DDP Incoterms 2020
Czym jest Incoterms 2020 DDP? Przede wszystkim chodzi tutaj o zbiór formuł, które określają międzynarodowe reguły handlowe. Określają one warunki sprzedaży, ich stosowanie jest zaś powszechnie przyjęte na całym świecie. Od początku 2020 r. mamy do czynienia z Incoterms 2020, które zastąpiły kolejne zestawy zasad, które obowiązywały już wcześniej. Jednocześnie pojawia się tu kolejny skrót – DDP. Można go rozszyfrować jako delivered duty paid, czyli ‘’dostarczone, cło opłacone’’. Obok innych formuł takich, jak choćby DDU i DAF, opcja ta stanowi, że to sprzedający ponosi wszelkie koszty i ryzyka towarzyszące towarowi aż do momentu dostarczenia go do miejsca przeznaczenia. Jest to istotny czynnik, który przekłada się na zwiększoną odpowiedzialność jednej ze stron. Warto przy tym znać także zmiany, które zaszły od wprowadzenia wcześniejszych wersji Incoterm DDP.
Spis treści
Incoterms DDP co oznacza ? DDP Incoterms cło opłacone
Co przede wszystkim powinniśmy wiedzieć o DDP Incoterms? Same warunki sprzedaży w handlu międzynarodowym zostały wprowadzone po to, aby można było ułatwić handel odbywający się pomiędzy kontrahentami z różnych państw. Trzeba pamiętać o tym, że podmioty takie siłą rzeczy reprezentują odmienne porządki prawne. To zaś jest zwiastunem potencjalnych trudności.
DDP Incoterms są ustalane przez Międzynarodową Izbę Handlu. Jest ona najmocniejszą tego typu organizację na świecie. Skupia ona ponad 100 państw, które zainteresowane są sprawnym kształtowaniem międzynarodowych relacji handlowych. Przy tym DDP Incoterms są jedną pośród jedenastu formuł handlowych składających się na Incoterms. Można tu wyróżnić formuły powszechne i takie, które obowiązują jedynie dla konkretnych gałęzi transportu. Przy tym obciążenia dotyczące sprzedającego są tu dużo większe. To on jest w pełni odpowiedzialny za dostarczenie towaru do określonego miejsca lub punktu w obrębie tego miejsca.
DDP Incoterm 2020: podział kosztów
Od czego rozpocząć omawianie DDP Incoterms 2020? Oczywiście jedną z podstawowych kwestii będzie tutaj oznaczenie podziału kosztów pomiędzy sprzedającego a kupującego. Oczywiście właśnie kwestie finansowe są decydujące dla prowadzenia każdej działalności gospodarczej i to je należy traktować jako priorytetowe.
DDP Incoterms dla sprzedającego – koszty transportu
Jakie są koszty DDP Incoterms dla sprzedającego? Trzeba zacząć od tego, że chodzi tutaj o zwiększone nakłady w stosunku do niektórych spośród innych reguł. Przede wszystkim strona sprzedająca jest obowiązana do:
- ponoszenia kosztów czynności kontrolnych – sprzedający musi zapłacić chociażby za kontrolę jakości, ale również ważenie lub mierzenie towaru;
- zapłacenia za niezbędne odprawy – mowa tu o odprawie celnej, ale też eksportowej, importowej i tranzytowej;
- pokrycia kosztów rozładunku towaru w miejscu przeznaczenia – ten punkt jest jednak w mocy tylko wtedy, gdy odpowiednie regulacje znalazły się wcześniej w umowie;
- zapłacenia za dostarczenie dokumentów dostawy;
- opłacenie nakładów, które kupujący musiał ponieść w związku z dostarczeniem dokumentów związanych z przewozem.
Wymienione koszty DDP Incoterms dla sprzedającego są jasno sprecyzowane i właśnie w tym można dostrzec dużą zaletą omawianej reguły. Trzeba przy tym przyznać, że w jej myśl strona ta nie jest bardzo mocno obciążona. Jakie obowiązki finansowe ciążą na kupującym? Także im warto się dokładnie przyjrzeć.
Koszty DDP Incoterms dla kupującego
Jakie są koszty DP Incoterms dla kupującego? Również w tym przypadku wyszczególnić trzeba kilka kategorii nakładów. Przede wszystkim mowa jest tu o:
- koszcie zakupu towaru, który stanowi oczywiste obciążenie wynikające z zawartej umowy sprzedaży;
- nakładach związanych z uiszczeniem opłat, które wyniknęły już po dostarczeniu towaru;
- kosztach ponoszonych w związku z rozładunkiem – wyjątkiem są te sytuacje, w których zawarta wcześniej umowa przewozu decyduje inaczej;
- kosztach poniesionych dodatkowo przez sprzedawcę, które pojawiły się z winy kupującego – w tej kategorii mieszczą się choćby brak pomocy przy wyrabianiu niezbędnych dokumentów, brak zawiadomienia o miejscu i czasie dostawy itp.
Katalog kosztów DP Incoterms nakładanych na kupującego również jest całkiem długi. Poza sprawami finansowymi, tak przecież ważnymi dla każdego biznesu, trzeba jednak zwrócić uwagę na jeszcze inne uregulowania. Chodzi tu zwłaszcza na dodatkowe obowiązki spadające na obie strony transakcji według omawianej reguły.
Delivered Duty Paid Incoterms 2020 – obowiązki sprzedającego
Jakie obowiązki nakłada na obie strony Delivered Duty Paid Incoterms 2020? Najpierw warto przyjrzeć się zobowiązaniom, które spadły na stronę sprzedającą. Oczywiście podstawowy wymóg obejmuję dostawę towarów, która musi się odbyć do przewidzianego miejsca i zamykać we wskazanym czasie. Towarzyszyć temu musi jednak również przekazanie wymaganych dokumentów. Ostatnia czynność nie musi się jednak odbywać w tradycyjnej formie. Dokumenty papierowe i elektroniczne mają tutaj jednakową wartość, śmiało można więc wybrać bardziej ekologiczną i wygodniejszą wersję nowoczesną.
Delivered Duty Paid Incoterms 2020 to dla sprzedającego także dodatkowy obowiązek w postaci konieczności pakowania i znakowania towaru. Ten wymóg musi być dopełniony w taki sposób, aby dało się bez problemu i z zachowaniem zasad bezpieczeństwa transportować towar. Obowiązki sprzedającego kończą się na dopełnieniu formalności pod postacią przekazania tych dokumentów, które umożliwią drugiej stronie odbiór towaru.
Delivery Duty Paid – obowiązki kupującego
Oczywiście Delivert Duty Paid działa także w drugą stronę. W związku z tym określonymi obowiązkami opatrzony został również kupujący. Na czym polega odpowiedzialność kupującego? Obowiązki kupującego to nade wszystko konieczność odebrania towaru w zgodzie z wcześniejszymi ustaleniami. Z drugiej strony bardzo specyficznie uregulowane zostały tu obowiązki związane z ubezpieczeniem. Kupujący nie ma obowiązku zawierania jej, ale na żądanie drugiej strony musi przekazać informacje potrzebne dla jej zawarcia.
Dostawa DDP wymaga także od kupującego tego, aby pomóc sprzedającemu w skompletowaniu niezbędnej dokumentacji. Na wniosek zainteresowanego pomaga więc w pozyskaniu dokumentów importowych, eksportowych i tranzytowych. Jeśli kupujący ma wskazać konkretne miejsce i czas dostawy, to udzielenie takich informacji musi się odbyć odpowiednio wcześniej tak, by sprzedający miał czas i możliwość zadośćuczynienia tym wskazaniom.
Incoterms DDP a Vat
Zgodnie z DDP określającej warunki dostawy, koszt cła i podatków leży w gestii eksportera. W rozumieniu ustawy o VAT to jednak importer jest zobowiązany to zapłaty podatku związanego z dostarczeniem towarów importowanych. W praktyce wygląda to tak, że agencja celna reguluje w imieniu importera należności celno-podatkowe, następnie eksporter jest obciążony określoną kwotą.
Warunki dostawy DDP
Co jeszcze należy wiedzieć jeśli chodzi o warunki dostawy DDP? Warto zacząć od ogólnego stwierdzenia, że w omawianym przypadku znacznie większe ryzyko ponosi sprzedający. Przede wszystkim chodzi tutaj o odpowiedzialność za ewentualne uszkodzenie lub utracenie towaru aż do momentu jego dostawy. Dodatkowa odpowiedzialność dotyczy opłaty ceł i podatków, które to czynności zawsze mogą przynieść pewne niespodziewane trudności.
Obowiązujące warunki DDP pozwalają na dostarczenie towaru z dokładnym wskazaniem miejsca docelowego. Właśnie takie rozwiązanie jest powszechnie rekomendowane. Dzieje się tak choćby dlatego, by minimalizować ryzyka związane z nie dość precyzyjnym wskazaniem przejęcia towaru i odpowiedzialności za niego.
DDP a DAP
DDP a DAP? Druga z opcji nie została tutaj jeszcze omówiona. Warto więc poznać jej podstawowe cechy. Skrót DAP pochodzi od angielskich słów Delivered At Place. Na język polski najlepiej jest przetłumaczyć je jako ‘’dostarczone na miejsce’’. W tym przypadku warto pamiętać o następujących szczegółowych uregulowaniach:
- odpowiedzialność sprzedającego polega na dostarczeniu towarów z ryzykiem po jego stronie;
- ryzyko zostaje przeniesione na kupującego wtedy, gdy towary są pozostawione na środkach transportu i gotowe do wyładunku w danym miejscu przeznaczenia;
- miejsce przeznaczenia może być zawężone do punktu wtedy, gdy takie uzgodnienie pojawi się wcześniej;
- dostawa i miejsce przeznaczenia w przypadku reguły DAP są takie same.
Jaka jest więc główna różnica pomiędzy DAP a DDP? Pierwsza z reguł kładzie bardzo duży obowiązek na sprzedającym, który jest zobowiązany do odpowiedzialności za towar w przypadku odprawy importowej. Reguła DDP zakłada zaś, że konieczność dopełnienia obowiązku odprawy importowej leży po stronie kupującego towar.
Ubezpieczenie DDP – warunki uzyskania ubezpieczenia
Jak prezentuje się zagadnienie umowy DDP? Okazuje się, że w myśl omawianej reguły strony nie mają obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia. Jedynie na wyraźne żądanie sprzedającego druga strona musi udzielić odpowiednich danych koniecznych dla jej zawarcia. Warto jednak pamiętać o tym, że minimalizowanie ryzyka uszkodzenia towarów jest niezwykle ważne i warto pamiętać o tym, że właśnie taka opcja jest pożądana.
Warto przy tym dodać, że reguła DDP może być stosowana w przypadku wszystkich środków transportu. Ma również zastosowanie w przypadkach, w których chodzi o transport łączony. To zaś decyduje o jej uniwersalnym charakterze.
Komu przyda się wiedza o Incoterms DDP?
Znajomość reguł gry w danej branży jest tym, co pozwala przedsiębiorcom na uniknięcie niepotrzebnego stresu. Właśnie dlatego warto posłużyć się Incoterms DDP. Przy tym trzeba zwrócić uwagę, że na niej nie kończą się możliwości. Dotyczą one także innych opcji – wszystkich reguł jest przecież 11 i to dlatego z powodzeniem można wybrać jedną z nich. Znajomość podstawowych faktów jest tu tym bardziej cenna, że większość krajów świata respektuje takie wzorce. Nie mają one przy tym charakteru wiążącego, ale działają jako powszechnie akceptowane wzory.
Na marginesie warto dodać, że zaufanie udzielane Incoterms DDP nie jest bezpodstawne. Pierwsze takie regulacje powołano bowiem prawie 100 lat temu. Skoro sprawdzały się przez tak długi czas, to czemu taka sytuacja nie ma mieć miejsca dalej? Nad aktualnością reguł czuwa Międzynarodowa Izba Handlu. Incoterms są zaś aktualizowane co 10 lat, by lepiej odnosić się do sytuacji na rynkach. Ostatnia zmiana miała miejsce w 2020 r.