Zmiany w dostępie do rynku transportowego w Wielkiej Brytanii
Brexit, czyli wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, spowodowało liczne zmiany w dostępie do rynku transportowego na terenie Wielkiej Brytanii. Wyjście z UE skutkowało wprowadzeniem nowych regulacji prawnych, które mają wpływ na przedsiębiorców działających w branży transportowej. W 2023 roku zasady dostępu do rynku transportowego Wielkiej Brytanii uległy dodatkowej zmianie, co stanowi kolejny wyzwanie dla polskich przewoźników.
Spis treści
Wymiana handlowa transport do Wielkiej Brytanii po Brexicie
Wielka Brytania od dawna była atrakcyjnym rynkiem dla międzynarodowych przewoźników, a szczególnie dla tych z Unii Europejskiej. Jednak od momentu Brexitu, relacje handlowe między UE a Wielką Brytanią układają się gorzej, głównie ze szkodą dla samego Zjednoczonego Królestwa. Według szacunków londyńskiego think tanku Centre for European Reform (CER), Brexit przyczynił się do obniżenia PKB Wielkiej Brytanii o 5,5% do końca II kwartału 2022 roku. „Brexit wpłynął negatywnie na relacje handlowe i inwestycyjne między Polską a Wielką Brytanią. Udział UK w polskim eksporcie towarów i usług spadł odpowiednio z 5,7% i 7,8% w 2020 r. do 4,9% i 7,3%. (źródło: https://pie.net.pl/brexit-zmienil-polski-handel-z-wielka-brytania/#single/0).
Przeczytaj więcej → Wysyłka paczek do UE po Brexicie
Brexit transport drogowy – zmiany w 2023
Na początku stycznia bieżącego roku polscy i unijni przewoźnicy utracili część uprawnień, które dotychczas przysługiwały im na rynku transportowym Wielkiej Brytanii. Jedną z kluczowych zmian jest nowa regulacja dotycząca transportu kabotażowego. Drugą istotną zmianą jest wprowadzenie obostrzeń dla przewoźników intermodalnych. Trzecią zmianą są nowe wymagania dotyczące przewozów do tzw. krajów trzecich, czyli pomiędzy Wielką Brytanią a państwami spoza UE, takimi jak Szwajcaria, Norwegia, Ukraina czy Serbia.
- Zakaz przewozów kabotażowych*: Firmy z Unii Europejskiej nie mogą wykonywać przewozów kabotażowych po wyjeździe do Wielkiej Brytanii bez ładunku. To oznacza, że nie mogą już wykonywać dodatkowych przewozów wewnętrznych na terenie Wielkiej Brytanii po dostarczeniu głównego ładunku. Od 1 stycznia 2023 roku, przewoźnicy, którzy wjeżdżają do Wielkiej Brytanii, muszą zawsze wjeżdżać do niej z towarem, a kabotaż jest możliwy dopiero po jego rozładunku w tym kraju. Dodatkowo przewozy kabotażowe zostały objęte limitem – maksymalnie dwie trasy krajowe w siedem dni po dostarczeniu ładunku w ruchu międzynarodowym.
Przepis pozwalający na wykonanie dwóch kabotaży w ciągu 7 dni kalendarzowych utrzymany jest, ale tylko po zakończeniu transportu międzynarodowego, czyli przywozu ładunku do Wielkiej Brytanii. Ze względu na nowe regulacje dotyczące transportu kabotażowego, przewoźnicy muszą być bardziej strategiczni w planowaniu tras. Wielu przewoźników musi przemyśleć swoje trasy i schematy dostaw, aby maksymalizować efektywność w obliczu nowych regulacji. Nowoczesne technologie, takie jak systemy zarządzania transportem (TMS), mogą pomóc przewoźnikom w optymalizacji operacji logistycznych i zarządzaniu flotą. Te systemy mogą pomóc w identyfikacji najbardziej efektywnych tras, zarządzaniu czasem pracy kierowców i monitorowaniu przestrzegania nowych regulacji. Przewoźnicy mogą również rozważyć zacieśnienie współpracy z lokalnymi partnerami w Wielkiej Brytanii, co może pomóc w łatwiejszym dostosowaniu się do przepisów.
*Co to jest kabotaż? To forma przewozu towarów w ramach jednego państwa, realizowanego przez przewoźnika z innego kraju. Przykładowo, jeśli polski przewoźnik dostarcza ładunek do Niemiec, a następnie podejmuje dodatkowy przewóz towarów pomiędzy dwoma miejscami w Niemczech, zanim powróci do Polski, jest to kabotaż. W Unii Europejskiej, prawo do wykonania operacji kabotażowych jest regulowane przez prawo UE. To prawo pozwala przewoźnikom z jednego kraju UE na wykonywanie ograniczonej liczby przewozów w innym kraju UE, po dostarczeniu międzynarodowego ładunku. |
- Zakaz transportu kombinowanego: Unijne firmy transportowe nie mogą już wykonywać niektórych rodzajów transportu intermodalnego na terenie Wielkiej Brytanii. Przewoźnicy zarejestrowani w Wielkiej Brytanii będą mogli odbierać naczepy intermodalne z portów brytyjskich. Przewoźnicy unijni nie będą mogli wykonywać operacji transportu kombinowanego na terenie Wielkiej Brytanii, a przewozy z/do UK będą mogli wykonywać wyłącznie w całości tym samym pojazdem lub zespołem pojazdów.
- Zezwolenia EKMT: Przewoźnicy z Unii Europejskiej muszą posiadać zezwolenia EKMT (Europejska Konferencja Ministrów Transportu), aby legalnie wykonywać przewozy między Wielką Brytanią a krajami trzecimi. Przewozy do krajów trzecich, takich jak Szwajcaria, Norwegia, Ukraina czy Serbia, będą wymagać pozwolenia EKMT. To oznacza dodatkowy koszt dla przewoźników, którzy muszą wystąpić z wnioskiem o to pozwolenie. Zezwolenie Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu (EKMT) można uzyskać w odpowiednim urzędzie administracji państwowej odpowiedzialnym za transport drogowy. W Polsce takim miejscem jest Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD). Procedura zwykle obejmuje składanie wniosków i udokumentowanie spełniania określonych wymagań. Oficjalna strona urzędu: https://www.gov.pl/web/gitd
Sprawdź, co można wysłać w paczce do UK po Brexicie.
Wysyłka do Wielkiej Brytanii – Polscy przewoźnicy zagrożeni?
Specjaliści zwracają uwagę, że zmiany mogą stanowić poważne wyzwanie dla polskich przewoźników, zwłaszcza dla mniejszych firm transportowych. Nowe regulacje mogą uniemożliwić im dalszą działalność na brytyjskim rynku. Co długoterminowo może prowadzić do dalszego wykluczania polskich przewoźników z procesów transportowych realizowanych na terenie Unii Europejskiej. Prawdą jest, że Brexit, mimo iż nie zakończył wymiany handlowej między Unią Europejską a Wielką Brytanią, znacznie skomplikował procesy związane z przewozem towarów. Nowe przepisy pogłębiają te problemy. Obawy dotyczą zarówno aspektów prawnych, jak i konsekwencji finansowych tych zmian. Firmy transportowe muszą dostosować swoje strategie, zarządzanie flotą pojazdów ciężarowych i planowanie pracy kierowców, aby sprostać nowym wymogom i skutecznie prowadzić działalność w zmieniającym się otoczeniu rynkowym. W przypadku, gdy zmiany będą zbyt uciążliwe, przewoźnicy mogą rozważyć skierowanie swojej działalności na inne, mniej skomplikowane rynki.
Wysyłamy do Wielkiej Brytanii — przeczytaj informacje od przewoźników.
Globkurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl