Strefa czystego transportu – co to takiego?
Walczmy ze smogiem na wiele sposobów. Polska boryka się z problemem od lat, uwagę na skalę zanieczyszczeń zwraca także UE. Komisja Europejska wszczęła postępowanie w sprawie naruszeń unijnej dyrektywy w sprawie czystego powietrza. W Polsce normy NO2 zostały przekroczone w czterech aglomeracjach: warszawskiej, krakowskiej, wrocławskiej i na Górnym Śląsku. Wkład w skale zanieczyszczeń mają też pojazdy poruszające się w obrębie miast. Jakość powietrza pozostaje problemem zdrowia publicznego. W niektórych lokalizacjach śmiertelność spowodowana smogiem jest znacznie wyższa. Mieszkańcy dużych aglomeracji masowo zmagają się ze schorzeniami układu oddechowego i sercowo-naczyniowego. Interwencje rządowe są tym samym niezbędne.
Spis treści
Berlin, Wiedeń, Sztokholm, Oslo, Bruksela…
Jednym z pomysłów na ograniczenie występowania szkodliwych zanieczyszczeń jest strefa czystego transportu. W tym wyznaczonym obszarze mogą poruszać się tylko te pojazdy, które spełniają normy emisji spalin. To znacznie redukuje zanieczyszczenie powietrza. Do sfery dopuszczane są także pojazdy z napędem benzynowym i dieslowskim, ale tylko takie, które spełniają normy emisji EURO. Ograniczenie ma na celu wyeliminowanie starych, zanieczyszczających powietrze pojazdów. Ten sposób stosowany jest w Europie w większych miastach. Strefy Czystego Transportu uznano za skuteczny sposób na ograniczenie emisji z ruchu drogowego, który jest jednym z głównych źródeł zanieczyszczeń w mieście. Pierwsze miasta podpisały zobowiązanie do rozwoju stref 8 października 2018 r. Z czasem inicjatywę przyjęło 231 europejskich miast i metropolii. Zasadą jest zachęcanie do korzystania z bardziej ekologicznych pojazdów. Jak funkcjonują SCT możemy podpatrzeć u naszych sąsiadów. Zielone strefy obowiązują między innymi w Berlinie czy Wiedniu. Do centrów tych miast wjazd mają auta wyłącznie proekologiczne. Wszystko wskazuje na to, że zmiany w motoryzacji są nieuniknione. Jednak SCT to część większego, globalnego projektu. Strefy niskiej emisji wyznaczają limit generowania zanieczyszczeń dla niektórych przestrzeni drogowych, mogą pomóc w przekształceniu miast i miasteczek w czystsze i zdrowsze miejsca do życia, pracy czy zwiedzania. Rozwój tych stref jest częścią szeregu działań, które pomogą uczynić system transportowy czystszym, bardziej ekologicznym i zdrowszym.
Czym jest Strefa Czystego Transportu?
Co o Strefach Czystego Transportu myśli się w Polsce? Według badania zrealizowanego dla Clean Air Fund ponad połowa Polaków słyszała o idei Stref Czystego Transportu. Jedynie 4% poprawnie wskazuje, że takie strefy jeszcze w Polsce nie funkcjonują. Co ciekawe, aż 84% kierowców nie wie, czy ich samochód spełnia normy emisyjne. Po zapoznaniu się z ogólnymi zasadami funkcjonowania 58% respondentów jest za utworzeniem strefy czystego transportu. (źródło: www.francuskie.pl)
Strefa Czystego Transportu w Krakowie
Pierwszym polskim miastem, który podjął decyzję o wprowadzeniu SCT jest Kraków. Strefa zacznie obowiązywać nad Wawelem już od 1 lipca 2024 roku. To pomoże ograniczyć ruch w centrum miasta, jednak jak możemy się domyślać, ustalenia co do strefy poprzedzały długotrwałe i burzliwe konsultacje między innymi z mieszkańcami. Wedle najnowszych ustaleń od 1 lipca 2026 roku, SCT będzie obejmować całe miasto aż do granic administracyjnych. Włodarze miasta pozostawili zatem mieszkańcom kilka lat na wymianę samochodów. Auta uprawnione do wjazdu będą posiadać na szybie specjalną naklejkę, dzięki temu służby kontrolne będą w stanie zidentyfikować pojazd.
Strefa Czystego Transportu w Warszawie
Czy SCT w stolicy jest potrzebna? Warszawa również posiada swój plan na wdrożenie ograniczeń. W przestrzeni publicznej pod hasłem: Strefa Czystego Transportu, zmiana, o której warto rozmawiać — funkcjonuje kampania, opisująca projekt i zachęcająca do dyskusji wokół pomysłu. Jak czytamy na stronie www.warszawasct.pl, według planu Strefa Czystego Transportu jest zdefiniowana przez radę miasta i oznaczona. Obostrzenia dotyczą wszystkich poruszających się w strefie, w tym także mieszkańców. Co w przypadku, gdy mieszkaniec strefy posiada auto niespełniające norm? Konieczna będzie rezygnacja z poruszania się tymże autem w obrębie strefy. Mieszkaniec ma 12 miesięcy na dostosowanie się i wymianę pojazdu na model, który spełnia kryteria, bądź na wybór innych środków transportu, np. komunikacji miejskiej. Obostrzenia dotyczą zatem wszystkich. Na stronie promującej SCT, czytamy, że do Warszawy oprócz aut zarejestrowanych w miejsce, wjeżdża około milion dodatkowych samochodów tygodniowo. Skala jest naprawdę duża, nic więc dziwnego, że czujniki zlokalizowane przy al. Niepodległości regularnie alarmują o przekroczeniu norm.
Cała Polska
Sfera Czystego Transportu to nie tylko Warszawa i Kraków. Celem SCT jest ochrona osób żyjących na gęsto zaludnionych obszarach o największym zanieczyszczeniu, ale nie tylko. Takie ograniczenia względem pojazdów mogą być wprowadzona w każdej gminie. Nowelizacja ustawy zmieniła wcześniejsze założenia, że problem smogu może dotyczyć mieszkańców powyżej 100 tys. Każda miejscowość, która chce dbać o zdrowie mieszkańców i ekologię, może wprowadzić taką strefę. Po ustanowieniu SCT na jej teren wjazd będą miały tylko pojazdy ekologiczne i uprzywilejowane.
Zamów kuriera: https://www.globkurier.pl/
Globkurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl