Ro-Ro Transport — statek typu Ro-Ro — najważniejsze informacje
Około 80% światowego handlu międzynarodowego jest transportowane drogą morską, statki są więc kluczowym elementem globalnej gospodarki. Jednym z najciekawszych i najbardziej efektywnych sposobów przewozu pojazdów i maszyn jest transport Ro-Ro, czyli przewóz przy użyciu specjalnie konstruowanych statków typu Ro-Ro. Wszystko, co musisz wiedzieć o tego rodzaju transporcie, znajdziesz w tym artykule. Dowiesz się, czym dokładnie charakteryzuje się transport morski typu Ro-Ro, jakie cechy wyróżniają te statki, oraz jakie ładunki jest w stanie przetransportować największy statek Ro-Ro. Gotowy na fascynującą podróż po świecie transportu Ro-Ro? Zapraszamy do lektury!
Spis treści
Wjedź na pokład! Czym jest RoRo transport?
Nazwa „Ro-Ro” w kontekście transportu morskiego jest skrótem od angielskiego terminu „Roll-On/Roll-Off”. Termin ten opisuje sposób załadunku i rozładunku ładunków na statkach typu Ro-Ro.
- „Roll-On” oznacza, że pojazdy lub ładunki mogą samodzielnie wjechać na pokład statku, poruszając się na własnych kołach. W myśl zasady: „wjedź na pokład”.
- „Roll-Off” oznacza, że pojazdy lub ładunki mogą także samodzielnie zjechać z pokładu statku po dotarciu na miejsce docelowe. W myśl zasady: „zjedź z pokładu”.
Nazwa doskonale opisuje sposób załadunku i rozładunku statku. W przypadku Ro-Ro transportu, pojazdy i ładunki mogą wjeżdżać na pokład statku na własnych kołach i opuszczać go w podobny sposób. To sprawia, że proces załadunku i rozładunku jest znacznie bardziej efektywny i szybszy niż w przypadku transportu kontenerowego.
Ro-ro transport — jakie ładunki można przewozić?
Głównym celem Ro-Ro transportu jest przewóz pojazdów, takich jak samochody osobowe, motocykle, ciężarówki, przyczepy, a nawet maszyny przemysłowe, które są w stanie poruszać się na własnych kołach. Jednakże, statki typu Ro-Ro mogą także być przystosowane do przewozu pasażerów. Popularne promy łączą więc w sobie transport cargo i przewóz pasażerski. Odmiany konstrukcyjne statków Ro-Ro pozwalają na dostosowanie jednostek do różnych zastosowań i potrzeb przewozowych, co sprawia, że są one wszechstronnym narzędziem w transporcie morskim. Najczęstsze warianty konstrukcyjne tego rodzaju statków to:
- ROPAX (Ro-Ro/Passenger) – połączenie funkcji statku towarowego i statku pasażerskiego. Oznacza to, że statki tego typu są przystosowane zarówno do przewozu ładunków, jak i pasażerów.
- ConRO (Container/Ro-Ro) – łączy możliwość przewozu zarówno ładunków kołowych (Ro-Ro), jak i kontenerów
- RO-LO (Roll-On/Lift-Off) – RO-LO statki mają funkcję podnoszenia (lift off) w dostępnym przypadku niektórych palet, co ułatwia załadunek i rozładunek.
- ROLKER (Roll-On/Roll-Off with Fixed Ramps) – ROLKER to statki, które umożliwiają wyłącznie poziomy załadunek i rozładunek, bez użycia dźwigu lub podnoszenia.
- LMSR (Large, Medium-Speed Roll-On/Roll-Off) – LMSR statki zostały zaprojektowane specjalnie do przewozu sprzętu wojskowego. Posiadają one odpowiednią konstrukcję i wyposażenie do spełnienia potrzeb militarnych.
Ro-Ro statki posiadają specjalnie zaprojektowane rampy, które ułatwiają załadunek i rozładunek pojazdów. Pojazdy mogą być wjazdowe na pokład przez otwarte furtki lub rampę na dziobie, lub rufie statku.
Statek ro-ro charakterystyka
Najważniejszym elementem statku jest jego pokład. Jest to płaska powierzchnia, która umożliwia pojazdom wjeżdżanie i opuszczanie statku na własnych kołach. Pokład jest szeroki i wytrzymały, aby pomieścić różnorodne pojazdy i ładunki. Statki Ro-Ro posiadają specjalne rampy na dziobie lub rufie, które służą do łatwego wjazdu i wyjazdu pojazdów. Te rampy mogą być opuszczane lub podnoszone w zależności od etapu załadunku, lub rozładunku. Wnętrze statku Ro-Ro może być przystosowane do przewozu pasażerów lub innych ładunków, które nie poruszają się na kołach. W przypadku statków pasażerskich znajdują się tam odpowiednie udogodnienia, takie jak kabiny, restauracje i sale przeznaczone do wypoczynku. Statki wyposażone są w zaawansowane systemy zabezpieczeń: mogą to być pasy mocujące, blokady kołowe lub inne mechanizmy, które utrzymują pojazdy i ładunki na miejscu. Statki Ro-Ro mogą mieć nadbudówki i szyby, które są zazwyczaj umieszczone na pokładzie wyżej niż miejsce, gdzie znajdują się pojazdy. Statki występują w różnych rozmiarach, począwszy od mniejszych jednostek obsługujących lokalne trasy do ogromnych o międzynarodowym zasięgu, które mogą przewozić setki pojazdów jednocześnie.
Nowoczesne statki Ro-Ro są wyposażone w zaawansowane technologie, które zapewniają bezpieczeństwo i efektywność; systemy nawigacyjne, monitoring ładunku oraz system kontroli środowiska.
Innowacje w napędzie statków Ro-Ro: przykład Celine
Statki Ro-Ro często są wyposażone w mocne silniki, aby osiągnąć odpowiednią prędkość i pokonywać znaczne odległości. Niektóre nowoczesne statki Ro-Ro wykorzystują także technologie napędu ekologicznego, takie jak silniki hybrydowe lub elektryczne, aby zmniejszyć wpływ na środowisko. Jednym z przykładów statku Ro-Ro wyposażonego w ekologiczny napęd jest „Celine”, który działa na zrównoważonych i przyjaznych dla środowiska rozwiązaniach napędowych. Statek Celine został zbudowany w 2017 roku i pływa pod banderą Malty. Jego pojemność wynosi 74273 ton, a aktualne zanurzenie wynosi 6,5 metra. Jego długość ogólna (LOA) to 234,06 metra, a szerokość to 35,33 metra (źródło: marinetraffic.com) Warto jednak pamiętać, że rozwijające się technologie ekologiczne w transporcie morskim są nadal stosunkowo nowe, a wiele statków nadal przechodzi modernizacje i dostosowania do bardziej ekologicznych standardów.
Zalety Ro-Ro transportu
Ro-Ro transport posiada wiele zalet, które sprawiają, że jest atrakcyjny zarówno dla przewoźników, jak i klientów. Dzięki łatwemu załadunkowi i rozładunkowi Ro-Ro statki są w stanie obsługiwać znaczną liczbę pojazdów w krótkim czasie. Transport morski jest często bardziej opłacalny niż transport lądowy lub lotniczy, a Ro-Ro transport jest jednym z najbardziej ekonomicznych rozwiązań. Statki typu Ro-Ro są dostosowane do przewozu zarówno małych ilości pojazdów, jak i dużych masowych przesyłek.
Ciekawostki o statkach typu ro ro
- Pierwszy statek Ro-Ro został zbudowany w 1953 roku w Szwecji. Nosił nazwę „MS Bremerhaven” i był używany do przewozu samochodów.
- Niektóre z największych obecnie używanych statków mają długość przekraczającą 860 stóp, posiadają dziewięć wewnętrznych pokładów i są zdolne do przewozu niesamowitych 6 000 samochodów na jednym rejsie.
- Dane z 2022 roku wskazują, że z około 58 000 statków handlowych żeglujących międzynarodowo aż 17 800 statków było statkami typu Ro-Ro. Statki typu Ro-Ro stanowiły zatem niemal 31% światowej floty handlowej (źródło: statistica.com)
- Jedną z najbardziej tragicznych katastrof z udziałem statku Ro-Ro było zatonięcie MS Herald of Free Enterprise w 1987 roku. Statek, który przewoził samochody i pasażerów, przewrócił się na boku w kanale La Manche po opuszczeniu portu Zeebrugge w Belgii. W wyniku katastrofy zginęło 193 osób. Statek stracił balans z powodu przedostania się wody na pokład samochodowy przez otwartą furtę na dziobie.
- Wallenius Wilhelmsen to globalna firma specjalizująca się w transporcie morskim i logistyce, szczególnie w dziedzinie przewozu ładunków Ro-Ro (Roll-On/Roll-Off). Firma zatrudnia ponad 8200 pracowników, a jej flota składa się z 130 jednostek, obejmującą różne typy jednostek, takie jak pure car and truck carriers (PCTC), pure car carriers (PCC) oraz Ro-Ro statki wielozadaniowe.
Transport morski z GlobKurier.pl
Ro-Ro transport i statki typu Ro-Ro odgrywają kluczową rolę w dzisiejszym globalnym handlu i logistyce. Dzięki swojej efektywności, szybkości i wielofunkcyjności, są niezastąpionym narzędziem dla przewoźników i firm zajmujących się logistyką. Wciąż rozwijające się technologie i innowacje sprawiają, że Ro-Ro transport jest bardziej atrakcyjny i konkurencyjny niż kiedykolwiek wcześniej, co przekłada się na jeszcze lepszą obsługę klientów. Zorganizuj transport bez morski bez stresu, skorzystaj ze wsparcia doświadczonego partnera, który zorganizuje transport towaru.
Wypełnij formularz i sprawdź ceny dla swojego ładunku → Transport morski GlobKurier.pl
Globkurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl