Zaginięcie przesyłki – co robić?
Termin dostarczenia przesyłki dawno upłynął, a jej status nie zmienił się od dobrych kilku dni. Istnieje zatem spore ryzyko, że przesyłka zaginęła, zanim dotarła do adresata. Co robić w takiej sytuacji? Jak odnaleźć paczkę, która zawieruszyła się na którymś z etapów realizacji zlecenia? A jeśli to się nie uda, czy klient może liczyć na jakąś formę rekompensaty w związku z zaginięciem jego przesyłki? Na te i inne pytania odpowiadamy w artykule.
Spis treści
Zaginięcie przesyłki – to się zdarza!
Choć oczywiście nie powinno! Na barkach kuriera spoczywa bowiem obowiązek dostarczenia paczki pod wskazany adres – w nienaruszonym stanie i w odpowiednim terminie. Sytuacje bywają jednak różne. Firmy kurierskie, takie jak DHL, DPD, InPost, GLS czy FedEx, każdego dnia obsługują tysiące paczek. O niedopatrzenie więc nietrudno. Przesyłka może zaginąć z wielu różnych powodów i na dowolnym etapie transportu, np. na etapie jej sortowania lub przeładunku. Niekiedy winę za zaginięcie przesyłki ponosi sam nadawca, który np. źle ją zaadresuje. Jest to bardzo ważny czynnik wpływający na przebieg realizacji zlecenia, o którym także należy pamiętać.
Gdzie jest moja przesyłka? Jak to sprawdzić?
Każda paczka nadana kurierem otrzymuje swój indywidualny numer. Dzięki temu nadawca może na bieżąco śledzić, gdzie obecnie znajduje się jego przesyłka oraz jaki aktualnie ma status. Śledzić przesyłkę można zarówno na stronie operatora logistycznego, takiego jak GlobKurier.pl, jak również w aplikacji danego przewoźnika. Wystarczy wprowadzić numer zamówienia lub numer listu przewozowego. W miarę postępu realizacji zlecenia przesyłka powinna zmieniać statusy, aż osiągnie status „Dostarczona”. Jeśli tak się nie dzieje, to istnieje ryzyko, że przesyłka zaginęła.
Twoja przesyłka zaginęła? Złóż reklamację!
Zaginięcie paczki można zgłosić na wiele różnych sposobów. Najskuteczniejszym jest po prostu złożenie reklamacji – osobiście lub za pośrednictwem formularza elektronicznego dostępnego na stronie operatora. Każdemu klientowi korzystającemu z platformy GlobKurier.pl przysługuje prawo do reklamacji, jeśli jego zdaniem usługa została wykonana nieprawidłowo. Poza zaginięciem przesyłki reklamację można złożyć z tytułu: uszkodzenia przesyłki, jej ubytku czy opóźnień w dostarczeniu. Reklamacja może także dotyczyć faktury oraz zwrotu należności COD (przesyłka za pobraniem). No dobrze, ale przejdźmy już do konkretów. Jak prawidłowo złożyć reklamację w przypadku zaginięcia przesyłki kurierskiej?
Złożenie reklamacji krok po kroku
Chcąc złożyć reklamację w związku z zaginięciem przesyłki, wejdź w zakładkę „Reklamacje” na stronie GlobKurier.pl. Znajdziesz ją na dole strony w sekcji „STREFA INFORMACJI”. Następnie wybierz przewoźnika realizującego Twoje zlecenie oraz powód zgłoszenia reklamacji. Zostaniesz przeniesiony do podstrony z wykazem dokumentów niezbędnych do złożenia reklamacji, m.in.: formularz reklamacyjny, potwierdzenie nadania podpisane przez kuriera, dokument potwierdzający wartość przesyłki i kwotę roszczenia, zdjęcia przesyłki oraz jej zawartości. Pobierz formularz reklamacyjny i dokładnie go wypełnij, wpisując m.in. swoje dane, rodzaj poniesionej szkody, numer listu przewozowego, datę nadania paczki, jej zawartość oraz dokładną wartość wyliczonej straty wraz z numerem faktury, rachunku lub paragonu, który ją potwierdza. Wypełniony i podpisany formularz dołącz do reszty dokumentów.
Do wypełnienia pozostaje jeszcze Oświadczenie właściciela towaru, w którym upoważniasz operatora logistycznego (jako stronę przewozu za pośrednictwem firmy kurierskiej) do prowadzenia procesu reklamacyjnego oraz wypłaty odszkodowania na wskazane konto bankowe. Gdy już wypełnisz oświadczenie, wróć do poprzedniej podstrony i przejdź do kroku drugiego, czyli wypełniania formularza online. Spokojnie, to już prawie koniec! Zapełnij wszystkie okienka formularza i dołącz przygotowane wcześniej dokumenty. Kliknij w czerwony przycisk „Wyślij reklamację”. I już! Twoja reklamacja właśnie została złożona. Teraz pozostaje Ci już tylko czekać na kontakt ze strony pracownika działu reklamacji.
Zasady składania reklamacji w firmach kurierskich
Zacznijmy od tego, że każdy przewoźnik przyjmuje własne zasady dotyczące składania reklamacji. W większości firm kurierskich złożyć reklamację można już następnego dnia po upływie terminu, w jakim przesyłka miała trafić do odbiorcy. Po otrzymaniu reklamacji przewoźnik ma 30 dni na jej rozpatrzenie i tyle samo czasu na udzielenie odpowiedzi klientowi. Firma kurierska może albo przyjąć naszą reklamacje albo ją odrzucić. Przyczyną negatywnego rozpatrzenia reklamacji może być stwierdzenie błędów popełnionych przez samego nadawcę, np. nieprawidłowe zaadresowanie przesyłki. Innym powodem może być niedostarczenie w terminie dokumentów wymaganych do reklamacji. Oczywiście jeżeli jesteś pewny, że dopełniłeś wszystkich formalności i dołączyłeś wszystkie potrzebne dokumenty, a Twoja reklamacja mimo to została odrzucona – masz prawo odwołać się od tej decyzji, składając odpowiednie pismo.
Jako pośrednik usług kurierskich możemy pomóc Ci w napisaniu merytorycznego odwołania. Pod tym linkiem dostępny jest nasz formularz reklamacyjno-interwencyjny.
Zadośćuczynienie za zgubioną przesyłkę
Wysokość zadośćuczynienia (odszkodowania) zależy przede wszystkim od rodzaju usługi, w ramach której nadana została przesyłka.
W przypadku przesyłek nadanych w ramach usługi powszechnej:
- za zaginięcie listu poleconego klientowi przysługuje odszkodowanie w wysokości maksymalnie 145 zł (50-krotność opłaty pobranej).
- za zaginięcie paczki pocztowej przysługuje odszkodowanie w wysokości wskazanej przez reklamującego, jednak nie wyższej niż 10-krotność opłaty pobranej za jej nadanie.
W przypadku przesyłek nadanych w ramach usługi niepowszechnej:
- za zaginięcie przesyłki przysługuje odszkodowanie w wysokości nie wyższej niż zwykła wartość utraconych rzeczy, jednak przewoźnik może przewidzieć korzystniejsze warunki w zakresie wysokości odszkodowania.
Ponadto, jeżeli przesyłka zaginie, firma kurierska, niezależnie od wysokości odszkodowania, zobowiązana jest zwrócić klientowi opłatę pobraną za usługę.
Podsumowanie
Firmy kurierskie dokładają wszelkich starań, aby obsługiwane przez nie paczki zawsze trafiały do adresatów. Niemniej jednak zdarza się, że przesyłka zaginie. W takiej sytuacji klientowi przysługuje prawo do złożenia reklamacji oraz do ubiegania się o odszkodowanie. Klient może to zrobić osobiście lub za pośrednictwem formularza na stronie operatora pośredniczącego w transporcie. Firma kurierska ma 30 dni na rozpatrzenie takiej reklamacji. W przypadku jej odrzucenia klient ma prawo odwołać się od decyzji.
Zamów kuriera: https://www.globkurier.pl/
GlobKurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl
Mam pytanie zamówiłem przesyłkę za pobraniem Przesyłka zaginęła Czy mogę starać się o odszkodowanie od firmy kurierskiej
Panie Krzysztofie, najlepiej wówczas zgłosić reklamacje. Jeśli zamawiał Pan za pośrednictwem naszego serwisu najlepiej użyć formularza znajdującego się na tej stronie: https://www.globkurier.pl/reklamacje
Mam pytanie wysłałam list piorytetem który nie doszedł w międzyczasie zgubił mi się nr nadania co mogę zrobić?
Pani Ewo, temat został przekazany do BOK.