AliExpress – nadchodzą zmiany podatkowe?
Większości z nas z pewnością zdarzyło się zrobić zakupy z pomocą platformy AliExpress. Przewaga serwisu nad innymi polega przede wszystkim na tym, że kupujący mogą nabyć detaliczne towary czasami wręcz w ekstremalnie niskich cenach. Ponadto – bez dodatkowych opłat związanych z dostawą! To zdecydowanie przekonuje do wyboru chińskiego serwisu w kontrze do podobnych europejskich rozwiązań. Jedynym minusem AliExpress był długi czas oczekiwania na przesyłkę kurierską, który dobiegał czasami aż do kilku miesięcy. Jeżeli jednak kupującemu zależało na zdobyciu określonego produktu za bardzo niską cenę – termin nie miał znaczenia. Te czasy jednak dobiegają już końca. Od 1 lipca 2021 roku na terenie państw członkowskich Unii Europejskiej wprowadzone zostaną zmiany, które wpłyną na wzrost cen sprowadzanych z innych kontynentów produktów. Skąd wziął się fenomen AliExpress, jakie zmiany w opodatkowaniu zostaną wprowadzone już w te wakacje i jak wpłynąć to może na zainteresowanie robieniem zakupów w chińskim serwisie? Zapraszamy do lektury!
Spis treści
Krótka historia AliExpress?
Niemal jedenaście lat temu swoją działalność rozpoczął jeden z najpopularniejszy obecnie serwisów do sprzedaży. Przez ponad dekadę kilkukrotnie dochodziło do istotnych zmian. Platforma należąca do przedsiębiorcy Jack’a Ma, początkowo była miejscem do sprzedaży w zakresie B2B. Dopiero po czasie doszło do rozszerzenia w zakresie sprzedaży bezpośrednio do klienta, aż po możliwość prowadzenia handlu C2C. Warto podkreślić, że AliExpress nie sprzedaje produktów bezpośrednio, a jest jedynie łącznikiem chińskim małych i głównie średnich przedsiębiorców z zagranicznymi konsumentami. Co ciekawe, mieszkańcy Chin nie mogą dokonać zakupu na tej platformie. Obecnie w serwisie znajduje się ponad 100 milionów produktów, w trzynastu kategoriach: od mody, gadżetów, przez artykuły gospodarstwa domowego, aż po elementy do samochodów i motocykli. Tak szeroki wachlarz towarów z pewnością wpływa na zainteresowanie potencjalnych kupujących.
Skąd ten fenomen?
Ceny produktów na AliExpress są konkurencyjne w porównaniu z podobnymi gadżetami oferowanymi w Unii Europejskiej. Wynika to przede wszystkim z faktu, że azjatyckie produkty nie są objęte podatkiem od towarów i usług. Wiele osób prawdopodobnie zadaje sobie pytanie: dlaczego przesyłki z Chin do Polski są tak tanie, a w większości darmowe? Wpływa na to Światowy Związek Pocztowy, który dokonuje rozliczeń między pocztami w poszczególnych krajach na całym globie. Wszystkie opłaty i koszty zależne są między innymi od PKB na głowę jednego mieszkańca. Dzięki przesyłaniu paczek z Chin do Polski często przez Bangladesz omija się niektóre koszty, z których jedne z krajów (czyli te w najniższej grupie rozwoju pocztowego) są zwolnione. Dzięki temu przesyłki kurierskie są darmowe. Jednakże te czasy już niebawem staną się pieśnią przeszłości. Zmieni się z pewnością wiele, ponieważ dwa opisane wyżej elementy były podstawowym powodem wpływającym na zainteresowanie zakupem towarów na AliExpress.
Zmiany w zakupach – co i kiedy?
1 lipca 2021 r. zmienią się w całej Unii Europejskiej zasady dotyczące naliczania podatku VAT do produktów kupowanych w internecie. Do tej pory na paczki z Chin, których wartość nie przekraczała 22 EUR, nie naliczano dodatkowego cła czy podatku od towarów i usług. Niebawem i to się zmieni całkowicie. Każda z platform spoza UE (bo obciążenia dotkną nie tylko AliExpress, ale również eBay czy Amazon) będą zobowiązane pobrać oraz zapłacić podatek VAT od każdej sprzedaży, która przeprowadzona zostanie za ich pośrednictwem. Jednocześnie wpłynie to także na zmniejszenie limitów w wysyłkach przesyłek kurierskich.
Co ma na celu wprowadzenie tych zmian? Docelowo ma to niejako zmusić przedstawicieli azjatyckiego e-commerce’u do rejestracji VAT na terenie Państw, które są głównymi odbiorcami ich produktów. Przede wszystkim jednak chodzi o wyrównanie szans i danie możliwości unijnym przedsiębiorcom na konkurowanie między innymi z azjatyckimi firmami handlującymi online. Na ten moment przy obecnych opłatach nie jest to możliwe. Jak ostatecznie wpłynie to na wzrost cen czy spadek zainteresowania zakupami w Chinach? Dowiemy się prawdopodobnie za kilka miesięcy.
Zmiany, które wprowadzone zostaną w prawie podatkowym na terenie Unii Europejskiej, bezapelacyjnie zmienią świat azjatyckiego e-commerce. Kraje UE są jednymi z kluczowych odbiorców towarów pochodzących z AliExpress. 1 lipca 2021 z pewnością okaże się datą przełomową w międzykontynentalnym handlu online. Jak dokładnie się to zmieni? O tym będziemy mogli się przekonać za jakiś czas i dopiero wtedy ocenić, jak będzie to wyglądać w najbliższej przyszłości.
GlobKurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl