Co zrobić, kiedy kurier nie dostarczył przesyłki?
Nie ukrywajmy – nikt z nas nie jest nieomylny. Nawet perfekcjonistom czasami zdarzają się błędy i potknięcia. Także w przypadku najlepiej zaprojektowanych działań i procesów mogą pojawić się potencjalnie niedociągnięcia. Tyczy się to także firm kurierskich. Chociaż ich schematy, procesy nadawania oraz dostarczania przesyłek kurierskich są opanowane niemal do perfekcji, spotkałeś się z sytuacją lub o niej słyszałeś, że kurier nie dostarczył paczki. Jak postąpić w takiej sytuacji? Jakie kroki podjąć, aby najszybciej odzyskać zagubioną przesyłkę? Gdzie zgłosić zaginięcie paczki? Jak skontaktować się z kurierem? Sprawdź w artykule!
Spis treści
Co może wpłynąć na zaginięcie paczki?
Kurier nie przyjechał? Oczekujesz na pakunek od dłuższego czasu i nie wiesz, ile to może jeszcze potrwać? Przede wszystkim, zanim podniesiesz alarm, skontroluj drogę swojej paczki. Każdy z przewoźników przekazuje Ci drogą mailową lub SMS-ową informację o jej numerze, z linkiem do jej śledzenia. W specjalnym systemie, po wpisaniu określonego ciągu liczb lub kombinacji z literami, dowiesz się, gdzie znajduje się pakunek. Być może czeka w sortowni na odbiór, ma sporą drogą do pokonania (nawet kilka tysięcy kilometrów) lub przewoźnik odebrał ją już z sortowni do nadania. Zanim więc zaczniesz zastanawiać się “dlaczego kurier nie przyjechał?” sprawdź stan faktyczny. Jeśli jednak czas oczekiwania się przedłuża i przewyższa standardowy okres, z którym wcześniej miałeś styczność, wpływ może mieć na to kilka czynników.
Siła wyższa
Element absolutnie niezależny od żadnej ze stron: nadawcy, odbiorcy i przewoźnika. Zdarzają się bowiem w życiu sytuacje, których nie można przewidzieć. Mowa tutaj chociażby o kataklizmach, zmiennych warunkach pogodowych, kolizjach drogowych opóźniających transport, czy nawet konfliktach zbrojnych. W wyniku takich czynników dostarczenie paczki może okazać się opóźnione o wiele dni, lub tygodni. Niestety w grę wchodzi także całkowite zniszczenie pakunku i, siłą rzeczy, przekazanie przesyłki odbiorcy będzie niemożliwe. Większość firm przewozowych ubezpiecza się, biorąc pod uwagę tego typu sytuacje i potencjalne komplikacje: zniszczenia lub zagubienia pakunków.
Błędy w liście przewozowym
Kurier nie przyjechał? Problem może leżeć po stronie nadawcy i błędnie wypełnionego listu przewozowego. W trakcie nadawania paczki każda osoba musi przekazać najważniejsze informacje: adres odbiorcy lub punktu obsługi klienta danego przewoźnika, adresy mailowe oraz numer telefonu. W tym wypadku zawsze istnieje ryzyko popełnienia błędu. Jeśli więc nadawca poda prawidłowe dane kontaktowe, ale omyłkowo przekaże adres – wtedy pojawią się problemy. Będziesz otrzymywać na bieżąco informacje o tym, że paczka została przekazana do kolejnych oddziałów lub nadana, ale do dostarczenia nie dojdzie, bo adres na liście przewozowym, a adres odbiorcy to dwa różne miejsca. Błąd leży więc głównie po stronie nadawcy. Kiedy więc zbyt długo czekamy na pakunek i dodatkowo otrzymujemy komunikaty, że kurier ma za sobą nieskuteczną próbę dostarczenia przesyłki – skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta danego przewoźnika.
Złamanie regulaminu przez nadawcę
Zaginiona paczka może być także błędem wynikającym z nieprzestrzegania regulaminu. Każdy przewoźnik posiada bowiem listę obowiązujących zasad, których złamanie jest równoznaczne z niedostarczeniem pakunku. Pamiętaj, że każda firma kurierska tworzy nieco inne regulaminy. Przed nadanie przesyłki warto szczegółowo zapoznać się z owymi zasadami – czego nie można wysyłać, jakie są ograniczenia gabarytowe.
