Największe wyzwania logistyki kontraktowej i potencjał usługi
Zerwane łańcuchy dostaw, problemy z powierzchnią magazynową, wyzwania kadrowe… Operatorzy stają przed coraz to większymi wyzwaniami. Na rynku dzieje się dużo, z czym jeszcze muszą mierzyć się firmy obsługujące klientów w modelu kontraktowym?
Spis treści
Logistyka kontraktowa — jak funkcjonuje?
Czym właściwie jest logistyka kontraktowa? Firmy logistyki kontraktowej zajmują się magazynowaniem, projektowaniem łańcuchów dostaw, dystrybucją towarów, przetwarzaniem zamówień, w tym także nawet pobieraniem płatności. Operator zajmuje się zarządzaniem zapasami, a nawet zapewnianiem niektórych aspektów obsługi klienta. W logistyce kontraktowej usługodawca bierze na siebie znacznie większą odpowiedzialność, realizuje proces od momentu wyprodukowania towaru, aż do chwili przekazania do finalnego punktu sprzedaży.
Co obejmuje logistyka kontraktowa?
- sieć magazynów (lub jeden magazyn)
- maszyny i wyposażenie
- flotę pojazdów
- pracownicy i know-how
Operator bierze odpowiedzialność za towar na poszczególnych etapach. Może odbierać, przeładowywać i przechowywać produkty. Często w imieniu sklepu internetowego odbiera towar od producenta i organizuje transport do magazynu. Pracownicy magazynu zajmują się komplementowaniem poszczególnych zamówień. Tym samym logistyka kontraktowa obejmuje znacznie szerszy zakres niż magazynowanie i dystrybucja. To usługa w wymiarze długoterminowym i kompleksowym.
Niższe koszty i elastyczność
W logistyce kontraktowej bardzo ważny jest system zarządzania łańcuchem dostaw. Nie każdy przedsiębiorca jest gotowy na posiadanie własnych hal magazynowych i koordynację procesu. Przy logistyce kontraktowej nie musi tego robić. Taka usługa pomaga zatem zredukować słabe punkty, które skutkują utratą przychodów lub zysków, a ponadto pomaga zapewnić maksymalną rentowność. Trudno więc się dziwić, że logistyka kontraktowa zyskuje na popularności i jest najczęściej outsourcingowaną usługą. Zaskakujące jest to, że główną motywacją przy wyborze tego modelu nie zawsze są koszty. Często jest to też elastyczność. Partner zajmujący się logistyką kontraktową będzie miał większą zdolność do absorbowania wzrostów i wahań wolumenu niż firma wewnętrzna. Możliwość dzielenia się zapleczem i siłą roboczą umożliwia firmie logistyki kontraktowej przemieszczanie zasobów i reagowanie w sposób, w jaki producent nie jest w stanie tego zrobić. Jest to bardzo atrakcyjne dla firm, które mają intensywne cykle wprowadzania na rynek i promocji, które mogą powodować zakłócenia w regularnych przepływach. Również firmy e-commerce, które chcą głębiej wejść na rynek, mogą uznać, że współpraca z partnerem logistyki kontraktowej oferuje zwinny sposób na skalowanie obszarów sprzedaży.
Popularność usługi logistyki kontraktowej
Jak w naszym kraju realizowana jest logistyka kontraktowa? W raporcie „Transport drogowy w Polsce 2021+” przygotowanym przez SPOTDATA na zlecenie i przy merytorycznej współpracy ze Związkiem Pracodawców Transport i Logistyka Polska czytamy, że: Logistyka kontraktowa w polskiej gospodarce odgrywa relatywnie znacznie mniejszą rolę niż w krajach rozwiniętych z dwóch powodów. Po pierwsze, usługa jest najczęściej zlecana na poziomie centrów decyzyjnych korporacji, które rzadko są ulokowane w Polsce. Po drugie, w ramach specjalizacji w Unii Europejskiej kraje peryferyjne oraz Europy Środkowo-Wschodniej, takie jak Polska, koncentrują się na dostarczaniu usług przewozowych, a kraje rozwinięte usług okołotransportowych, w tym usług logistyki kontraktowej. W kolejnym zdaniu autorzy dodają: (…) nie znaczy to jednak, że segment nie rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie. Jego wielkość jest zbliżona do 30–40 mld zł i rośnie w tempie ok. 10 proc. rocznie. (źródło: Transport drogowy w Polsce 2021+ [dostępny online] str. 41). Ze względu na wzrost zapotrzebowania na bardziej zintegrowane usługi, zarządzanie danymi oraz preferowanie elastycznych rozwiązań, oczekuje się wysokiego wzrostu rynku logistyki kontraktowej. Znacząco rośnie zapotrzebowanie na określone procesy wzdłuż łańcucha dostaw i kompleksowe usługi, logistyka kontraktowa staje się więc idealnym rozwiązaniem. Ponieważ Europa jest globalnym centrum przemysłu motoryzacyjnego, odpowiada za znaczną część światowego rynku logistyki kontraktowej.
Wyzwania dla logistyki kontraktowej
Rynek logistyki kontraktowej szybko się rozwija, a popyt na jego ofertę nigdy nie był wyższy. To niesie jednak ze sobą pewne wyzwania. Od przejrzystości łańcucha dostaw po dodatkowe usługi o wartości dodanej — indywidualnej dla każdego klienta. Działasz w sektorze logistyki kontraktowej? Przed Tobą wiele „orzechów do zgryzienia”. W logistyce kontraktowej zarządzasz wieloma klientami z różnym asortymentem i szeroką gamą zamówień w tym samym magazynie, przy jednoczesnym focusie na obniżenie kosztów i zachowanie wydajność. Celem jest zapewnienie klientom bezproblemowego, oszczędzającego czas i niezawodnego procesu logistycznego. Typowe wyzwania branżowe? To konieczność działania z wysoką wydajnością. Większą niż klienci mogliby osiągnąć, działając samodzielnie. To także ciągłe doskonalenie infrastruktury informatycznej.
Problemy kadrowe
Kierownicy magazynów borykają się z ciągłym strumieniem nowych trudności. Przykładem są problemy z zaopatrzeniem i awarie mechaniczne. Wysokie wskaźniki rotacji są jednym z bieżących problemów, z którymi boryka się wiele magazynów. Szkolenie nowych pracowników jest czasochłonne i kosztowne, a ze względu na wysoki wskaźnik rotacji magazyny muszą stale inwestować w swoich pracowników — tylko po to, by patrzeć, jak odchodzą po krótkim czasie. Rekrutacja, szkolenie i wdrażanie nowych pracowników zwykle wiele czasu i tym samym pieniędzy. Oprócz bezpośrednich wydatków związanych z rekrutacją i szkoleniem wysoka rotacja może znacznie obniżyć produktywność w magazynie. Nowi rekruci są podatni na błędy, ich edukacja często wymaga usunięcia doświadczonych pracowników z ich normalnego środowiska pracy w celu udzielenia pomocy.
Presja konkurencyjności
Dodatkowo wyzwaniem są też rosnące wymagania sektora e-commerce. Oczekiwanie wielokanałowej obsługi dostaw i presja klienta końcowego na szybki czas dostawy. Pojawia się także potrzeba implementacji projektów typu in-house logistics w lokalizacjach magazynowych i przyprodukcyjnych klientów. Jednocześnie wszystkie te wyzwania i ciągłe doskonalenie rozwiązań zwiększają konkurencyjność logistyki kontraktowej. Wciąż nie jest to usługa wystandaryzowana, a nastawiona na indywidualne potrzeby. Tym właśnie góruje nad innymi rozwiązaniami dostępnymi na rynku.
Chcesz wiedzieć więcej? Zacznij od → słownika pojęć branży logistycznej.
Zamów kuriera: https://www.globkurier.pl/
Globkurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl