O paczkomacie na żywność, czyli 5 faktów o lodówkomatach
Od początku pandemii koronawirusa w listopadzie 2019 roku nasz świat dotknęło wiele zmian – zarówno w życiu prywatnym, jak i biznesie. Obie z tych sfer życia czekał rozwój, którego głównymi przyczynami były między innymi panujący wówczas boom branży e-commerce oraz wzmożony nacisk na automatyzację i zastosowanie nowych technologii. Dzięki temu możliwe było wdrożenie innowacyjnych programów czy urządzeń. Poniższy artykuł skupi się na wykazującym olbrzymi potencjał e-grocery i pomagającej w jego rozkwicie nowej usłudze zaproponowanej przez firmę InPost – lodówkomacie.
Spis treści
Rys historyczny, czyli jak to się zaczęło
W 2014 roku po raz pierwszy pojawiły się informacje dotyczące możliwości odbioru jedzenia w paczkomatach firmy InPost. Przedsiębiorstwo chciało wprowadzić automaty przeznaczone do przechowywania i odbierania zamówionych przez Internet produktów spożywczych – niezależnie od ich typu. Do powstania tego innowacyjnego rozwiązania przyczynił się w znacznym stopniu wzrost popularności dokonywania zakupów online – już 7 lat temu z takiej opcji korzystało ok. dwa miliony Polaków. Warto również zwrócić uwagę, że jeszcze przed wybuchem pandemii 40% konsumentów wyraziło zainteresowanie odbiorem zakupów w paczkomacie.
W związku z tym obie te przesłanki świadczyły o dużym potencjale e-commerce, którego ogromny wzrost możemy dzisiaj obserwować. Paczkomaty miały być dostępne całodobowo przez 7 dni w tygodniu. Po kilku latach właściciel firmy, Rafał Brzoska, zrealizował ten cel i zrewolucjonizował zakupy spożywcze – w 2018 roku uruchomiono programy pilotażowe, a 14 kwietnia 2020 roku (wskutek zmian nawyków konsumenckich) zaczął działać pierwszy lodówkomat w Polsce. Obecnie urządzenia działają w dwóch miastach – Warszawie i Krakowie, ale wkrótce mają także pojawić się w innych miastach np. we Wrocławiu.
Jak to działa?
Lodówkomat działa podobnie jak paczkomat – z tą różnicą, że ma funkcję chłodzenia pozwalającą na zachowanie świeżości, jakości i wszystkich wartości produktów spożywczych. Jest to możliwe dzięki adekwatnym do typu towaru warunkom przechowywania. Po zamówieniu zakupów można poprosić o ich dostarczenie do jednego z punktów, a następnie odebrać je o dowolnej porze.
Jakie produkty można przechowywać?
Firma InPost oferuje aż trzy rodzaje urządzeń przeznaczonych do utrzymania żywności w odpowiednim stanie, co pozwala na przechowywanie wszystkich artykułów spożywczych dostępnych w sieciach spożywczych. Temperatury, w których zamówione produkty oczekują na odbiór klienta, to:
- -18 °C – w przypadku mrożonek
- od 0 do 4 °C – produkty chłodzone
- +16 °C – zakupy spożywcze wymagające stałej temperatury
Z jakich sklepów można odebrać zakupy w lodówkomacie?
Współpracę z InPostem zapoczątkowały firma cateringowa Projekt Karma, firma Tłocznia Chocznia oraz serwis internetowy szopi.pl (serwis internetowy dający klientom możliwość robienia zakupów w znanych sieciach handlowych, takich jak Biedronka czy Lidl). Z biegiem czasu lista firm partnerskich rozszerzyła się i obecnie liczy kilkanaście marek – poniższa grafika ilustruje nazwy przedsiębiorstw, które znaleziono na stronie https://lodowkomaty.pl/ . Warto podkreślić jednak, że liczba partnerów stale rośnie.
Mocne strony nowości
Wśród najistotniejszych zalet warto wskazać:
- dużą pojemność skrytek – ich rozmiary to:
– wysokość: 30 cm
– szerokość: 37 cm
– długość: 60 cm, - dowolny czas odbioru (24/7) – pozwala to uniknąć problemów związanych z przyjazdem kuriera, gdy nie ma nas w domu,
- szybki czas realizacji usługi (już nawet 2h po dokonaniu zakupów można odebrać je w lodówkomacie),
- bieżącą cyrkulację powietrza zapewniającą wysoką świeżość i jakość towarów,
- brak kontaktu z drugim człowiekiem,
- system HACCP (analiza zagrożeń i krytyczne punkty kontroli; realizowane m.in. poprzez rejestr kontroli temperatury w urządzeniach chłodniczych/mroźniczych),
- zdolność do funkcjonowania w temperaturze otoczenia od -30 °C do +40 °C,
- całodobowy monitoring 7 dni w tygodniu,
- kompatybilność z paczkomatami (wizualna i elektryczna) oraz możliwość korzystania z nich za pomocą aplikacji mobilnej,
- brak dodatkowych kosztów serwisowania.
Źródła:
Kacper Kozioł
Student II roku logistyki na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Aktywny członek NKL Dialog, koordynator X Edycji konkursu Liga Młodych Logistyków. Kocha wyzwania, a każda aktywność, jakiej się podejmuje, musi być wykonana na 100%. Uwielbia planować, organizować i rozwiązywać problemy.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl