Kupowanie przez internet. Dlaczego lubimy to robić?
Ponad połowa polskich użytkowników internetu chociaż raz kupiła coś online. Odsetek ten jest kilkukrotnie większy niż chociażby 5 lat temu. Coraz częściej konsumenci ufają internetowym sklepom, doceniając wygodę, jaką nam gwarantują. Obserwując zagraniczne rynki można spodziewać się, że za kilkanaście lat niestacjonarne sklepy prześcigną te tradycyjne. Nic dziwnego, skoro już teraz kupowanie przez internet umożliwia nabycie praktycznie wszystkiego co potrzebujemy, zarówno przedmioty, jak i usługi. Jakie więc konkretnie korzyści przynoszą zakupy on-line i co sądzą o nich Polacy? Jedno jest pewne, internetowy biznes rośnie w siłę a branża ecommerce staje się coraz bardziej opłacalna.
Spis treści
Polacy w szaleństwie internetowych zakupów – co sądzimy o zakupach online?
Badania przeprowadzone w kwietniu 2015 roku przez Gemius jasno sugerują, że nasze zainteresowanie sklepani online rośnie z każdym rokiem. Zważając na statystki można stwierdzić, że najczęściej przez internet kupują ludzie młodzi, do 34 roku życia. Posiadają oni zazwyczaj lepsze wykształcenie, niż osoby, które nigdy nie skusiły się na ofertę online. Są też bogatsi i piastują wyższe stanowiska. Najwięcej zakupów internetowych dokonują osoby mieszkające w miastach do 200 tys. mieszkańców, co może być związane z tym, że nie mają oni tak szerokiego dostępu do produktów, jak osoby z większych miast ale mają za to większe możliwości sieciowe niż osoby zamieszkujące wsie.
Za co Polacy cenią zakupy online?
Konsumenci przede wszystkim chwalą sobie: wygodę, szeroką gamę produktów i oszczędność czasu. Polacy starają się unikać niepotrzebnego wydawania pieniędzy, więc zanim klikną „kup”, sprawdzają informacje o danym produkcie i są świadomi, na co przeznaczają złotówki. Również nieskomplikowana forma zakupów jest przez nas doceniana – wystarczy założyć konto, wybrać produkt, zapłacić i gotowe.
Najczęściej online kupujemy elektronikę i odzież, jednak coraz częściej decydujemy się na inne produkty, w tym meble, a nawet żywność. Na forach internetowych o przeróżnej tematyce można zauważyć, że handel w sklepach niestacjonarnych jest częściej polecany niż zakup w tradycyjnym sklepie. Użytkownicy nabierają coraz większego zaufania do robienia zakupów online i wydają na to coraz większe fundusze. Wynika to z faktu, że mamy coraz większą wiedzę dotyczącą naszych praw w sieci.
Dlaczego zatem nadal 45% badanych nie kupuje online? Najczęściej powodem jest po prostu przyzwyczajenie do tradycyjnych zakupów – klienci chcą dotknąć przedmiotu, zanim zdecydują się na jego zakup. W grę wchodzi także obawa o płatności online lub po prostu brak rachunku bankowego.
Kupowanie przez internet – korzyści dla klienta i sprzedawcy
Forrester Research zakłada, że wartość e-handlu w Polsce wzrośnie w tym roku o 24 proc., co da nam pozycję lidera wzrostów w Europie. To dużo, ale i tak mniej niż w ubiegłym roku, gdy rynek e-zakupów wzrósł aż o 33,5 proc. Analitycy zakładają, że kolejny rok będzie jeszcze lepszy. Da nam to szansę na to, aby szybko dogonić zagraniczną konkurencję. Tym bardziej, że polskie sklepy internetowe coraz częściej obsługują zagraniczne zamówienia. Z raportu „e-handel Polska 2010” wynika, że zagraniczne zakupy w 2008 roku umożliwiały tylko 47 proc. sklepów. W 2010 procent ten wzrósł do 75, na tym poziomie utrzymuje się do dziś. Porównując to z rynkiem europejskim, wskaźnik ten pokazuje 91 proc.
Co jest najważniejsze?
To, co najważniejsze w zakupach online to brak jakichkolwiek ograniczeń. Dostęp do sklepów z całego świata, przeróżnych marek, producentów i dostawców to coś, czego w tradycyjnym markecie nie znajdziemy. Bardzo istotny w tej kwestii jest również czas – nieważne, o której godzinie konsument chce zobaczyć towar, sklep internetowy daje taką możliwość. W praktyce to większe korzyści dla prowadzących tego rodzaju biznes. Sklep nie musi być otwarty w godzinach „od do”. Klient może dokonać zakupu w dowolnym momencie. Fakt ten sprowadza nas do kolejnej korzyści, jaką jest oszczędność czasu. Konsument nie musi już z wyprzedzeniem planować zakupów.
Krótko mówiąc wygoda konsumenta, dzięki której nabierze większej ochoty do robienia u nas zakupów, to podstawowy czynnik korzyści. Klient kupując przez internet może spokojnie usiąść w fotelu i porównać oferty różnych sklepów, przeczytać opinie o produkcie i wybrać to, co naprawdę mu odpowiada.
Prowadzenie sklepu internetowego może przynieść zyski. Jest to stosunkowo tanie w użyciu, wygodne oraz przynoszące coraz to większe korzyści rozwiązanie. Sprzedawcy prowadzący działalność stacjonarną coraz chętniej przenoszą się do internetu. Tym bardziej, że można znaleźć dziś wiele korzystnych rozwiązań na realizację dostaw towarów, takich jak m.in. doręczenie przesyłki w tym samym dniu.
Dobrym przykładem, obrazującym jak przenieść swoje zyski do sklepu internetowego jest tak znany gigant jak H&M, który w ubiegłym roku uzyskał 87 procentowy wzrost sprzedaży online, co z kolei wiązało się ze znaczącym wzrostem ich przychodów (kliknij i zobacz artykuł).