Historia przesyłek kurierskich w Polsce i na świecie
Przesyłki kurierskie to dobra alternatywa dla usług pocztowych. Wysyłka paczki kurierem jest szybka i nie wymaga fatygowania się do firmy kurierskiej. Kurier odbiera paczkę ze wskazanego adresu i następnie przewozi ją do innego miejsca. Użytkownik może śledzić całą trasę, od momentu nadania przesyłki. Czy firmy kurierskie zawsze tak działały? Kim był pierwszy kurier i jaka jest historia przesyłek kurierskich? Zapraszamy do lektury.
Spis treści
Historia przesyłek kurierskich
Historia przesyłek kurierskich zaczyna się już w czasach starożytnych – pierwotny system pocztowy działał w Egipcie, Rzymie, Grecji i Asyrii. Nie było wtedy firm kurierskich, lecz posłańcy, którzy przekazywali na odległość różnorodne informacje oraz dokumenty. Początkowo goniec przebywał długie dystanse, niosąc informacje ważne dla służb rządowych, z czasem wysyłka została rozszerzona na zwyczajnych obywateli. Ciężko jednoznacznie stwierdzić, kim był pierwszy kurier. Wiadomo natomiast, że idea przesyłek kurierskich rozwinęła się w czasach średniowiecznych i przetrwała do dziś.
Pierwsza firma kurierska
Pierwsza firma kurierska powstała w USA w 1907 roku. American Messenger Company (dzisiaj znamy tę firmę kurierską jako UPS, czyli United Parcel Service) zostało założone w Seattle w stanie Waszyngton. W pierwszych latach działalności kurierzy roznosili przesyłki pieszo lub na rowerze. 6 lat później przedsiębiorstwo nabyło pierwszy samochód do celów służbowych. Do Europy firma kurierska wkroczyła dopiero w 1976 roku, zaczynając ekspansję od Niemiec.
Dziś jedną z największych firm kurierskich, której zasięg jest międzynarodowy, jest DHL. Usługi kurierskie DHL – transport towarów, paczek oraz palet – są realizowane do około 120 000 miejsc na całym świecie. Przedsiębiorstwo realizuje zarówno dostawy do osób indywidualnych, jak i firm, na zasadzie „door to door”.
Historia przesyłek kurierskich w Polsce
Jak wygląda historia przesyłek kurierskich w Polsce? Pierwszy kurier mógł się pojawić na naszych ziemiach za czasów Zygmunta Augusta, kiedy to do transportu używano koni. Wtedy także powstał nowy urząd – Poczta Królewska. Wysyłka przesyłek była dostępna jedynie dla elit.
Rozwój usług kurierskich przyspieszył w XIX wieku, gdy rynek został zdominowany przez Pocztę Polską. Jakość usług pocztowych nie była zadowalająca i potrzebna była alternatywa. Odpowiedzią na zapotrzebowanie klientów była firma Servisco. Pierwsza firma kurierska powstała w 1978 roku i oferowała prawdziwie luksusowy towar – szybki i bezpieczny przewóz przesyłki od adresu do adresu. Dopiero pod koniec XX wieku usługa ta stała się bardziej przystępna. Do Polski wkroczyło wiele zagranicznych firm kurierskich obsługujących klientów detalicznych.
Rynek usług kurierskich w Polsce – jak działa obecnie?
Dziś z usługi przesyłek kurierskich może skorzystać każdy z nas. Wysyłka trwa maksymalnie kilka dni – czas dostawy zależy od wielu czynników. Istotne są kod pocztowy oraz lokalizacja adresata, a także pora złożenia zamówienia. Niektórzy kurierzy pracują od poniedziałku do piątku, w innych firmach kurierskich oferta została rozszerzona o tzw. paczki weekendowe.
Jeśli sprawa jest pilna i wymaga szybkiej wysyłki, dostępne są także przesyłki kurierskie ekspresowe, które docierają do odbiorcy w mniej niż 24 godziny po nadaniu. W ramach tzw. szybkiej paczki klient może liczyć na dostawę do godziny 9:00 lub 12:00 następnego dnia roboczego. Czas dostawy zależy od bliskości węzłów komunikacyjnych i centrów logistycznych. Usługa jest dostępna za dodatkową opłatą.
Tym, co przyczyniło się w dużej mierze do dalszego rozwoju przesyłek kurierskich, jest e-commerce, czyli handel elektroniczny. W 1999 roku, wraz z powstaniem dużego serwisu aukcyjnego Allegro zwiększyło się zapotrzebowanie na różnego rodzaju usługi kurierskie. Zamówienia były składane nie tylko przez klientów indywidualnych, ale też małe, średnie i duże przedsiębiorstwa – w związku z tak dużym popytem na polskim rynku pojawiło się wiele firm kurierskich, w tym między innymi FedEx czy DPD. W tamtym czasie powstał także polski InPost i usługa paczkomatu.
Obecnie jedną z najpopularniejszych firm kurierskich w Polsce jest DPD. Przedsiębiorstwo dysponuje pokaźną flotą prawie 2800 pojazdów, a także 5000 pracowników. Rozwożą oni przesyłki zarówno w obrębie kraju, jak i za granicę.
Więcej o usługach dodatkowych, które możemy Ci zaoferować, przeczytasz tutaj: https://www.globkurier.pl/aktualnosci/dostepne-opcje-dodatkowe-przesylki-kurierskiej
Współczesne firmy kurierskie robią wszystko, aby paczka dotarła jak najszybciej
Współczesne firmy kurierskie obsługują nie tylko klientów prywatnych, ale także duże sklepy internetowe i serwisy aukcyjne, jak chociażby Allegro czy AliExpress. Usługa kurierska znacząco ewoluowała i dziś przesyłka może trafić do adresata nawet w ciągu kilku godzin.
Nadanie paczki trwa mniej niż minutę, w tym celu wystarczy komputer podłączony do sieci. Wiele przedsiębiorstw proponuje odbiór paczki z gotową etykietą, w związku z czym nie trzeba niczego drukować przed wizytą kuriera. Wygoda klienta jest najważniejsza, dlatego też niektóre firmy kurierskie oferują odbiór przesyłki kurierskie poprzez paczkomat lub automaty SwipBox – wtedy klient może wybrać paczkę w dogodnym dla siebie czasie. Inne dowożą paczki motocyklami – w ten sposób udaje im się uniknąć korków na mieście. Odbiór przesyłki jest możliwy także w sieci punktów partnerskich lub przez inną upoważnioną do tego osobę. Jeśli kurier nie zastał klienta w domu, może wystawić awizo i zostawić przesyłkę za pokwitowaniem u sąsiada.
W obliczu tak wielu różnorodnych firm kurierskich wybór przewoźnika nie należy do łatwych. Na szczęście wraz z usługą transportu ewoluowały także różnorodne narzędzia. Pozwalają one szybko porównać ze sobą wiele ofert i wybrać z nich tę wysyłkę paczek, która jest tania. Wyszukiwarka kurierów pozwala łatwo sprawdzić, ile kosztuje wysłanie paczki na terenie kraju lub za granice – wystarczy kilka kliknięć, by dobrać najlepszą i dostosowaną do potrzeb opcję.
Pandemia COVID-19 a historia przesyłek kurierskich
Wiele trudności w branży kurierskiej przysporzył rok 2020 – ze względu na pandemię wzrosła popularność dostaw do punktu, trzeba było także wdrożyć nowe procedury i zastosować dodatkowe formy ochrony, takie jak np. bezdotykowe potwierdzenie odbioru. Z jednej strony pandemia COVID-19 skomplikowała sytuację firm kurierskich, ale z drugiej – napędziła ich rozwój i spowodowała, że szybciej zmodernizowały one swoje usługi.
Według raportu „E-commerce w Polsce 2020” przygotowanego przez Gemius wraz z Izbą Gospodarki Elektronicznej w okresie pandemii COVID-19 Polacy najczęściej wybierali Paczkomat lub automaty Locker/SwipBox, natomiast dostawy kurierem przeważały nad przesyłkami pocztowymi. W szczególności osoby młode korzystały chętnie z automatów paczkowych – starsi wybierali kuriera.
Oczekiwania klientów, zwłaszcza tych, którzy często zamawiają przez Internet oraz tych, którzy prowadzą sklep internetowy, wciąż rosną. Na szczęście wysokie zapotrzebowanie oraz wymagania stymulują rozwój usług kurierskich, a nie przeciwnie. Branża ewoluuje tak, aby zapewnić swoim klientom najwyższą jakość oferowanych usług.
GlobKurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl