Jak opakowanie wpływa na sprzedaż
“Nie ocenia się książki po okładce” – to popularne stwierdzenie zdecydowanie nie ma swojego zastosowania, jeśli chodzi o projektowanie i produkcję opakowań produktów przeznaczonych na sprzedaż. Od lat wyniki badań wskazują na to, że człowiek ma skłonność do podejmowania impulsywnych decyzji zakupowych. Pod wpływem jednej myśli jesteśmy w stanie zdecydować o nabyciu danego kosmetyku, produktu spożywczego, czy zabawki dla dziecka. Nie da się jednak ocenić przydatności i jakości danej rzeczy, ponieważ większość towarów sprzedawanych jest w odpowiednio przygotowanych opakowaniach. Właśnie one decydują o finalnym, czasami spontanicznym, zakupie. Sprawdź artykuł i dowiedz się, jak bardzo owa okładka ma wpływ na zakup książki!
Spis treści
Jakie są cechy opakowania?
Każde opakowanie posiada swoje określone, powtarzalne cechy. Bez względu na to, czy kupujesz herbatę, paczkę krakersów, krem do ciała czy zestaw kul do kąpieli – to, co mamy na zewnątrz, odgrywa ogromne znaczenie. Jakie są najistotniejsze cechy opakowań, które kuszą nasze zmysły?
Kolorystyka
Wielu z nas to wzrokowcy – decyzje podejmujemy, biorąc pod uwagę głównie to, co odbiera nasze oko. W związku z tym kolorystyka opakowań odegra ogromne znaczenie! Zajmujesz się sprzedażą zabawek dla dzieci? Upstrzone kartony, ozdobione licznymi barwami, przyciągną zainteresowanych. Oferujesz ekologiczną serię kremów do twarzy? Dobierz delikatne barwy, odcienie kojarzące się z tym, co naturalne. Kolorystyka jest istotna, ale musi być adekwatna do sytuacji.
Ekspozycja marki
Kolor to jednak nie wszystko. Chociaż decyzję podejmujemy okiem, musimy jednak wiedzieć, na jaką markę się decydujemy. Umieść swoje logo w widocznym miejscu, ale nie daj nim przysłonić pozostałych elementów.
Design
Wszystkie elementy graficzne znajdujące się na opakowaniu, ale także fragmenty dodatkowe, wspólnie tworzą design produktu. Może to być zwykły sok dla dzieci w kartonowym pudełeczku, ale wzorowany na przykład na… kota! Poza odpowiednią kolorystyką, ekspozycją marki dodać można papierowy ogonek lub uszy. Taki design zdecydowanie przyciągnie przedstawiciela grupy docelowej tego towaru.
Funkcje informacyjne
Cechą, odnoszącą się do wyglądu opakowania, jest także funkcja informacyjna. Wiele osób sprawdza skład produktów, a ich umieszczenie na danym kartonie czy tubie jest obowiązkiem. Nie traktuj tego elementu po macoszemu. Chociaż często to po prostu ściana tekst, ją także można zaprezentować w ciekawy, interesujący dla oka sposób.
Elementy dodatkowe – eko rozwiązanie!
Poza tak istotnymi cechami opakowania jak kolor, ekspozycja marki i ogólny design, czy wartość informacyjna, wymienić można jeszcze jeden element dodatkowy. Mowa tutaj o ekologicznej produkcji opakowań. Z jednej strony poniekąd może to być aspekt wizualny. Z drugiej zaś – to zdecydowanie coś więcej. To troska o planetę i wzajemny szacunek do ochrony środowiska, zarówno po stronie konsumenta jak i producenta.
Jak opakowanie może wpłynąć na przychody firmy?
Czy opakowanie może wpłynąć na przychody firmy? Oczywiście, że tak! Wszystko jednak zależy od tego, jak odpowiednio przygotujesz ten element. Dwa aspekty mają na to szczególny wpływ.
Odpowiednie dla grupy docelowej
Opakowanie przede wszystkim musi przemawiać do grupy docelowej. Kreując produkt dla starszych pań nikt nie zdecyduje się raczej na umieszczenie na kartonach wymyślnego i pstrokatego graffiti. Z kolei towary dla dzieci będą pozbawione klasycznych fontów, kolorów i minimalistycznej budowy.
Wyróżnienie wśród konkurencji
Zanim przejdziesz do tworzenia opakowania – sprawdź jak robi to konkurencja. Research pozwoli na zbudowanie czegoś wyjątkowego, niepowtarzalnego i wyróżniającego się na tle innych.
Oryginalne opakowanie – zwiększenie wartości produktu
Jak zwiększyć wartość samego produktu tylko przez opakowanie? Oto kilka szybkich porad!
Dodaj coś od siebie
Poza samym produktem w opakowaniu możesz dodać coś więcej, zupełnie gratis. Próbki innych towarów, drobne upominki, sentymentalne gadżety. Wszystko zależy od Ciebie!
Funkcje dodatkowe
Pokaż, że Twoje opakowanie to coś więcej niż tylko pojemnik na przechowanie produktu. Zademonstruj, jak dodatkowo warto go jeszcze wykorzystać. Pięknie zdobione pudełko do przechowania herbaty? Karton, który później stanowi kolorowanki dla dzieci? Opakowanie, które przeistacza się w doniczkę? Możliwości jest naprawdę wiele!
Zmienny design opakowań
Często opakowania, głównie dla stałych klientów, mogą być symboliczne i stanowić część większej kolekcji. Dla przykładu: kubki popularnych kawiarni zmieniają swój wygląd w zależności od okazji, święta lub pory roku, a w wyjątkowych sytuacjach można nabyć nawet edycje limitowane! Sam kubek z kolei nie musi być jedynie jednorazowym opakowaniem, a produktem na dłużej. Do tego z ciekawym projektem graficznym.
Bezpieczna wysyłka kurierem
Przyciąganie przez opakowanie nie zawsze zdarza się tylko w sklepach stacjonarnych, a często również z tych handlujących online! Tam także to, co przyjemne dla oka, może zdecydować o ostatecznym zakupie. Ponadto dla wielu klientów sposób, w jaki otrzymują swój towar do domu, także jest ważny. Opakowanie więc to nie tylko miejsce, w jakim znajduje się produkt, ale także paczka kurierska jako całość!
Jak zapakować przesyłkę z towarem, aby była ona ciekawa? Załóżmy, że Twój sklep sprzedaje zabawne gadżety, nawiązujące stylistycznie do lat 80. i 90. ubiegłego wieku. Kubki, puzzle, plakaty. Zanim klikniesz opcję zamów kuriera, odpowiednio przygotuj pakunek. Dodaj może wydruki z okładkami starych gazet z minionych lat, charakterystyczne dla ubiegłych dekad gumy, bądź po prostu… coś słodkiego. Całość branduj, aby nikt nie miał wątpliwości, z jaką firmą ma przyjemność! Może opakowanie lub papier ozdobny w kadry z popularnych wtedy teledysków bądź seriali.
Jak zamówić kuriera do domu? Z pomocą przychodzi broker kurierski! Klienci nie lubią długo czekać na zamówienie, ani ponosić sporych kosztów za zakup towaru. Brokerzy są pośrednikami między kupującymi a przewoźnikami, a dzięki stałej współpracy z firmami kurierskimi brokerzy mogą pochwalić się niskimi cenami za usługi. Dzięki temu, jako właściciel sklepu, korzystając z usług na przykład GlobKurier.pl, masz pewność, że Twoja ciekawa paczka z towarem dotrze szybko, bezpiecznie i za małe pieniądze do odbiorcy.
Jak zaprojektować opakowanie, aby przyciągnąć klienta? Jak zapakować przesyłkę z towarem ze sklepu internetowego, żeby zostać zapamiętanym? Odpowiedź, wbrew pozorom, jest prosta. Postaw na określenie swojej grupy docelowej, wyróżnienie się wśród konkurencji, a wcześniejsze zbadanie rynku po to, aby stworzyć taki design opakowania, który przyciągnie tych, którzy docelowo mają być naszymi klientami. To zdecydowanie klucz do sukcesu.
GlobKurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl