Kryzys kartonowy – jak wpływa na branżę kurierską?
Na rynku zaczyna brakować kartonowych opakowań, a także znacznie rośnie ich cena. Jest to problem dla całej światowej logistyki, a także przede wszystkim właścicieli sklepów internetowych i firm kurierskich. Coraz częściej w odniesieniu do tego zjawiska używa się określenia kryzys kartonowy. Czy firmy kurierskie na nim ucierpią?
Zakupy w internecie i ich dostawa kurierem, a tym samym częstsze pakowanie, np. w kartonowe pudełka spowodowało, że na rynku zaczyna brakować opakowań. Ceny głównego składnika kartonowych pudełek czyli tektury, od początku pandemii znacznie wzrosły, a popyt na pudełka zdecydowanie przewyższa podaż. Według danych Financial Times ceny tektury wzrosły w ciągu roku kilkunastokrotnie. Jeszcze w styczniu 2020 roku trzeba było zapłacić ok. 10 funtów za tonę tektury. Dziś jest to ok. 140-150 funtów za tonę. Sam rynek opakowań wymaga sporych nakładów finansowych, jak i dużo wykorzystywanych zasobów.
Nakłady finansowe na produkcję opakowań w ostatnich latach w przeliczeniu na jednego mieszkańca znacznie się zwiększyły. Przykładowo w USA jest to średnio 380 $, a we Francji – 240 $. Coraz więcej zużywa się też materiałów wykorzystywanych na opakowania kartonowe. W Polsce jest to nawet 50 kg rocznie w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Spory problem z brakiem opakowań ma obecnie Wielka Brytania. Dostawy nowych kartonów są w znacznej mierze uzależnione od recyklingu starych, a ten odbywa się głównie w Unii Europejskiej. Po Brexicie dostęp do kartonowych opakowań w Zjednoczonym Królestwie jest więc znacznie utrudniony, a dostawy z Unii opóźnione. Kryzys kartonowy zauważa się jednak nie tylko w Europie, ale też na całym świecie np. w USA czy Chinach. Kartonowe pudełka stają się towarem deficytowym.
Spis treści
Kryzys kartonowy – jak sobie radzić?
Z kryzysem kartonowym muszą mierzyć się zarówno firmy kurierskie, jak i np. sklepy internetowe, które wysyłają swoje produkty do klientów kurierem. Problem z dostępnością opakowań i ich znacznie wyższe ceny, powodują wzrost kosztu prowadzenia biznesu. Firmy nie tylko muszą czekać dłużej na dostawę opakowań, ale też zapłacić za nie znacznie więcej. Właściciele sklepów internetowych powinni więc pomyśleć o alternatywie dla kartonowych pudełek i zacząć pakować swoje towary np. w foliopaki. Dobranie odpowiedniego opakowania jest jedną z najważniejszych kwestii pozwalających na bezpieczne przetransportowanie towaru do klienta. Warto więc szukać alternatywy, która pomoże ograniczyć poziom zużycia kartonów tekturowych.
Jako właściciel sklepu internetowego powinieneś też dywersyfikować proces przesyłania towarów i przewidywać tzw. boom’y i szczyty paczkowe. Dzięki temu łatwiej będzie Ci zarządzać dostępnymi opakowaniami. Istotne jest też to, aby firmy kurierskie ciągle monitorowały rynek i reagowały na potrzeby klientów. Kluczowe wydaje się być poszukiwanie nowych i rozszerzanie obecnych usług przewoźników. Cena przesyłki zależy w dużym stopniu od użytego opakowania. Wyższe ceny opakowań, to wyższa cena, jaką musisz zapłacić za usługi kurierskie. To z pewnością nie spotka się z przychylnością klientów. Warto więc pomyśleć o innym rozwiązaniu, aby pakowanie przesyłek było bezpieczne, a jednocześnie atrakcyjne cenowo zarówno dla firmy kurierskiej, jak i klientów.
Firmy kurierskie powinny oferować swoim klientom alternatywę w postaci innych opakowań, które z powodzeniem mogą zastąpić kartonowe pudełka. Dobrym pomysłem jest też stworzenie nowych kartonów, które będą się nadawały do wielokrotnego użytku. Powinny one być wykonane w całości z materiałów nadających się do recyklingu, aby ograniczyć negatywny wpływ opakowań na środowisko. Na taki pomysł wpadła już np. jedna z firm kurierskich w Hiszpanii i stworzyła kartony, które można używać dwukrotnie. A to dzięki podwójnemu systemowi zamykania, wzdłuż i w poprzek kartonu, posiadającemu miejsca na etykiety dla dwóch wysyłek.
Chcesz wiedzieć, jak prawidłowo pakować przedmioty do wysyłki? Zajrzyj do naszej zakładki „Jak zapakować”, spakuj karton i zamów kuriera!
Kiedy można się spodziewać poprawy sytuacji?
Problem z podażą tektury i kartonowych opakowań utrzymywał się będzie do momentu otwarcia na szeroką skalę stacjonarnego handlu detalicznego. Powrót konsumentów do tradycyjnych sklepów sprawi, że mniej będą oni zamawiać przez internet i tym samym nie będą potrzebne kartonowe pudełka do pakowania przesyłek. Poprawa sytuacji zależy więc od dalszego rozwoju pandemii i tego, czy poszczególne kraje utrzymają dotychczasowy lockdown czy też krok po kroku zaczną otwierać swoją gospodarkę, zezwalając np. na ponowne działanie centrów handlowych. Duży wpływ może też mieć budowanie świadomości społeczeństwa o tym, jak ważne jest pakowanie przesyłki np. dwukrotnie do tego samego pudełka czy też poddawanie zużytych opakowań recyklingowi, tak aby ich nie marnować. Będzie to nie tylko dbałość o środowisko naturalne, ale też sposób na to, aby pożegnać kryzys kartonowy.
GlobKurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl
Utknąłem w sytuacji finansowej, ale moje długi zostały uregulowane po otrzymaniu 15 000 pożyczki od wintrustfinancialcompany@gmail. com________________________________