Pamiętaj, że na część z przedstawionych, potencjalnych problemów masz wpływ! Warto więc dołożyć wszelkich starań, aby przesyłka kurierska dotarła do odbiorcy. Jak widzisz to częściowo także zadanie należące do nadawcy!
Kurier nie dostarczył paczki – jak ją odzyskać? Jak zapobiegać takim problemom?
Jak już wiemy, niedostarczenie paczki lub jej opóźnienie, może wydarzyć się z kilku, wymienionych wyżej powodów. Istnieją jednak procedury, które pomagają w rozwikłaniu zagadki związanej z zaginięciem pakunku. Pamiętaj jednak, że każda z firm kurierskich ma nieco odmienne procedury w tej kwestii. Dla pewności najlepiej w takich sytuacjach kontaktować się bezpośrednio z biurem obsługi klienta. Po podaniu numeru paczki z reguły otrzymamy najważniejsze informacje. Kurier nie przyjechał – jakie kroki podjąć?
Reklamacja i odszkodowanie
Gdzie zgłosić zaginięcie paczki? Przede wszystkim, w pierwszej kolejności, nie panikuj! Jeśli w dniu planowanego przekazania pakunku, lub dzień później nie otrzymaliśmy jeszcze przesyłki – bądźmy cierpliwi. Zwłaszcza w gorących momentach, tak jak przed Świętami Bożego Narodzenia, może dojść do drobnych, nieplanowanych opóźnień. Jeśli jednak czas się przedłuża – reagujmy. Najlepszym rozwiązaniem jest kontakt bezpośredni z biurem obsługi klienta określonego przewoźnika. Tam uzyskamy wszystkie, najważniejsze informacje.
Jak wygląda taki proces? Każdy z nas ma od 5 do 14 dni na złożenie reklamacji. Wszystko zależy jednak od indywidualnego regulaminu przewoźnika. Reklamując usługę, musisz przedłożyć formularz, w którym znajdą się najważniejsze informacje o zaginionej paczce, oraz oryginał listu przewozowego. Firma kurierska ma 30 dni na odpowiedź. Jeśli paczka nie odnajdzie się tym czasie, przewoźnik jest zobowiązany zwrócić równowartość ceny produktu zawartego w paczce (na przykład, jeśli było to zamówienie ze sklepu internetowego) lub przekazać kwotę wartości przesyłki, która została określona przy nadaniu. Jeśli jednak w ciągu 12 miesięcy paczka się odnajdzie – odbiorca musi zwrócić wartość odszkodowania, jaką otrzymał w ramach zadośćuczynienia.
Przekierowanie, jako forma zapobiegania problemom
Wymienione problemy związane z dostarczeniem paczki można zniwelować chociażby przez przekierowanie pakunków. Masz wtedy pewność, że paczka trafia do punktu odbioru i nadawania paczek określonego przewoźnika. W tak stałe miejsca kierowca trafi bez problemu!
Lubisz bezpośrednią komunikację? Zastanawiasz się jak skontaktować się z kurierem? Niekiedy firmy kurierskie, w mailu potwierdzającym planowanie przekazanie doręczenia, przesyłają również numer do kierowcy. Jeśli masz wątpliwości – to z pewnością pomoże i skróci drogę w kontakcie.
Przesyłka dostarczona a jej nie ma? Wbrew pozorom taka sytuacja też może mieć miejsce. Stanie się to, kiedy kurier bez skutku usiłował się z Tobą skontaktować. To właśnie wtedy może dojść do automatycznego przekazania pakunku do jednego z punktów odbioru i nadania. Oczywiście o wszystkim zostaniemy poinformowani mailowo lub telefonicznie. Paczka nie będzie zaginiona, ale po prostu pozostawiona w innym punkcie, oczywiście zlokalizowanym blisko pierwotnego adresu odbioru.
Zaginiona przesyłka to czasami problem, który może spędzać nam sen z powiek. Kurier nie dostarczył paczki, a Ty wciąż czekasz? To wcale nie musi być wina przewoźnika! Zawsze, aby rozwiać wszelkie wątpliwości, kontaktuj się bezpośrednio z Biurem Obsługi Klienta. Pracownicy infolinii udzielą wszelkich, niezbędnych informacji, od namierzenia pakunku, aż do potencjalnego reklamowania usługi.
GlobKurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl