 40 stopowego wejdzie dwadzieścia pięć palet. W celu ustalenia, jak odpowiednio zapakować nasz towar najlepiej na samym początku ustalić objętość ładunku, wówczas dużo łatwiej będzie nam dopasować rodzaj opakowania.
Czy można wysyłać drogą morską towary niebezpieczne?
Transportowanie towarów niebezpiecznych drogą morską jest możliwe, a ich przewóz opierają się na kodeksie IMDG – International Maritime Dangerous Goods Code. Ze względu na specyfikę tego typu ładunków niezbędne było unormowanie procesu ich transportowania, aby maksymalnie ograniczyć ryzyko zagrożenia i tym samym zwiększyć bezpieczeństwo w transporcie. Przepisy IMDG charakteryzują towary niebezpieczne oraz wskazują na warunki zewnętrzne panujące podczas przemieszczania materiału niebezpiecznego np. wilgotność, czy ruchy statków na wodzie.
Każdy z towarów niebezpiecznych musi spełnić określone wymogi zgodnie z wytycznymi IMDG. Do nich zalicza się m.in. oznakowanie i klasyfikację towarów, opakowanie, odpowiednią dokumentację. Warto podkreślić, że nie każdy przewoźnik podejmie się realizacji takiego transportu, bądź wskażę tylko niektóre kierunki, do których przewozi towary DGR. Zwykle tego typu transporty organizowane się przez firmy do tego wyspecjalizowane.
Wysyłka drogą morską. Kiedy towar dotrze do Odbiorcy?
Akceptacja kosztów transportu morskiego to dopiero początek całego procesu realizacji. Na tym etapie przesyłka powinna być przygotowana do transportu, a jej wymiary nie powinny już ulec zmienia, gdyż m.in. na ich podstawie wyliczone są koszty frachtu. Po zleceniu usługi spedycyjnej wyznaczany jest ETD- przybliżony czas wypłynięcia. Ważne, jednak by przesyła dotarła wcześniej zgodnie z cut off, czyli ostatecznym terminem dostarczenia towaru do potu.
Następnie towar odprawiany jest w porcie pochodzenia w związku z tym przygotowane są odpowiednie dokumenty, po czym towar załadowywany jest na statek skąd wypływa w dalszą drogę. Po dotarciu do celu towar jest odprawiany, transportowany do magazynu, rozładowywany i odprawiany. Zwykle towar zwalniany jest z odprawy po opłaceniu należności celnych, jeśli takie występują.
Transit time zależny jest od długości szlaku pomiędzy portem pochodzenia, a portem docelowym. Zwykle liczony jest od ETA- przybliżonego czasu wpłynięcia wraz z podaniem ETD. Terminy realizacji są terminami planowanymi i wahają się od 20 do nawet 65 dni z portu do portu. Przy czym należy pamiętać, że termin ten jest umowny, a na czas realizacji ma wpływ wiele czynników.
Jak wysłać fracht morski z Globkurier.pl?
Jeśli chcesz sprawdzić koszty, bądź wysłać przesyłkę drogą morską możesz to zrobić z Nami! Wyślij swoje zapytanie przez formularz na naszej stronie: https://www.globkurier.pl/oferta/transport-morski, bądź na adres mailowy kontakt@globkurier.pl. Za naszym pośrednictwem nadasz zarówno paletę, jaki duży ładunek całokontenerowy w relacji firma-firma. Pamiętaj by skrócić czas przygotowania przez Nas wyceny uwzględnij w swoim zapytaniu poniższe informacje:
- skąd i gdzie będzie realizowany transport,,
- jaki wymiar i wagę ma Twój ładunek, czy jest to kartony/paleta/kontener
- jakie towar ma być transportowany,
- na jakich warunkach Incoterms,
- czy towar ma być odprawiony,
- dodatkowe uwagi i informacje tj. kod towaru(HS CODE), ubezpieczenie, czy towar jest neutralny.
Podsumowanie informacji
Jak widzisz na koszt transportu morskiego oraz jego realizację wpływa mnóstwo czynników. Jest to idealne rozwiązanie dla osób, które chcą obniżyć koszty transportu towaru o dużej objętości przy założeniu, że czas realizacji nie jest tak istotny. Poza ekonomicznymi aspektami warto wspomnieć o możliwości transportu w naprawdę odległe miejsca. Jeśli, więc dalej zastawiasz się, czy spedycja morska jest odpowiednia dla eksportu, bądź importu Twoich towarów zapraszamy do kontaktu. Dzieląc się swoim doświadczeniem, chętnie przedstawimy najkorzystniejszą dla Ciebie formę transportu.
GlobKurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl