6 porad jak przygotować skuteczną kampanię świąteczną
Święta Bożego Narodzenia to dla wielu najbardziej oczekiwany okres w roku. Jedni wyczekują spotkań z rodziną, prezentów oraz świątecznych potraw, inni czekają na zwiększone obroty w swoim sklepie. W tym roku pandemia nieco namieszała na rynku i spowodowała, że wiele biznesów musiało przenieść swoją działalność do sieci. Zmieniły się również nieco przyzwyczajenia i preferencje klientów. Jak w tych wyjątkowych czasach wyróżnić swój sklep na tle konkurencji i przyciągnąć uwagę konsumenta? Nie jest to proste zadanie, dlatego mamy kilka porad, które pomogą Ci opracować kampanię świąteczną!
Listopad to w rzeczywistości ostatni moment na wprowadzanie i planowanie działań związanych z kampanią świąteczną. W listopadzie pojawiają się już pierwsze ważne dla e-commerce święta, takie jak Chiński Dzień Singla, Black Friday i Cyber Monday. Jeśli przygotowałeś swój biznes na te okazje, możesz oczekiwać pierwszych efektów i dopracowywać działania związane z Mikołajkami i Bożym Narodzeniem.
Spis treści
1. Zaplanuj działania i zdefiniuj cele
Pierwszym i najważniejszym krokiem przy tworzeniu kampanii reklamowej jest odpowiednie jej zaplanowanie i wyznaczenie celów. Kiedy nie masz jasno sprecyzowanych celów, Twój sklep może nie zanotować spektakularnych wzrostów sprzedaży podczas Świąt, a marketingowe wysiłki pójdą na marne. Pomocna w doprecyzowaniu celu może być metoda S.M.A.R.T. Tworząc cel swojej kampanii zgodnie z metodą S.M.A.R.T. musi on spełniać kilka warunków:
- być dokładny, sprecyzowany (specific)
- mierzalny (measurable)
- osiągalny (achievable)
- ważny, istotny (relevant)
- określony w czasie (time-based).
Dokładne sprecyzowanie celu i rozpisanie go zgodnie z powyższą metodą, może być znacznym ułatwieniem w planowaniu dalszych działań. Jeśli dokładanie wiesz, co chcesz osiągnąć oraz w jakim czasie, a Twój cel jest możliwy do zrealizowania to wystarczy, że przygotujesz dokładaną listę działań, które umożliwią Ci realizacje tego celu. Wiesz, co robić? Czas wdrożyć plan w życie!
2. Dobierz grupę docelową i medium
Kolejny ważnym krokiem, który pozwoli przygotować Ci kampanię reklamową, jest doprecyzowanie grupy docelowej. Kto jest głównym odbiorcą Twoich produktów? Do kogo właściwie chcesz dotrzeć? Nieodpowiedni dobór grupy docelowej jest jednym z największych błędów, jakie można w takiej sytuacji popełnić. Świąteczna kampania reklamowa musi odpowiadać potrzebom konkretnych grup społecznych. Pamiętaj, również, że w świętach chodzi głównie o prezenty, warto również rozważyć rozszerzenie grupy docelowej o osoby, które zakupią Twoje produkty dla swoich bliskich.
Jeśli już wiesz, kim są Twoim klienci i czego potrzebują, czy wiesz gdzie ich znaleźć? Sprawdź, z jakich źródeł trafiają najczęściej do Ciebie użytkownicy. Są to media społecznościowe, a może Google Ads? Skup swoją uwagę na najważniejszych kanałach i tak ukierunkuj swoją kampanię reklamową. Dobrym rozwiązaniem jest uruchomienie kampanii nieco wcześniej, pozwoli to na zebranie pierwszych statystyk. Po przeanalizowaniu ich możesz wprowadzić poprawki, a to wszystko za nim szczytowy okres zakupowy rozkręci się na dobre. W ten sposób w kluczowym dla sprzedaży momencie będziesz pewien, że Twoje kampania jest efektywna.
3. Przygotuj ujednolicony przekaz wizualny
Już wiesz, do kogo chcesz trafić i jakich kanałów do tego użyjesz? Kolejnym krokiem jest zbudowanie spójnego przekazu reklamowego. Stwórz ogólną koncepcję reklamy na wszystkie formaty, które zamierzasz wykorzystać. Ważne jest, aby Twoje reklamy pokazujące się w różnych kanałach miały ujednolicony przekaz oraz wygląd. Pamiętaj, że każde medium rządzi się swoimi prawami. Reklamy dodawane na Facebook różnią się od tych na Instagramie. Inne zasady obowiązują reklamy elastyczne w Google, czy Google Ads. Banery umieszczane w mailingach do klientów również należy odpowiednio sformatować. Poza tym zadbaj o dopasowanie grafik na Twojej stronie, blogu i profilach reklamowych do przekazów reklamowych, które emitujesz. Niech każda osoba odwiedzająca Twoją domenę wie o prowadzonych przez Ciebie działaniach i na każdym kroku otrzymuje ten sam przekaz.
4. Analizuj i optymalizuj
Mało kto, tworząc przekaz reklamowy, jest w stanie za pierwszy razem przygotować go idealnie. Dlatego tak ważne jest robienie testów, analizowanie wyników i dopracowywanie szczegółów. Po uruchomianiu pierwszych kampanii na bieżąco monituj efekty. Sprawdzaj zasięgi postów w social mediach, konwersje, kliknięcia czy otwarcia maili i przejścia na stronę. Analizie możesz poddać także zeszłoroczne kampanie, ponieważ zachowania klientów w dużej mierze są powtarzalne. Dzięki temu dowiesz się, jakie treści są interesujące dla Twoje grupy docelowej. Wykonuj testy A/B różnych wersji reklam. Nie bój się testować nowych rozwiązań i wprowadzać zmian. Wszystkie te działaniu pozwolą Ci wyłonić najskuteczniejszą formę przekazu i przyciągnąć grono odbiorców.
5. Zadbaj o kwestie techniczne
Przygotowując swój biznes na świąteczne szaleństwo, nie możesz pominąć zaplecza technicznego. Zanim z przytupem odpalisz kampanie, sprawdź, czy Twoja domena jest odpowiednio przygotowana na wzmożony ruch. Sprawdź, czy wszystkie podstrony i strony produktowe działają poprawnie – przy okazji zbadaj czas ładowania każdej z nich. Dobrym rozwiązaniem jest samodzielne dokonanie zakupu we własnym sklepie. Pozwoli Ci to prześledzić krok po krok proces zamówienie i zweryfikowanie, czy nie pojawiają się żadne trudności. Zadbaj również o wersję strony na urządzenia mobilne, ponieważ konsumenci coraz częściej dokonują zakupów za ich pośrednictwem. Nie ważne, jak dobrze opracujesz swoją kampanię reklamową, w momencie, gdy Twoja domena nie sprosta wzmożonemu ruchowi, możesz stracić sporo klientów i wszystkie działania marketingowe skończą się fiaskiem.
6. Wzbudź emocje i zadbaj o samopoczucie klienta
W tym całym planowaniu działań nie zapomnij, że święta to tak naprawdę emocjonalny czas w roku. Emocje w procesie podejmowania decyzji odgrywają kluczową rolę, dlatego warto na nie odpowiednio oddziaływać. Zastanów się, czy posiadasz w asortymencie produkty, które Twoi klienci będą chcieli przeznaczyć na prezenty dla swoich bliskich. Przeanalizuj opisy takich produktów. Warto, aby zamiast tylko najważniejszych informacji o produkcie zawierały również jakąś historię, oczywiście spójną z całą koncepcją prowadzonych przez Ciebie działań marketingowych. Poprzez tworzenie historii w opisie produktu postaraj się zbudować w odbiorcy chęć posiadania rozwiązanie, które oferujesz. Twój produkt ma rozwiązać problemy konsumenta, być odpowiedzią na jego potrzeby. Pokaż także klientowi, że zadbasz o niego po dokonaniu zakupu. Kody rabatowe i promocje dla stałych klientów, jasna polityka zwrotów i reklamacji, to kolejne elementy, o które warto zadbać, jeśli chcesz przekonać do siebie konsumenta.
Czeka Cię wiele pracy i przygotowań do świąt. Prowadzenie sklepu internetowego oraz dopracowanie wszystkich szczegółów kampanii świątecznej to spore wyzwanie. Jednak są aspekty, którymi nie musisz się martwić. Kwestie logistyczne w swoim sklepie możesz powierzyć nam! Zajmiemy się wysyłką Twoich produktów. Wystarczy, że założysz bezpłatne konto biznesowe w naszym serwisie i zintegrujesz swój sklep z GlobKurier.pl. Resztę pozostaw w naszych rękach!
GlobKurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.