Co to jest lejek sprzedażowy?
Marzeniem każdej osoby zajmującej się sprzedażą towarów i usług online jest jak najszersze zainteresowanie ofertą, a w konsekwencji sprzedaż. Aby dotrzeć właśnie do tego finalnego kroku, i zadowolić klienta, w pierwszej kolejności musimy przejść kilka etapów, które pomogą nam osiągnąć nasz cel sprzedażowy. Co musimy zrobić wcześniej? W zrozumieniu tego procesu oraz jego zaplanowaniu pomoże nam zapoznanie się z terminem: lejek sprzedażowy. Co to dokładnie znaczy? Jakie spełnia funkcje? Dlaczego jest tak istotny, między innymi w przypadku sklepów internetowych? W artykule znajdziesz odpowiedzi na te pytania! Zapraszamy do lektury.
Spis treści
Lejek sprzedażowy – co to jest?
Za sukcesem Twojego biznesu stoi nie tylko dobry produkt, bądź usługa. Składa się na to wiele czynników, które dopiero wspólnie tworzą jasną i czytelną dla kupujących całość. Świetnie obrazuje to tytułowe pojęcie, nad którym dziś się pochylimy.
Mianem lejka sprzedażowego określa się proces, w którym klient ostatecznie dokonuje zakupu przedstawionych w ofercie elementów. To tak naprawdę długa droga, składająca się z kilku kroków: od zauważenia naszej marki na rynku, zainteresowania potencjalnego klienta, a następnie przekonania go do zakupu oraz sfinalizowania transakcji. Pozostawienie przez kupującego pieniędzy, na przykład w naszym sklepie, nie jest jednak wisienką na torcie. Tę stanowi dopiero zbudowanie poczucia lojalności, które w konsekwencji przekona klientów do ponownego zakupu produktów bądź usług. Aby dokładnie zrozumieć mechanizm działania lejka sprzedażowego oraz aby uświadomić sobie, że jego znajomość jest niezbędna w prowadzeniu biznesu – przeanalizujmy jego części składowe, rozkładając lejek na części.
Co dokładnie składa się na budowę lejka sprzedażowego?
Omawiając strukturę lejka sprzedażowego, aby móc lepiej zrozumieć jego działanie, pozwoliliśmy sobie posłużyć się przykładami po to, by w jak najlepszym stopniu przybliżyć temat. Załóżmy więc, że prowadzisz sklep internetowy, który oferuje produkty dla dzieci: zabawki, gry, gadżety dla rodziców etc. Dla ułatwienia nazwijmy go “Lala”. Jak wygląda cały proces? Jak zbudować lejek sprzedażowy? Oto garść porad.
Pokaż się światu
Aby potencjalny klient w ogóle mógł zrobić zakupy w Twoim sklepie, w pierwszej kolejności musi mieć świadomość o jego istnieniu! Jeśli mówimy o sklepie “Lala” Twoim odbiorcom może być niemal każdy internauta – rodzice, dziadkowie, ciocie, wujkowie, czy po prostu osoby odwiedzające znajomych z dziećmi. Mamy naprawdę szerokie pole do popisu! Jak więc pokazać się światu? Google Ads, Facebook Ads, Content marketing, pozycjonowanie, akcje marketingowe… Sposób jest wiele!
Budź zainteresowanie
Klient już dotarł do sklepu “Lala” i zaczyna się rozglądać? Przyciągnij jego uwagę i nie daj o sobie zapomnieć! Poproś o pozostawienie maila, poinformuj o możliwości otrzymania potencjalnego rabatu na pierwsze zakupy. Nie zostawiaj go bez żadnych komunikatów, a być może (nawet jeśli w 100% nie jest teraz zdecydowany) niebawem do Ciebie wróci!
Leady – pracuj nad nimi!
Lead to potencjalny klient, który jest niemal zasięgu Twoich możliwości. Już tak niewiele dzieli Cię od możliwości zamówienia firmy kurierskiej i nadania pakunku z zabawką czy pluszakiem prosto z magazynu sklepu “Lala”! Teraz do Twoich zadań, jako właściciela biznesu, należy ostateczne przekonanie potencjalnego zainteresowanego do sfinalizowania zakupów. Jak to zrobić? Umieść istotne informacje i buttony w widocznym miejscu. Przypominaj o ofercie, podkreślając jej niezaprzeczalne zalety, pozwól nawiązać dłuższą relację.
Sprzedaż – i co dalej?
Sprzedany produkt to największa radość dla właściciela sklepu internetowego! Moment, w którym dochodzi do nadania przesyłki kurierskiej, z pewnością jest ważny, ale to nie koniec pracy! Pamiętaj o budowaniu długotrwałej relacji, na przykład przez systemy lojalnościowe. Miej na uwadze również obsługę posprzedażową.
Lejek sprzedażowy w B2B i B2C – jakie są różnice?
Warto, chociaż krótko wspomnieć o drobnych różnicach wynikających z faktu, czy nasze towary bądź usługi mają trafić bezpośrednio do klienta indywidualnego lub do firm (dużych organizacji i korporacji).
W przypadku relacji B2C (która najczęściej spotykana jest w przypadku sklepów internetowych) odbiorcą jest niemal każdy internauta. Chociaż w całej masie ofert na rynku trudno dotrzeć do odpowiedniego klienta, jeśli już uda nam się go zainteresować, dalsza droga w ramach lejka sprzedażowego nie powinna rodzić większych komplikacji.
Kiedy mamy do czynienia ze sprzedażą w ramach B2B sytuacja wydaje się odrobinę bardziej skomplikowana. Często decyzja o wyborze i zakupie danej rzeczy zależy nie tylko do jednej osoby, ale chociażby całego grona managerskiego oraz prezesa – w procesie uczestniczy wtedy kilka postaci, które mogą mieć odmienne oczekiwania. Lejek sprzedażowy i praca nad jego budową okaże się wtedy bardziej czasochłonna niż w przypadku B2C. W konsekwencji, w przypadku B2B, do finalizacji procesu dochodzi częściej osobiście niż online.
Jak stworzyć idealny lejek sprzedażowy?
Jak zbudować lejek sprzedażowy, który przyniesie korzyści? Jest to kwestia indywidualna.
Dostosuj przekaz do potrzeb klienta
Aby odpowiednio zbudować skuteczny proces sprzedażowy – poznaj potencjalnych kupujących. Postaraj się zrozumieć ich potrzeby, kim są, co do nich przemawia, w jaki sposób dokonują wyboru, co na nich oddziałuje.
Korzystaj z rozwiązań, które są efektywne
Konsekwencją poprzedniego punktu jest też sposób, w jaki komunikujemy się z potencjalnymi kupującymi. Pop-upy nie przynoszą efektów? Skup się na newsletterach. To także nie działa tak, jak sobie zamarzyłeś? E-booki, promocje, spotkania live… Metod jest wiele!
Kontroluj koszty
Sprzedaż towarów i usług nastawiona jest na zysk. Kontroluj więc wydatki na reklamę i sprawdzaj na bieżąco, czy nie przekraczają one przychodu, który przynosi ze sobą klient.
Bez względu na to, czy zajmujesz się sprzedażą towarów, czy usług, bez wątpienia zależy Ci na jak największym obrocie i zysku. Aby jednak ten proces mógł mieć miejsce, wcześniej warto zaplanować wszelkie kroki związane z budowaniem rozpoznawalności marki, zainteresowaniem kupujących, sprzedażą oraz nieustannym budowaniem lojalności. Tym właśnie jest lejek sprzedażowy – w e-commerce, firmach stacjonarnych, w relacjach z B2B i B2C. Rozsądne zaplanowanie jego struktury, indywidualnie do naszych potrzeb, oraz bieżąca kontrola i modyfikacja potencjalnych zmian, pomoże nam osiągnąć sukces, jakim jest powiększające się grono zadowolonych (i powracających) klientów.
GlobKurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl