Najnowsze technologie w branży logistycznej
Zarządzanie łańcuchem dostaw, monitorowanie przesyłek i optymalizacja operacji logistycznych w wydaniu automatycznym? 2023 rok zapowiada się pod tym kątem naprawdę interesująco. Branża masowo wdraża nowe rozwiązania i adaptuje się do zmian. Internet rzeczy, technologia blockchain, AI, roboty magazynowe, fleet managment. Co musi wiedzieć każdy manager logistyki?
Spis treści
Zrobotyzowana automatyzacja procesów
W obszarze AI dzieje się ostatnio dużo. O nowych możliwościach mówi cały świat. Na nowe rozwiązania ostrzy sobie zęby także branża logistyczna. Uwaga managerów kierowana jest również na Robotics Process Automation (RPA). To oprogramowanie, umożliwiające automatyzację procesów biznesowych poprzez naśladowanie ludzkich działań na komputerze. RPA wykorzystuje boty, które są zdolne do interakcji z różnymi aplikacjami i systemami, aby przeprowadzać zadania od początku do końca. Dzięki temu pracownicy mają więcej czasu na skupienie się na zadaniach o większej wartości dodanej.
Oprogramowanie RPA pozwala botom na komunikację poprzez interfejs użytkownika, korzystanie z istniejących technologii i systemów w firmie oraz przeszukiwanie informacji w zewnętrznych systemach lub sieciach internetowych w taki sam sposób, jak człowiek.
Typowe zadania, które mogą być zautomatyzowane za pomocą robota RPA, obejmują:
- przetwarzanie danych — boty mogą pobierać dane z różnych źródeł, analizować je, porównywać, kategoryzować i wprowadzać je do systemów docelowych. Mogą również wykonywać obliczenia i generować raporty na podstawie zebranych informacji.
- rejestracja i aktualizacja danych — boty mogą automatycznie wprowadzać dane do systemów, wypełniać formularze, aktualizować bazy danych i wprowadzać zmiany zgodnie z określonymi regułami.
- monitorowanie i alarmowanie — boty mogą śledzić określone parametry, takie jak stany magazynowe, terminy płatności lub poziomy usług, i generować alarmy lub powiadomienia w przypadku wykrycia nieprawidłowości.
- integracja systemów — boty mogą integrować różne systemy, zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne, umożliwiając wymianę danych między nimi i zapewniając spójność informacji.
Wdrożenie RPA to mniejsza ilość błędów (mniej niż 0,05%), to także zwiększenie efektywności, nawet do 60% procesów może być zautomatyzowanych. Koszta mogą być zredukowane o 30% w centrach usług wspólnych i aż o 65% w organizacjach lokalnych. To także możliwość uwolnienia zasobów ludzkich do zadań strategicznych.
Wykorzystanie RPA w logistyce
Co konkretnie może być zrobione bez angażowania czasu pracownika? RPA może być wykorzystane do automatyzacji tych procesów, eliminując konieczność ręcznego wprowadzania danych, generowania dokumentów czy wykonywania rutynowych czynności. Boty mogą skanować i przetwarzać dokumenty, wprowadzać dane do systemów, wysyłać powiadomienia klientom i aktualizować stany przesyłek. Dobrym przykładem jest też
monitorowanie i zarządzanie stanami magazynowymi w czasie rzeczywistym. Boty mogą automatycznie pobierać informacje o ilościach towarów na półkach magazynowych, dokonywać analizy zapasów i generować alarmy w przypadku niskiego stanu lub potrzeby uzupełnienia. W logistyce ogromne znaczenie ma też optymalizacja tras i harmonogramów transportu. Oprogramowanie może analizować dane dotyczące dostępności pojazdów, czasów przesyłek, lokalizacji odbiorców i innych czynników. Podobnie wspierać przedsiębiorstwa w zarządzania samą flotą pojazdów. Boty mogą śledzić lokalizację, monitorować zużycie paliwa, diagnozować awarie i generować raporty dotyczące wydajności floty. W procesie logistycznym bardzo czasochłonna jest także obsługa zgłoszeń i reklamacji. Narzędzie może automatycznie odczytywać i klasyfikować zgłoszenia, przekazywać je do odpowiednich działów, monitorować postępy rozpatrywania reklamacji i generować odpowiedzi automatyczne.
Jak wdrażać?
Wdrażanie nowych technologii w procesy logistyczne wymaga starannego planowania i odpowiednich działań. Analiza potrzeb i celów jest pierwszym krokiem. Należy szczegółowo przeanalizować procesy logistyczne i zidentyfikować obszary, w których nowe technologie mogą przynieść największe korzyści. Następnie, badanie rynku i technologii pozwala zapoznać się z dostępnymi rozwiązaniami, innowacjami i trendami w branży logistycznej. W oparciu o analizę i badanie rynku sporządza się plan wdrożenia technologii, w którym określa się etapy, harmonogram i potrzebne zasoby. Przygotowanie odpowiedniego budżetu na zakup, implementację, szkolenia i wsparcie technologiczne jest również istotne.
Przed pełnym wdrożeniem nowej technologii przeprowadza się testy pilotażowe w celu oceny jej wydajności, funkcjonalności i wpływu na procesy logistyczne. Ewaluacja testów umożliwia identyfikację ewentualnych problemów i dostosowanie rozwiązania w celu optymalizacji jego działania. Szkolenie personelu jest nieodzowne, aby przygotować pracowników do pracy z nową technologią. Przeprowadza się szkolenia, które dostarczają odpowiednią wiedzę i umiejętności, wyjaśniając korzyści wynikające z zastosowania technologii w codziennej pracy. Wdrażanie nowej technologii powinno odbywać się stopniowo, zaczynając od wybranych obszarów lub procesów. To minimalizuje zakłócenia operacyjne i umożliwia stopniowe dostosowanie się do nowego rozwiązania.
Po wdrożeniu technologii monitoruje się jej działanie, analizuje wyniki i dostosowuje rozwiązanie, jeśli jest taka potrzeba. Ważne jest, aby być otwartym na informacje zwrotne od pracowników i klientów, co pozwala na ciągłe doskonalenie procesów logistycznych i wykorzystywanie technologii w jak najbardziej efektywny sposób.
Metoda buttom-up i top-down
- Metoda bottom-up (od dołu do góry) – polega na rozpoczęciu wdrażania nowej technologii od niższego szczebla organizacyjnego lub konkretnego obszaru procesu logistycznego. Pracownicy na niższych szczeblach organizacji są zaangażowani w identyfikację problemów, szukanie rozwiązań i testowanie. Następnie wdrożenie jest skalowane i rozszerzane na wyższe poziomy organizacji. Metoda bottom-up umożliwia uzyskanie informacji zwrotnych od pracowników, którzy mają bezpośredni kontakt z procesami logistycznymi. Takie podejście może prowadzić do lepszych wyników i większego zaangażowania zespołu.
- Metoda top-down (od góry do dołu) – polega na inicjowaniu wdrożenia nowej technologii od wyższych szczebli organizacji. Decyzje dotyczące wdrożenia są podejmowane przez kierownictwo lub zespół zarządzający. Następnie przekazywane kaskadowo do niższych poziomów organizacji. Pracownicy otrzymują wytyczne dotyczące wdrożenia i są odpowiedzialni za realizację. Metoda „top-down” może przyspieszyć proces wdrożenia, zapewniając jasne kierownictwo i ustrukturyzowane podejście.
Michał Targiel, Dyrektor ds. Robotyzacji i Digitalizacji Procesów Biznesowych CEE PcW Polska wskazuje, że najbardziej efektywny jest mix obu tych strategii. Dlaczego? Metodyka łącząca oba podejścia opiera się na kompleksowej analizie i ocenie procesów pod kątem ich potencjału. Jej celem jest maksymalizacja potencjału organizacji na początkowym etapie wdrożenia RPA, umożliwiając jasną komunikację wewnątrz organizacji. Dzięki temu pracownicy czują się zaangażowani w projekt i aktywnie poszukują nowych obszarów, które mogą być zautomatyzowane. Poprzez uwzględnienie różnych czynników, takich jak stopień powtarzalności, złożoność i potencjał oszczędności, metodyka pomaga zidentyfikować najbardziej obiecujące obszary do wdrożenia RPA. Następnie, na podstawie wyników analizy, definiuje się plan wdrożenia, określając priorytety, harmonogram i zasoby potrzebne do sukcesu. Pracownicy są aktywnie zaangażowani w proces, co prowadzi do większej motywacji, kreatywności i zaangażowania. Dzięki tej metodyce, wdrożenie RPA odbywa się w sposób strategiczny i skoncentrowany na najbardziej wartościowych obszarach. To umożliwia organizacji osiągnięcie szybkich i mierzalnych wyników, poprawę efektywności operacyjnej oraz zwiększenie konkurencyjności na rynku logistycznym (źródło: Nowe technologie w branży logistycznej. Ramię w ramię z botem. XVII Forum Polskich Managerów Logistyki).
Zamów kuriera: https://www.globkurier.pl/
Globkurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl