Dopłata do przesyłki — od czego zależy
Koszt za usługę przewozową bywa drażliwym tematem. Szczególnie gdy niespodziewanie naliczona zostanie dodatkowa opłata. Ogólny koszt wysyłki paczek wciąż rośnie… to frustruje klientów indywidualnych i przedstawicieli branży e-commerce. Aby nie dać się niemiło zaskoczyć przy rozliczeniach, warto zapoznać się z regulaminem i obowiązującymi zasadami. Znajomość obowiązujących reguł pomoże Ci uniknąć dodatkowych opłat. Sprawdź, czego nie robić i za co będziesz musiał dodatkowo zapłacić.
Spis treści
Optymalizacja kosztów wysyłki
Koszty transportu sprawiają, że utrzymanie marży zysku na dzisiejszych konkurencyjnych rynkach jest bardzo trudne dla sprzedawców. Przewoźnicy co roku podnoszą stawki przewozowe. Popyt w sektorze e-commerce sprawia, że brakuje wszystkiego.. od kierowców ciężarówek po powierzchnie magazynowe. Jednocześnie giganci e-commerce tacy jak Amazon czy Allegro bardzo podnoszą poprzeczkę i rozpieszczają konsumentów pod względem jakości i czasu dostawy. Rozwiązania proponowane klientom przez liderów rynku stają się coraz droższe w aplikowaniu dla małych firm, które realizują zamówienia bez całego zaplecza logistycznego.
Realia pchają nadawców do szukania optymalizacji i jak najtańszych wysyłek. Podstawą jest unikanie dodatkowych opłat. Jednym z głównych źródeł wzrostu kosztów transportu jest obfitość dopłat przewozowych nakładanych przez przewoźników. Dopłaty za wysyłkę są dodawane do przesyłek z różnych powodów. Lista przewinień, które mogą znacznie zwiększyć koszty wysyłki jest długa. Ograniczenia tyczą się zarówno nadań w obrębie kraju, jak i za granicę. Dopłaty za wysyłkę rekompensują kurierom dodatkowe wydatki związane z obsługą, usługami specjalnymi, nietypową dostawą lub innymi kosztami generowanymi przy wysyłce produktów o wyjątkowych wymaganiach, lub w wyjątkowych okolicznościach.
Przekłamane parametry przesyłki
Najczęstszym problemem są źle zmierzone i zważone paczki. Jeśli wyślesz paczkę przekraczająca maksymalną wagę, ryzykujesz utratę dużej ilości czasu i pieniędzy. Ważne jest, aby informacje o przesyłce były jak najdokładniejsze już na etapie rezerwacji. Przede wszystkim bądź świadomy tego, co kurier klasyfikuje jako paczki „ponadgabarytowe”. Przedmioty ponadgabarytowe to takie, które przekraczają ograniczenia wymiarowe i wagowe określone przez firmę kurierską. Innymi słowy, gabaryt jest w oku spedytora. W zależności od przewoźnika mogą obowiązywać różne limity wagowe.
Dane na etykiecie wysyłkowej
Jeśli waga Twojej paczki jest większa niż podana na etykiecie wysyłkowej, większość firm kurierskich naliczy opłatę za przesyłkę lub odeśle ją z powrotem na adres odbioru. Istnieje kilka scenariuszy, które mogą się zdarzyć, jeśli przedpłacona etykieta jest nieprawidłowa, a paczka waży więcej niż zadeklarowano:
- paczka nie zostanie odebrana, jeśli jest wyraźnie ponadgabarytowa
- przesyłka zostanie odebrana, ale zostanie naliczona dopłata
- paczka zostanie odesłana do nadawcy
W przypadku, gdy przesyłka waży więcej niż zakres wagowy, za który zapłaciłeś, kurier zwróci ją na adres nadawcy lub wystawi dopłatę za dostarczenie przesyłki z nadwagą do odbiorcy, ale… Jeśli paczka ma wyraźną nadwagę – kierowca może odmówić jej odbioru. Firmy kurierskie planują harmonogram odbioru na podstawie otrzymanych informacji. Jeśli umieścisz na etykiecie niewłaściwą wagę, kierowca może nie mieć wystarczająco dużo miejsca w swoim samochodzie dostawczym, aby przetransportować tak dużą i ciężką paczkę. Czy kurier zważy przesyłkę przy odbiorze? Jeśli przesyłka nie jest zauważalnie przeciążona – kierowca prawdopodobnie ją odbierze. Większość kierowców nie realizuje przy odbiorze pomiaru, kurierzy nie mają przy sobie wagi do ważenia paczek. Paczki są ważone później w lokalnym magazynie.
Obowiązek zmierzenia i zważenia paczki
Jeśli nie korzystasz ze zryczałtowanej stawki, wysyłka ciężkich przedmiotów kosztuje więcej. Gdy samodzielnie drukujesz etykiety i wysyłasz z domu, rozważ zainwestowanie w wagę pocztową, tak, aby lepiej przewidywać koszty i kupować odpowiednie etykiety wysyłkowe. Oprócz wagi przewoźnicy przy obliczaniu kosztów wysyłki uwzględniają wymiary paczki i jej objętość. Jeśli użyjesz zbyt dużego pudełka na lekką rzecz, zapłacisz więcej niż powinieneś ze względu na miejsce, które zajmuje paczka. Pamiętaj, że wymiary i waga muszą uwzględniać opakowanie, zatem większe pudełka mogą prowadzić do większej wagi wymiarowej, co z kolei prowadzi do wyższych kosztów wysyłki.
Nie przekłamuj wymiarów!
Firmy kurierskie podkreślają swoje oczekiwania, liczą na to, że klienci dostarczą dokładnych informacji. Kierowca musi wiedzieć jaką paczkę będzie transportował, aby zapobiec dodatkowym dopłatom za nadwagę oraz innym niedogodnościom. Przed złożeniem zamówienia sprawdź parametry dla różnych usług, aby upewnić się, że rezerwujesz usługę odpowiednią dla swojej wielkości przesyłki.
Nie przestrzeganie regulaminu
Każda firma kurierska poza obowiązującym prawem ma swój wewnętrzny regulamin, który definiuje co można nadawać w paczkach, a co jest zakazane. Jeśli wyślesz butelkę czerwonego wina, która zbije się w czasie transportu i dodatkowo uszkodzi inne paczki, możesz spodziewać się, że zostaniesz pociągnięty do odpowiedzialności finansowej za zniszczenia. Większość firm nie dopuszcza transportu alkoholu w ramach standardowej usługi przewozowej. Poważne konsekwencje czekają także osoby, które dopuszczą się wysyłki substancji niebezpiecznych, takich, które mogą spowodować uszczerbek na zdrowiu osób obsługujących przesyłkę.
Przeczytaj więcej ⇢ Towary wykluczone z transportu
Źle zapakowany towar
Opakowanie towaru to bardzo istotna sprawa. Od odpowiedniego wybrania materiału i umiejętności technicznych przy pakowaniu, zależeć będzie bezpieczeństwo paczki. Nie ma jednej metody, wiele zależy od tego, jaki jest kształt pakowanego towaru. Jeśli karton rozerwie się w trakcie transportu i przedmioty będą wystawać z pudełka, tworząc nieregularny kształt, paczka nie będzie mogła przejść automatycznego procesu sortowania. Kurier będzie musiał ręcznie obsłużyć paczkę i naprawić zniszczenia. Zatem w związku z dodatkową pracą osoby sortującej możesz spodziewać się większej kwoty. Zawsze wybieraj mocne kartony, które wytrzymają przekazywanie z rąk do rąk, transport kilkoma pojazdami i cały proces sortowniczy. Ważne, aby zabezpieczyć towar materiałami amortyzującymi, które ochronią przed stłuczeniem w trakcie drgań czy przerzucania pakunków. Folia bąbelkowa, mocna taśma i umiejętne ułożenie towaru w paczce wraz z wypełniaczami — to wszystko sposób na brak problemów w dostawie.
Sprawdź, czy wiesz, jak prawidłowo zapakować przesyłkę
Umieszczenie niewłaściwej wagi na etykiecie wysyłkowej to błąd, który może przydarzyć się każdemu. Jednak przy większej skali wysyłek, błędy przeradzają się w pokaźne koszty. Dopłaty za wysyłkę zwykle szybko się sumują, ale pozostają niejasne i trudne do rozpoznania dla sprzedawców, którzy nie zwracają szczególnej uwagi na swoje cotygodniowe faktury. Utrzymanie bieżącego nadzoru nad dopłatami za wysyłkę wymaga czasu i rozległej znajomości branży spedycyjnej. Ponadto sposób, w jaki każdy przewoźnik stosuje dopłaty, jest różny – co wymaga ciągłej aktualizacji wiedzy. Chociaż dopłaty za wysyłkę są czasem nieuniknione, najlepszym sposobem na ich przygotowanie jest znajomość profilu wysyłki. Dokładny audyt poszczególnych ofert wysyłkowych może pomóc w oszacowaniu rodzajów dopłat za wysyłkę, z którymi możesz się spotkać.
Koszty, na które nie masz wpływu
Zazwyczaj prywatni przewoźnicy dostosowują stawki dopłat do aktualnych warunków finansowo-rynkowych, dopłaty paliwowe są aktualizowane co tydzień i kalkulowane według aktualnych cen. Może to prowadzić do nieoczekiwanych skoków cen dostaw dla sprzedawców. Na przykład rosnące ceny ropy naftowej w ciągu tygodnia, prawie na pewno doprowadzą do wzrostu dopłat paliwowych w kolejnych tygodniach. Boom na zakupy online oznacza, że firmy zajmujące się handlem elektronicznym w coraz większym stopniu polegają na osobach trzecich, aby zaspokoić swoje potrzeby związane z wysyłką. Usługi brokerskie typu GlobKurier.pl integrują oferty kilkudziesięciu przewoźników i pomagają znaleźć najbardziej atrakcyjne stawki. Dowiesz się, jak wysyłać duże przedmioty po obniżonych stawkach, korzystając z usług renomowanych kurierów, takich jak USPS, UPS, DHL i FedEx
Skorzystaj z szybkiego kalkulatora cen: Wyceń koszt przesyłki
Oczywiście, najtańsza nie zawsze znaczy najlepsza. Przewoźnicy często nakładają dopłaty za wysyłkę, aby pokryć koszty wykonania usług, które wykraczają poza podstawowe zadanie dostarczenia przesyłki z punktu A do punktu B. Jeśli Twoja paczka wybiega poza standardy, zgłoś to przewoźnikowi już na starcie, a unikniesz przykrych niespodzianek.
Zamów kuriera: https://www.globkurier.pl/
Globkurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl