Hub logistyczny – co to?
Branża logistyczna zmaga się z coraz to nowszymi wyzwaniami dotyczącymi skutecznego usprawniania procesów logistycznych. Jednym z głównych obszarów doskonalenia działań poprzez huby logistyczne jest obszar handlu internetowego (z ang. E-commerce). Z tego tekstu dowiesz się dlaczego huby logistyczne są tak ważne w szeroko pojętej logistyce.
Spis treści
Hub logistyczny – definicja
Czym jest hub logistyczny? Hub logistyczny to inaczej park logistyczny o bardzo dużej powierzchni, w którym można kompleksowo obsługiwać mniejsze lub większe obszary w zakresie procesów logistycznych. Huby logistyczne pełnią istotną rolę w zarządzaniu łańcuchem dostaw, który z kolei ma bezpośredni wpływ na sukces firmy oraz zadowolenie klientów.
Huby logistyczne są budowane w strategicznych lokalizacjach. Zazwyczaj wybiera się miejsce, w którego pobliżu znajdują się istotne węzły komunikacyjne (np. skrzyżowania autostrad), duży przemysł produkcyjny lub ważny dla firmy dostawca.
Hub – logistyka i wpływy
W funkcjonowaniu hubów logistycznych biorą też udział inne gałęzie transportu, jak transport morski, lotniczy i kolejowy, dlatego też często są one budowane w pobliżu lotnisk czy portów morskich.
Dzięki takim rozwiązaniom możliwe jest sprawne zorganizowanie innych, coraz bardziej popularnych rodzajów transportu, które wciąż zyskują zwolenników ze względu na swoją wszechstronność, np.:
- transport intermodalny, który jest wykonywany przez co najmniej dwie różne gałęzie transportu, ale bez przeładunku towaru na inne jednostki ładunkowe
- transport multimodalny, który jest wykonywany przez co najmniej dwie różne gałęzie transportu, ale z przeładowaniem towaru na inne jednostki ładunkowe
- transport kombinowany, w przypadku którego większość trasy wykonywana jest koleją, transportem morskim lub transportem żeglugi śródlądowej, ale jej początek i koniec musi odbyć się transportem drogowym. Bez względu na wykorzystane gałęzie, całość procesu odbywa się bez przeładunku towaru na inne jednostki ładunkowe
Istotnym kryterium wyboru miejsca budowy hubu logistycznego jest również jego bliskie położenie względem aglomeracji i dużych miast, gdyż można w ten sposób znacznie usprawnić proces dostarczenia gotowego produkty do klienta docelowego, co określane jest inaczej jako zapewnienie skuteczności tzw. ostatniej mili.
W hubach logistycznych można wykonywać szeroki zakres usług, z których najważniejsze to:
- organizowanie transportu zaopatrzeniowego
- obrót dokumentami oraz organizowanie odprawy celnej
- kontrola jakości otrzymywanego towaru
- kompletacja i pakowanie zamówień
- tworzenie zestawów i składanie produktów
- etykietowanie i nadawanie kodów kreskowych
- przepakowywanie towaru do mniejszych lub większych opakowań
- obsługa zwrotów i reklamacji od klientów
- monitorowanie i zarządzanie zapasami
- organizowanie transportu intermodalnego/multimodalnego/kombinowanego.
Różnice między hubem a magazynem
Dla wielu osób hub logistyczny, centrum dystrybucji czy magazyn mogą być tym samym, jednak różnią się znacząco pod wieloma względami. Najważniejsze różnice pomiędzy hubem a magazynem zostały przedstawione poniżej:
- funkcje i zakres usług
MAGAZYN: proste usługi związane z przyjęciem i przechowywaniem towaru oraz wydaniem towaru odbiorcy lub przekazanie go do centrum dystrybucji.
HUB LOGISTYCZNY: wszystkie czynności, które są wykonywane w magazynach oraz szeroki zakres dodatkowych usług. Przykładowe usługi wykonywane w hubach logistycznych: zarządzanie zamówieniami, przeładunki na inne jednostki ładunkowe lub inne środki transportu, obsługa celna, obsługa spedycyjna lub ubezpieczeniowa, usługi informatyczne lub marketingowe, usługi naprawcze pojazdów, hotele, gastronomia, parkingi, itp.
- powierzchnia
MAGAZYN: największe magazyny w Polsce zazwyczaj nie przekraczają powierzchni 100 000 metrów kwadratowych. Należy pamiętać, że zwykle są one wykorzystywane przez jedną firmę i są pojedynczymi budynkami.
HUB LOGISTYCZNY: huby różnią się znacznie wielkością od magazynów, łączna powierzchnia całych zespołów budynków wchodzących w ich skład potrafi osiągać nawet 2 500 000 metrów kwadratowych.
- budynki i infrastruktura
MAGAZYN: magazyn zazwyczaj obejmuje tylko jeden budynek, który może pełnić podstawowe funkcje magazynowe
HUB LOGISTYCZNY: często ich infrastruktura jest bardzo rozwinięta i przypomina miasteczko, które oferuje szeroki asortyment usług. W skład hubów logistycznych wchodzi kilka magazynów wraz z biurami, parkingami, myjniami i warsztatami samochodowymi, czy nawet hotelami.
- położenie i lokalizacja
MAGAZYN: projektowanie i budowanie magazynów oraz decyzje, w którym miejscu mają powstać są podejmowane z dokładnym uwzględnieniem strategii danej firmy. Często są one budowane w pobliżu najlepszych dostawców lub odwrotnie – w pobliżu kluczowych odbiorców.
HUB LOGISTYCZNY: powstają zwykle w pobliżu ważnych węzłów komunikacyjnych, autostrad, portów, lotnisk lub w okolicy aglomeracji miejskich, aby zapewnić skuteczność tzw. ostatniej mili.
- przepływ operacji logistycznych
MAGAZYN: ze względu na ich ograniczoną powierzchnię oraz mniejszą liczbę zatrudnionego personelu, funkcje i przepustowość operacji logistycznych oferowanych przez magazyny są znacznie mniejsze w stosunku do parków logistycznych.
HUB LOGISTYCZNY: przepustowość i ilość operacji logistycznych wykonywanych w hubach jest ogromna. Jest to konsekwencją znacznie większej powierzchni oraz rozbudowanej liczby działów, których załoga jest liczniejsza, a ponadto wynika z zastosowania najnowszych rozwiązań technologicznych, takich jak automatyczne załadunki i rozładunki, bądź automatyczne sortowanie i kontrola jakości.
- liczba zatrudnionych pracowników
MAGAZYN: ilość zatrudnionych osób uzależniona jest od wielkości magazynu, od zakresu wykonywanych usług oraz od strategii danej firmy
HUB LOGISTYCZNY: w tym przypadku ilość pracowników jest znacznie większa. W parkach logistycznych prace znajduje bardzo dużo osób ze względu na różnorodność stanowisk i rozbudowaną infrastrukturę (magazyn, biuro, warsztat samochodowy, usługi celne, usługi spedycyjne).
Największe i najważniejsze huby logistyczne w Polsce i Europie
Znaczenie hubów logistycznych można klasyfikować na podstawie różnych kryteriów. W tym momencie skupimy się na ich rozmiarze oraz funkcjonalności. Poznaj kilka największych i najważniejszych z nich:
- Prologis Park Chorzów – w jego skład wchodzi kilka budynków o łącznej powierzchni 251 000 metrów kwadratowych. Zlokalizowany jest w pobliżu skrzyżowania autostrad A4 i A1 oraz około 20 km od Portu Lotniczego Katowice-Pyrzowice. Posiada wiele udogodnień, jak np. wielofunkcyjne magazyny, duża ilość miejsc parkingowych, przystanki komunikacji miejskiej.
- P3 Park Błonie – rozbudowywany od 1999 roku. Obejmuje około 15 budynków o łącznej powierzchni niemal 316 000 m². Znajduje się w świetniej lokalizacji, blisko Warszawy i znaczącej trasy tranzytowej E30, która jest odcinkiem europejskiej trasy przebiegającej z Irlandii do Rosji.
- Port Gdańsk, terminal kontenerowy DCT – jego powierzchnia wynosi ok 800 000 m², a wielkość samego magazynu wynosi ponad 8 000 m², posiada również 7 torów bocznicy kolejowej. Port oferuje szeroki zakres usług, m.in. usługi magazynowe (maszyny o udźwigu od 2 do 45 ton), obsługa ładunków niebezpiecznych, paletyzacja, segregacja, usługi celne.
- Magna Park Lutterworth – ogromy hub logistyczny zlokalizowany w Wielkiej Brytanii, położony w obszarze nazywanym „Złotym Trójkątem”, pomiędzy autostradami M1, M6 i M69. Budowę parku zaczęto w 1987 roku na terenach byłego lotniska wojskowego. Do powstania tego miejsca przyczyniła się brytyjska sieć marketów Asda i to jej dedykowany był ten hub, ale kiedy zauważono potencjał tego miejsca zaczął się sukcesywnie rozrastać. Na tę chwilę jego powierzchnia wynosi około 2 225 000 m², a w jego skład wchodzi ponad 30 budynków wykorzystywanych przez blisko 30 różnych firm, np. Asda, DHL, Disney, Toyota.
- DHL Hub Lipsk – niemiecki hub logistyczny, obsługujący światowy transport lotniczy, który zatrudnia około 6 000 pracowników, aby zapewnić jak najszybszą obsługę. Posiada on również bezpośrednie połączenie ze szczecińskim terminalem lotniczym DHL. Sama powierzchnia terminala to około 87 000 m², kolejne 21 600 m² to powierzchnie biurowe.
Wady i zalety hubów logistycznych
Jak już wcześniej zostało wspomniane, budowanie hubów logistycznych prowadzi do optymalizacji procesów logistycznych, co pozwala zwiększać zyski firmy. Warto również wspomnieć o innych korzyściach z budowy i korzystania z tych ogromnych parków logistycznych:
- różnorodność usług – w jednym miejscu można zarządzać usługami takimi jak: przechowywanie, sortowanie, przeładowanie oraz usługi spedycyjne, księgowe i celne
- obniżenie kosztów magazynowania i usług towarzyszących – korzystając z jednego magazynu i wykorzystując potencjał miejsca w którym został wybudowany hub, można zmniejszyć straty wynikające z transportu i magazynowania towaru
- oszczędność czasu – decydując się na korzystanie w jednym miejscu z usług związanych z logistyką i łańcuchem dostaw, można zoptymalizować czas wykonania wszystkich powiązanych czynności, tym samym skracając do minimum czas dostawy do odbiorcy końcowego
- skuteczne zarządzanie ostatnią milą oraz dostosowanie się do obecnych trendów logistyki e-commerce dzięki położeniu hubów w pobliżu dużych miast
- wyższy poziom obsługi klienta – w hubach, oprócz szybkiej dostawy, można efektywniej wykorzystywać wiedzę i doświadczenie pracowników, którzy są specjalistami w różnych obszarach procesu logistycznego
Wynajmując powierzchnie magazynowe w hubach logistycznych można oczywiście spotkać się również z negatywnymi skutkami ich działalności.
Jako wady hubów logistycznych możemy wskazać np.:
- duży ruch na terenie parku – jeżeli na terenie jednego parku logistycznego swoją działalność prowadzi wiele firm, może dochodzić do sytuacji w których nastąpi wzmożony ruch lub problem z wolnymi miejscami parkingowymi
- różne obszary działania – w hubach znajdują się firmy o zróżnicowanej działalności, więc należy zwrócić szczególną uwagę czy działalność sąsiadujących firm nie będzie uciążliwa dla prowadzenia naszej działalności (np. nieprzyjemne zapachy, hałas, znacząco różna temperatura przechowywania)
- sąsiedztwo parków logistycznych – ważne jest, aby okolice parku zapewniały sprawne funkcjonowanie szlaków komunikacyjnych oraz żeby w najbliższej okolicy nie planowano inwestycji, które mogłyby wpłynąć niekorzystnie na rozwój firmy
Każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety, dlatego inwestorzy muszą dokładnie przeanalizować miejsca budowy parków logistycznych. Decydując się na wynajęcie powierzchni hubów logistycznych należy dokonać bilansu plusów i minusów działalności o takim charakterze i zdecydować, czy na pewno jest to przedsięwzięcie opłacalne dla naszej firmy.
Hub logistyczny – podsumowanie informacji
Huby logistyczne pełnią istotną rolę w zarządzaniu strategią wielu firm, których działalność potrafi być bardzo zróżnicowana. Huby mogą być inwestycją dla wielu branż ze względu na różnorodność możliwych do wykonania przez nie usług związanych z logistyką. Niewątpliwie jest to duże ułatwienie m.in. dla sklepów internetowych, które dzięki nim mogą dostarczać swoje produkty do odbiorców w bardzo krótkim czasie, jak również sprawnie zarządzać logistyką zwrotów. Niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa, każde z nich może wykorzystać możliwości hubów logistycznych – mniejsze firmy wynajmując gotowe powierzchnie w hubach, a duże koncerny mogą skorzystać z usług deweloperów i zaprojektować oraz zbudować całą powierzchnię biorąc pod uwagę strategię firmy (tzw. built to suit, BTS).
Z punktu widzenia całego kraju, parki logistyczne są niezbędne w wymianach eksportowo-importowych z krajami europejskimi, jak również w handlu globalnym. Ze względu na świetne położenie Polski oraz przebiegające szlaki handlowe mamy znaczną przewagę nad pozostałymi krajami Europy, która miejmy nadzieję pozwoli stać się Polsce centralnym hubem logistycznym Europy.
Zamów kuriera: https://www.globkurier.pl
Anna Kamińska
Spedytor krajowy i międzynarodowy w GlobKurier.pl. Zajmuje się obsługą klientów indywidualnych i biznesowych. W zakres jej obowiązków wchodzi organizacja procesów transportowych oraz współpraca z partnerami logistycznymi.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl