Automatyzacja procesów i integracje w sklepie internetowym
Czym właściwie jest automatyzacja procesów i dlaczego integracje w sklepie internetowym są tak ważne w prowadzeniu firmy?
Recepta na dobry biznes to przede wszystkim automatyzacja procesów. Posiadając sklep internetowy, często wysyłasz znaczne ilości przesyłek. Aby maksymalnie usprawnić proces nadawania, decydujesz się na integracje z platformami sklepowymi lub magazynowo-sprzedażowymi. Jak wybrać dla siebie najlepszą integrację? Nie jest to łatwe zadanie zwłaszcza, że ilość platform istniejących na obecnym rynku jest naprawdę spora. Zatem jakie czynniki powinniśmy brać po uwagę przy wyborze platformy? Odpowiedź jest niezwykle prosta. Najważniejsze są potrzeby naszego sklepu oraz potrzeby naszych klientów. Wydajność i szybki czas nadawania pozwoli nie tylko na sprawne funkcjonowanie biznesu, ale przede wszystkim na zadowolenie konsumenta.
GlobKurier.pl
GlobKurier.pl to pełna oferta usług kurierskich. Współpracujemy z 50 firmami kurierskimi i dostarczamy przesyłki kurierskie do 192 krajów świata.
Spis treści
Co zyskujemy, dzięki automatyzacji oraz integracjom?
Wraz z wdrożeniem integracji, sklep internetowy zyskuje szereg możliwości oraz ułatwień. Oprócz takich oczywistych korzyści jak automatyczne generowanie danych do wysyłki, dzięki platformom możesz filtrować zlecenia pod względem formy wysyłki, jaką zaznacza odbiorca, obsługiwać zlecenia zbiorczo oraz używać szablonów wysyłek. Możliwości platform stają się coraz bardziej rozbudowane, co przynosi sprzedawcom korzyści, ale czasami także niepewność, jakiego rodzaju usługi powinni wybrać. Przede wszystkim warto sprawdzić, czy wszystkie z nich są w stu procentach automatyczne. Zwłaszcza jeśli chodzi o zarządzanie produktami. W takim razie może warto zacząć od tego, jakie procesy możemy zautomatyzować w sklepie internetowym? Otóż najważniejsze procesy to:
- zarządzanie produktami, czyli inaczej zarządzanie ofertą sklepu
- zarządzanie cenami
- obsługa zamówień
- logistyka
- obsługa klienta
Odpowiednie zarządzanie produktami to przede wszystkim oszczędność czasu i zminimalizowanie kosztów. Stworzenie prawidłowego katalogu produktów może okazać się jedną najważniejszych rzeczy. W przypadku wielu branż samodzielne tworzenie takich katalogów może okazać się niemożliwe, ze względu na ogromną ilość produktów w kategorii. Dlatego warto w tym miejscu postawić na automatyzację i po utworzeniu odpowiednich szablonów dla danych grup produktów, dzięki systemowi automatycznie utworzyć katalog produktów, na przykład za pomocą wgrania plików CSV lub XML. Podobnie ma się sprawa w przypadku zaimportowania kontaktów do książki adresowej, aby nie przepisywać ich ręcznie podczas wprowadzania do systemu. W przypadku produktów istotną rolę odgrywa także stan magazynowy, którego automatyczna aktualizacja pozwala na narzucenie marży, zachowaniu produktów, których stan jest zerowy lub zachowanie nowo pojawiających się produktów.
Jak usprawnić działanie firmy?
W przypadku zarządzania cenami sprawa wygląda podobnie, ponieważ gdy w grę wchodzą duże ilości produktów, koniecznością jest na przykład automatyczne pobieranie cenników od dostawców z rozróżnieniem cen detalicznych oraz cen zakupu. Automatyczne grupowanie klientów pod względem grup rabatowych jest kolejnym bardzo istotnym czynnikiem, który pozwoli na zindywidualizowanie oferty dla klientów bez większego wkładu własnej pracy. Można również automatycznie tworzyć promocje i wyprzedaże, udostępniając klientom specjalną ofertę. Należy także pamiętać, że automatyzacja procesu obsługi zamówień to także możliwość automatycznego powiadamiania klientów o statusie wysyłki drogą mejlową, dzięki czemu z kolei możemy zdecydowanie usprawnić proces obsługi klienta.
Jakie inne korzyści wynikają z automatyzacji?
Obsługa zamówień to minimum dwa sposoby automatyzacji. Jedna z nich to wewnętrzny system CRM, który wprowadzamy do swojej działalności, aby uporządkować funkcjonowanie naszej firmy. Jednakże CRM nierzadko wiąże się ze sporymi kosztami wdrożenia, choć wydaje się niezbędny w prowadzeniu nowoczesnej i prężnie działającej firmy. Drugi rodzaj to z kolei integracja zewnętrzna, dzięki której cały system zamówień jest zautomatyzowany z innym systemem, który poza samą automatyzacją, pozwala także na oszczędności, wynikające na przykład z niższych stawek za wysyłki produktów, które możemy uzyskać, dzięki integracji oraz korzystaniu z dedykowanych wtyczek, oferowanych przez operatorów logistycznych. Plusy integracji to niewątpliwie oszczędność czasu i minimalizacja poniesionych kosztów. Ponadto w sklepie możemy zautomatyzować procesy marketingowe, a w przypadku sklepów stacjonarnych pojawia się w tej materii pojęcie merchandising’u. Jest to nic innego, jak odpowiednie ułożenie towaru na półkach, tak aby konsument wybrał ten najbardziej odpowiedni dla sklepu w danym momencie, na przykład te w promocyjnych cenach lub danego producenta. Sklepy internetowe mogą odnieść to zastosowanie w ułożeniu listy produktów w taki sposób, aby u samej góry pojawiały się te kluczowe.
Jeśli potrzebujesz pomocy podczas tworzenia procesu automatyzacji i nie wiesz, jak zintegrować proces zamówień napisz na: integracje@globkurier.pl i dowiedz się, jakie rozwiązanie, będzie dla Ciebie dobre.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl
D.Przymyk