6 porad, jak przygotować sklep na Black Friday
Najwyższa pora, aby przygotować swój sklep na Black Friday! Black Friday na dobre wpisał się do kalendarza każdej firmy. To wyjątkowe święto wyprzedaży, z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych. Jednak w tym roku, największe obłożenie mogą przeżyć właśnie e – sklepy. Warto wcześniej podjąć odpowiednie kroki, aby pobić rekordy sprzedaży. Podpowiadamy, co należy zrobić, aby zyskać jak najwięcej w Black Friday 2020 roku!
Promocje z okazji Black Friday to idealna okazja dla kupujących, aby nabyć prezenty na święta. Prowadząc sklep, warto zaplanować działania promocyjne nie tylko na ten jeden dzień, ale nawet na cały weekend lub tydzień. Black Weekend lub Black Week to świetnie rozwiązanie, aby zyskać dodatkowe dni zwiększonego ruchu na stronie sklepu. Nie można zapomnieć, że po czarnym piątku następuje Cyber Monday, który również stanowi idealny pretekst do promocji i przyciągnięcia klientów. Jednak nie same obniżki cen sprawią, że ruch w sklepie będzie osiągał rekordy, ma to wpływ kilka składowych. Poznaj nasze 6 wskazówek, jak przygotować swój biznes na Black Friday.
Spis treści
Jak przygotować sklep na Black Friday?
1. Planuj
Działania związane z Black Friday warto zacząć z wyprzedzeniem. Na początek zaplanuj, jakie produkty chcesz promować i przez jak długi czas. Warto skupić się, na towarach, które dotychczas cieszyły się największą polarnością. Odpowiednie zaplanowanie kampanii reklamowej zajmuje trochę czasu, dlatego zajmij się tym, jak najszybciej. Weź pod uwagę również okazje następujące po Black Friday, chociażby Mikołajki (6 grudnia), czy Dzień Darmowej Dostawy (10 grudnia). Część nowych klientów, których przyciągniesz do siebie w czarny piątek, może wrócić do Ciebie w poszukiwaniu kolejnych promocji.
Z wyprzedzeniem poszukaj też stron promujących oferty i sklepy na Black Friday. Nawiąż z nimi współpracę. Zwiększy to Twoje szanse na dotarcie do jeszcze większej liczby osób. Pamiętaj, że Twoja konkurencja też ruszyła i chce przyciągnąć, jak najwięcej klientów.
2. Projektuj
Kolejnym ważnym krokiem, po zaplanowaniu kampanii jest wybranie odpowiednich miejsce, w których chcesz się promować. Mogą być to blogi lub portale tematyczne. Pomocni okazać się mogą także influencerzy, których możesz znaleźć przy wparciu aplikacji IndaHash lub samodzielnie. Gdy to wszystko już za Tobą, możesz zacząć przygotowywać projekty banerów. Zadbaj, aby w każdym miejscu komunikowany był ten sam przekaz. Choć Black Friday to cykliczne wydarzenie, warto odświeżyć ubiegłoroczną kampanię i przygotować zupełnie nowe szaty graficzne. Pamiętaj o komunikacji w mediach społecznościowych!
Pracę możesz zlecić profesjonalnemu grafikowi lub wykonać samodzielnie, korzystając z darmowych programów jak CANVA, Gimp czy Paint.net. Zdjęcia możesz ściągnąć, korzystając z bezpłatnego banku zdjęć jak np. pixabay.pl, pexels.com, czy freepik.com
3. Stwórz plan awaryjny
Jak to w życiu bywa, nikt nie jest w stanie przewidzieć wszystkiego, ale można próbować przygotować się na różne czarne scenariusze. Warto zadbać o odpowiednie zabezpieczenie witryny, zwłaszcza że w ostatnim czasie coraz częściej słyszy się o wyciekach wrażliwych danych ze stron sklepów internetowych. Jeśli na Twoje stronie zdarzyły się jakieś problemy lub Twoi klienci zgłaszali Ci uwagi, wszystkie takie rzeczy należy rozwiązać przed Black Friday. Wystąpienie, jakichkolwiek awarii może przekreślić Twoją szansę na sukces. Nie zostawiaj takich spraw na ostatnią chwilę, bo może być już za późno. Pamiętaj, żeby wszyscy Twoi pracownicy wiedzieli, jak postępować w momencie wystąpienia problemów, aby jak najszybciej wybrnąć z trudnej sytuacji.
4. Przygotuj stronę na zwiększony ruch
Wystarczy, że strona sklepu ładuje się dłużej niż 2-3 sekundy, a potencjalny klient opuści ją, szukając okazji gdzie indziej. Dlatego tak ważne jest zadbanie o odpowiedni czas ładowania strony. Możesz w tym celu skorzystać z darmowego narzędzia od Google — PageSpeed Insights. Wystarczy, że wpiszesz tam adres swojej domeny, która następnie zostanie przeanalizowana, a Ty otrzymasz krótkie podsumowanie. Znajdziesz w nim informacje, co na stronie działa prawidłowo, a co należy poprawić, aby przyśpieszyć jej ładowanie. Możesz sprawdzić swoją stronę wersji desktopowej, jak i na urządzeniach mobilnych.
Kolejną ważną kwestią, o której musisz pamiętać, jest responsywność Twojej strony. Jak pokazuje ostatni raport Gemius – „E-commerce w Polsce 2020” 69% badanych dokonuje zakupów za pośrednictwem smartphonów. Jeśli Twój sklep nie posiada aplikacji mobilnej, zadbaj, aby jego wersja mobile wyświetlała się prawidło. W innym przypadku możesz stracić wielu klientów.
Zawczasu sprawdź, czy serwer jest w stanie udźwignąć zwiększony ruch. Nie ma nic gorszego w Black Friady niż po prostu niedziałający sklep.
5. Optymalizuj
Spraw, aby Twój sklep był przejrzysty i intuicyjny. Zadbaj o użyteczność, ale także wygląd wizualny strony. Jeśli przeglądanie produktów, dokonanie zakup lub dodanie towarów do koszyka nie jest w pełni funkcjonalne, bądź może sprawiać problemy, należy to niezwłocznie poprawić. W Black Friday klient nie będzie cierpliwie błądził po nowym sklepie, po prostu wyjdzie i dokona zakupu u konkurencji. Możesz skorzystać z pomocy specjalistów, którzy przygotują dla Ciebie audyt UX lub zapytać o to swoich klientów. Wyślij im ankietę, poproś o krótką informację w mailu, analizuj skargi i komplementy z sieci społecznościowych. Sam też możesz dokonać zakupu w swoim sklepie, aby mieć pewność, że na żadnym kroku nie zaskoczą Cię problemy. Zacznij testy już teraz, by móc wprowadzić poprawki!
6. Zadbaj o opiekę posprzedażową
Wszystkie działania związane z Black Friday zostały dopięte na ostatni guzik? Jednak, co dalej? Świat po czarnym piątku się nie skończy, dlatego warto zadbać o swoich klientów, również po dokonaniu przez nich zakupów. Obsługa posprzedażowa to ostatni krok w procesie sprzedaży. Umieść na stronie sklepu informacje na temat sposobu dostaw oraz płatności. Zaoferuj jasną i przejrzystą politykę zwrotów oraz reklamacji. Umożliwiaj monitorowanie zamówienia, aby konsument miał pewność, że otrzyma zamówiony towar. Jeśli potrzebujesz kuriera na Black Friday, który obsłuży Twoje zaplecze logistyczne i zapewni wysokiej jakości obsługę, zapoznaj się z naszą ofertą dla sklepów internetowych:
Na koniec przypominaj o sobie, wysyłaj kody rabatowe, zachęć klienta, aby zapisał się do newsletteru, pokaż mu, że warto, aby ponownie skorzystał z Twoich usług w okresie przedświątecznym lub po prostu w przyszłości.
GlobKurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl