Jak wykorzystać crowdfunding w ecommerce?
Zacznijmy od początku. Załóżmy, że masz świetny, nowatorski pomysł na realizację jakiegoś projektu czy założenie nowej firmy. Prozaicznie może się zdarzyć, że Twoje środki finansowe nie będą wystarczające. Co możesz wtedy zrobić? Możesz wziąć kredyt bankowy, zapożyczyć się u znajomych albo po prostu wcześniej oszczędzać. Ale możesz też skorzystać ze wsparcia internautów i to w skrócie właśnie jest crowdfunding.
Spis treści
A co to oznacza w praktyce?
W sieci znajduje się całkiem spora ilość portali, na których można zaprezentować swoje innowacyjne pomysły w ciekawy sposób, po czym określić kwotę potrzebną do zakończenia projektu i już. Machina wystartowała. Teraz tylko pozostaje czekać i zachęcać pozostałych do wsparcia. Jeśli wolisz być samodzielny, możesz nawet założyć własną stronę crowdfundingową i na niej pozyskiwać fundusze. W sieci istnieje mnóstwo rozwiązań, które pomagają w założeniu takich stron. Możesz to zrobić na przykład za pomocą wordpress, gdzie z reguły zasada opiera się na łatwych w zastosowaniu szablonach.
Nie tylko dla wybranych
Mogłoby się wydawać, że crowdfunding to dobre rozwiązanie tylko dla organizacji pożytku publicznego, artystów czy innych kulturalnych projektów. Nic bardziej mylnego. Ten rodzaj finansowania przeznaczony jest w zasadzie dla każdego rodzaju biznesu, który ma w swoich zasobach ciekawe pomysły i rozwiązania, mogące w jakiś sposób, pośrednio lub bezpośrednio, służyć innym. Nie ma przeszkód do tego, aby z crowdfundingu korzystała także branża e-commerce. Crowdfunding nie może być jedynym źródłem utrzymania, dlatego warto pamiętać o tym, żeby nie nadużywać tego typu działań.
Ważnym elementem są także benefity, które wspierający mogą otrzymać po zakończeniu kampanii, takie jak na przykład gadżety albo nawet część udziałów w przedsięwzięciu. Dodatkowe możliwości finansowania społecznościowego to pożyczka, czyli wkład podlegający zwrotowi. Wszystko to pozwala na zrozumienie crowdfundingu w inny sposób i korzystać z niego nie tylko jako źródło finansowania, ale także jako narzędzie do pozyskiwania opinii konsumentów lub nawet zareklamowanie się. Jeśli firma tworząca projekt da coś w zamian swoim finansującym, istnieje większa szansa, że może liczyć na ponowne lub większe wsparcie.
Jak wygląda crowdfunding i finansowanie społecznościowe w Polsce?
Dla mających wątpliwości: crowdfunding w Polsce jest całkowicie legalny. Portale takie jak Kickstarter czy PolakPotrafi.pl (zob. artykuł) zyskują na swoich łamach setki tysięcy projektów. Polski sektor finansowania społecznościowego dąży na bieżąco za kierunkiem znanym z zagranicy. Szacuje się, że w przyszłym roku polski rynek crowdfundingowy będzie warty 40 mln złotych.
Crowdfunding to dziedzina, która dynamicznie się rozwija, ale spora grupa Polaków nawet o nim nie słyszała. Dlaczego? Być może dzieje się tak z powodu, że to wciąż niekonwencjonalna forma wsparcia. Na szczęście na rynku ukazuje się coraz więcej literatury na ten temat, wyjaśniającej, jak najlepiej wykorzystać siłę crowdfundingu, takich jak m.in. ebooki (kliknij tutaj)
Istotną informacją jest to, że projekt do sfinansowania na zasadach crowdfundingu może zgłosić nie tylko firma, ale także osoba fizyczna, jak i stowarzyszenie czy fundacja. Crowdfunding może okazać się najlepszym rozwiązaniem przede wszystkim dla małych firm, które nie mają perspektyw na inne możliwości finansowania. Trzeba jednak pamiętać, że na większości z portali obowiązuje zasada, że jeśli w danej kampanii nie uda się uzyskać stu procent założonych funduszy wracają one do użytkowników. Ciekawym rozwiązaniem jest także portal fanimani.pl, oferujący nowe sposoby wspierania organizacji. Jeśli zatem jesteś po drugiej stronie barykady i masz sklep, dzięki któremu możesz pomóc, to dzięki takim rozwiązaniom możesz to zrobić.
Nie bójmy się zatem crowdfundingu i finansowania społecznościowego. Nawet jeśli wydaje nam się, że nasza działalność nie pasuje do tego typu wsparcia. Polskie platformy crowdfundingowe obecne na rynku, takie jak PolakPotrafi, Wspieram.to czy Akademia Crowdfundingu zapewniają pomoc w realizacji i zaplanowaniu kampanii. Dlaczego więc nie spróbować?