Uszkodzona przesyłka, brak protokołu szkody – co zrobić?
Spisanie protokołu szkody w sytuacji, gdy zauważy się uszkodzenie przesyłki, to obopólna korzyść. Sprawdzenie przesyłki przy kurierze jest wyrazem szacunku dla sprzedawcy, ponieważ w innej sytuacji, to właśnie on ponosi odpowiedzialność za uszkodzenie towaru. Z kolei kupujący ma większe szanse na to, że jego reklamacja zostanie rozpatrzona pozytywnie. Co jeszcze warto wiedzieć o uszkodzonych przesyłkach?
GlobKurier.pl
GlobKurier.pl to pełna oferta usług kurierskich. Współpracujemy z 50 firmami kurierskimi i dostarczamy przesyłki kurierskie do 192 krajów świata.
Spis treści
Uszkodzone przesyłki – co warto wiedzieć?
Przesyłki kurierskie takie jak wyroby ze szkła, naczynia porcelanowe lub garnki emaliowane mogą ulec w trakcie transportu do klienta zniszczeniu. W takiej sytuacji sprzedawcy zalecają, by zawsze sprawdzić paczkę przy kurierze i w razie potrzeby sporządzić odpowiedni dokument potwierdzający uszkodzenie. Po rozpakowaniu paczki należy zbadać jej uszkodzenia mechaniczne oraz wypełnić w obecności kuriera tzw. protokół szkody.
Protokół szkody to spisany przez konsumenta raport, świadczący o tym, że do uszkodzenia towaru doszło w trakcie transportu. Po wypełnieniu dokumentu w obecności kuriera protokół należy odesłać do odpowiedniego działu reklamacji w sklepie. Dzięki temu sprzedający może uzyskać odszkodowanie od firmy kurierskiej za zniszczony towar.
Rozwiązanie to jest korzystne także dla kupującego, ponieważ może on liczyć na szybką i bezproblemową reklamację. Przedstawiając taki dokument do 7 dni po odpakowaniu przesyłki, klient udowadnia, że do uszkodzenia doszło z winy kuriera. Co jednak zrobić w sytuacji, gdy brak takiego protokołu?
Brak protokołu szkody – co zrobić?
Sprawdzenie stanu przesyłki po jej otrzymaniu, przy kurierze, jest w interesie kupującego. W przypadku, gdy przesyłka zostaje odpakowana po jakimś czasie i brakuje protokołu szkody, winę za zniszczone towary ponosi sprzedawca. Nie jest wtedy możliwe zgłoszenie reklamacji do firmy kurierskiej, utrudnione jest także dochodzenie swoich praw do reklamacji u sprzedawcy.
Każdy konsument ma prawo do sprawdzenia przesyłki pod względem kompletności i uszkodzeń, a w przypadku otrzymania uszkodzonego towaru sporządzenia protokołu uszkodzeń. Zgodnie z polskim prawem brak takiego protokołu nie pozbawia jednak prawa do złożenia reklamacji. Każdemu konsumentowi przysługuje prawo do reklamacji.
Pamiętaj: mimo że jako konsument nie masz obowiązku sprawdzania stany przesyłki przy kurierze, to jednak warto to robić! W przeciwnym wypadku winę za uszkodzenia ponosi niesłusznie sprzedawca i nie może on dociekać odszkodowania u firmy kurierskiej. Warto poświęcić 5 minut więcej i dokładnie sprawdzić stan faktyczny przesyłki, by w razie problemów z paczką móc liczyć na przejrzysty proces odszkodowawczy.
Jeśli zauważyłeś ślady uszkodzeń na pudełku lub wydaje Ci się, że przesyłka była otwierana, warto sprawdzić jej faktyczny stan i zgłosić to kurierowi, zanim pojedzie dalej z przesyłkami! Uszkodzenie można zgłosić także w centrali firmy kurierskiej lub bezpośrednio u sprzedawcy, u którego zamówiło się dany towar.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl