Największe porty morskie na świecie
Najbardziej ruchliwe porty na świecie określane są na podstawie przepływającego przez nie ruchu kontenerowego. Nie zawsze jest tak, że największe porty na świecie są jednocześnie najbardziej ruchliwymi. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat obszar morski rozrósł się skokowo, co wymagało stworzenia infrastruktury portowej, aby sprostać stale rosnącym wymaganiom. Właśnie dlatego władze żeglugowe w każdym kraju koncentrują się na rozbudowie portów żeglugowych, tak aby zaspokoić potrzeby operatorów branżowych i dostawców.
Spis treści
Infrastruktura portowa
Wiele państw koncentruje się na poprawie infrastruktury portowej, jednak poprzeczka zawieszona jest wysoko. Dziś istnieje kilku światowych liderów, portów morskich obsługujących większość globalnego ruchu. Szacuje się, że żegluga morska ułatwia 90% światowego handlu. Według statystyk z ostatnich czterech lat mediana roczna wielkość 50 największych portów wzrosła z 5,49 do 5,86 mln TEU*
TEU — a ang. twenty-foot equivalent unit, międzynarodowa jednostka pojemnościowa stosowana w transporcie morskim. Jednostka jest równoznaczna objętości 20 stopowego kontenera ISO. |
Warto wiedzieć, że najbardziej ruchliwe obiekty portowe znajdują się w Azji. Ten fakt nie powinien dziwić, biorąc pod uwagę położenie geograficzne kontynentu, pośród kluczowych morskich szlaków handlowych łączących porty europejskie i bliskowschodnie. Siedem z dziesięciu największych portów świata znajduje się w Chinach – to bardzo wyraźny wskaźnik dominacji tego kraju w światowym handlu towarami. Chiny to „fabryka świata”, właśnie dzięki portom produkowane przez nią towary — klimatyzatory, laptopy, sztuczne choinki i inne — docierają do miejsc docelowych na całym świecie. Aktualnie według Światowej Rady Żeglugi Szanghaj jest największym portem na świecie. Trzy niechińskie porty kontenerowe znajdują się w pierwszej dziesiątce na świecie to: Singapur; Busan w Korei Południowej i Rotterdam w Holandii. Podczas gdy Rotterdam jest największym portem w Europie, port w Los Angeles jest największym portem w Stanach Zjednoczonych. Tanger Med, położony w Maroku, jest największym portem Afryki, natomiast port Mombasa w Kenii jest największym portem Afryki Wschodniej.
Port w Szanghaju
Port w Szanghaju znajduje się na szczycie listy najbardziej ruchliwych portów na świecie w 2022 roku. Położony w Chinach, w mieście Szanghaj, który est również uważany za najszybciej rozwijającą się gospodarkę na świecie. Port znajduje się u ujścia rzeki Jangcy i zajmuje powierzchnię 3619 km². Właścicielem obiektu portowego jest Szanghaj International Port Group (SIPG). Wusongkou, Waigaoqiao i Yangshan to trzy główne obszary portów kontenerowych. Port zajmuje powierzchnię wzdłuż chińskiego wybrzeża o długości 18 000 km. Port Szanghaj to największy port morski na świecie, który został oddany do użytku w 1842 roku. Dziś obsługuje ⅕ chińskiego transportu morskiego. Szanghaj od 2010 roku jest najbardziej ruchliwym portem kontenerowym na świecie, kiedy to wyprzedził Singapur. Początek 2022 okazał się bardzo trudnym rokiem dla Szanghaju, który dziś wychodzi z wyczerpującej pandemicznej blokady, która prawie unieruchomiła miasto od marca. W tym czasie port w Szanghaju nie został jednak zamknięty, funkcjonował z pewnymi ograniczeniami. Interesują Cię szczegóły transportu do Chin? Dowiedz się, jak zamówić Transport morski do Chin
Największe porty kontenerowe na świecie w 2021 r. na podstawie przepustowości:
Port w Singapurze
Na drugim miejscu plasuje się Port Singapurski, który w zeszłym roku osiągnął 36,6 mln TEU kontenerów. Port w Singapurze znajduje się na południowym krańcu Półwyspu Malajskiego w Azji Południowo-Wschodniej, około 30 kilometrów na południowy zachód od portu Johor w Malezji i około 250 mil morskich na północny zachód od portu Palembang w Indonezji. Przeładowywana jest tutaj jedna trzecia światowych kontenerów morskich, wraz z połową światowej ropy naftowej. Obecnie na miejscu budowany jest „mega” port, który będzie w stanie obsłużyć blisko 65 mln TEU rocznie, co postawi Singapur w pozycji leadera. Terminale portowe obsługują połowę światowych rocznych dostaw ropy naftowej, żużla miedziowego, stali, produktów naftowych, gazu ziemnego, cementu, samochodów, maszyn i innych.
Ningbo- Zhoushan, Chiny
Port Ningbo-Zhoushan we wschodnich Chinach znajduje się na skrzyżowaniu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej z północy na południe. Ningbo-Zhoushan, najstarszy port morski w Chinach, znajduje się na wybrzeżu Morza Wschodniochińskiego w prowincji Zhejiang na południowo-wschodnim krańcu zatoki Hangzhou. Port ten plasuje się w pierwszej trójce zestawienia, ponieważ w 2020 roku obsłużył 28,72 mln TEU kontenerów. Ningbo-Zhoushan zajmuje się handlem surowcami i towarami z Ameryki Północnej i Południowej oraz Oceanii. Port obsługuje znaczną ilość przeładunków, sięgającą ponad 100 milionów ton rocznie. Port Prowadzi handel gospodarczy z ponad 590 portami z ponad 100 krajów i regionów świata. Jest to także największa w Chinach baza przeładunkowa rudy żelaza i ropy naftowej.
Przeczytaj więcej — Transport morski krok po kroku
Shenzhen, Chiny
Port Shenzhen obejmuje liczne porty rozciągające się na linii brzegowej Shenzhen w Guangdong w Chinach. Jest podzielony na dwa główne wschodnie i zachodnie obszary portowe, składające się z 5 głównych terminali. W 2020 roku port obsłużył ponad 26,54 mln TEU, co czyni go jednym z najbardziej ruchliwych portów na świecie. Port posiada 140 doków, obsługujących różnorodne statki towarowe i kontenerowe o różnej wielkości. 51 nabrzeży dedykowanych jest statkom o masie powyżej 20 000 nośności statku (DWT), 19 obiektów dedykowanych jest do obsługi kontenerów.
Port Guangzhou, Chiny
Port w Guangzhou to jeden z najważniejszych chińskich portów, posiadający morskie połączenia handlowe z ponad 300 portami w ponad 100 krajach. Należący do Guangzhou Port Group Ltd, w 2020 r. przeładował ponad 23,19 mln TEU, co czyni go piątym najbardziej ruchliwym obiektem kontenerowym na świecie. Działa od czasów starożytnych i jest strategicznie położony na skrzyżowaniu trzech ważnych rzek. Port pełni rolę kluczowego węzła transportowego dla przemysłu regionu. Posiada 49 nabrzeży i obsługuje szereg towarów rolniczych i przemysłowych, takich jak ropa naftowa, węgiel, nawozy, chemikalia, zboża, rudy metali, samochody itp. Port Nansha, będący częścią głównego obszaru portowego Guangzhou, obsługuje ponad 75% całkowitego ruchu towarowego w porcie. Port Nansha to ponad 20 nabrzeży i ponad 60 specjalistycznych dźwigów, dzięki czemu może pomieścić również największych przewoźników cargo.
Rotterdam, Holandia
Port w Rotterdamie to nie tylko największy port morski w Europie, ale także największy port morski świata poza Azją. W 2020 r. Rotterdam został uznany za dziesiąty co do wielkości port kontenerowy na świecie, obsługujący 14,35 mln TEU kontenerów. Port zajmuje 105 kilometrów kwadratowych i rozciąga się na dystansie 40 kilometrów, na który składa się historyczny obszar portowy miasta. Port znany jest ze swojego wkładu w przemysł petrochemiczny i ogólnych przeładunków między Europą a resztą świata. Port Rotterdam, położony na Morzu Północnym w delcie Meuse-Ren jest bramą do Europy i największym portem do przewozu ładunków masowych suchych na kontynencie. Port w Rotterdamie był najbardziej ruchliwym na świecie od lat 60. do 80. XX wieku.
Busan, Korea Południowa
Największy port Korei Południowej, Port Busan, w 2020 r. obsłużył 21,59 mln TEU kontenerów, co plasuje go na 7. miejscu największych portów na świecie. Port Busan posiada cztery porty, międzynarodowy terminal pasażerski i sześć terminali kontenerowych. Prawie 40% ładunków morskich kraju, 80% ładunków kontenerowych i 42% krajowej produkcji rybnej jest przetwarzanych właśnie w tym porcie.
Hongkong, S.A.R., Chiny
W Hongkongu od wielu lat znajduje się jeden z najbardziej ruchliwych portów kontenerowych na świecie, który w latach 80. i 90. wielokrotnie nosił tytuł najbardziej ruchliwego portu na świecie. Zajmuje 8 miejsce na tej liście najbardziej ruchliwych portów morskich, ponieważ w 2020 r. obsłużył 20,7 mln TEU kontenerów. Ten głębokowodny port morski znany jest z handlu wytworzonymi produktami w kontenerach, ale obsługuje również duży ruch pasażerski.
Znaczenie frachtu morskiego
Według Międzynarodowej Organizacji Morskiej ONZ około 90 procent światowego handlu odbywa się drogą morską. Około 60 procent handlu morskiego odbywa się za pośrednictwem kontenerowców, które przewożą wszechstronne, metalowe kontenery morskie, które mogą być również transportowane koleją i ciężarówkami. Pojedynczy kontener można załadować na samochód ciężarowy w porcie, przetransportować koleją na duże odległości i ponownie dotrzeć do klienta końcowego ciężarówką. Innymi słowy, fracht morski jest ważnym punktem w międzynarodowej wysyłce multimodalnej. Porty międzynarodowe mają kluczowe znaczenie dla importu i eksportu towarów, takich jak surowce, żywność czy produkty konsumenckie. Obecnie na świecie funkcjonuje ponad 800 portów, w samych Stanach Zjednoczonych aktualnie działa aż 360 portów handlowych. Jednocześnie spośród setek portów, które każdego dnia dystrybuują towary, w rankingach Światowej Rady Żeglugi, to porty chińskie wiodą niezaprzeczalny prym.
Masz do wysłania ładunek? Szukasz transportu dla palet, skrzyń czy kontenerów? – Transport Morski Globkurier.pl
Zamów kuriera: https://www.globkurier.pl/
Globkurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl