Jak pandemia wpłynęła na trendy zakupowe w 2021 roku?
Polacy coraz chętniej robią zakupy przez internet, także produktów spożywczych. Zmieniły się również ich preferencje zakupowe. Sporo zyskała branża kurierska. Jak zatem będą się kształtowały trendy zakupowe w 2021 roku?
Lockdown spowodowany pandemią i zamknięte centra handlowe sprawiły, że zakupy online zaczęły wypierać zakupy stacjonarne. Coraz więcej firm postanowiło przenieść swoją działalność do sieci. Jak wynika z raportu KPMG, od początku 2020 r. w sprzedaży internetowej w Polsce zanotowano wzrost na poziomie 140%. Warto pamiętać, że branża e-commerce wzrost zawdzięcza nie tylko mniejszej mobilności Polaków w czasach koronawirusa. Zwiększenie zainteresowania zakupami online było już obserwowane wcześniej. Pandemia jednak niewątpliwie przyspieszyła ten trend. Według raportu Gemius “E-commerce w Polsce 2020” w ubiegłym roku aż 76% internautów zadeklarowało robienie zakupów online. Jest to o 14% więcej niż w 2019 roku. Branża e-commerce niewątpliwie zyskała na pandemii. Musi jednak przygotować się na kolejne zmiany. Nowe nawyki zakupowe konsumentów spowodują, że niektóre ze zmian w środowisku e-commerce będą prawdopodobnie miały charakter długoterminowy.
Spis treści
Trendy zakupowe w 2021 roku
Rok 2020 i początek roku 2021, przyniósł zmiany nie tylko w tym, gdzie ludzie kupują najchętniej, ale też co i jak kupują. Niepewność np. zatrudnienia spowodowana pandemią sprawiła, że większość konsumentów czasowo ograniczyło wydatki, skupiając się na artykułach najbardziej potrzebnych. Obecnie klienci dokonują lepiej przemyślanych zakupów niż jeszcze kilka tygodni temu. Jak pokazują dane KPMG, aż 70% osób wstrzymało się w czasie pandemii z większymi zakupami. Co piąta osoba postanowiła odłożyć poważne wydatki na później.
Coraz większa grupa osób robi zakupy przez internet. O popularności sklepów internetowych przeważyło to, że klienci mają coraz to większą możliwość wyboru preferowanej przez siebie formy dostawy, a także formy płatności. Przesyłka może być dostarczona zarówno kurierem, do Paczkomatu, jak i punktu odbioru. Z kolei płatności można dokonać kartą płatniczą, blikiem, przelewem oraz np. gotówką przy odbiorze. Większa pewność i bezpieczeństwo oraz możliwość wyboru dostawy i sposobu płatności zgodnie ze swoimi preferencjami spowodowało, że na zakupy online decyduje się coraz większa liczba konsumentów w różnym wieku.
Do zakupów przez internet przekonuje również oszczędność czasu, szybkie wyszukiwanie towaru oraz łatwa polityka zwrotów. Większa popularność zakupów online oznacza też wzrost zainteresowania usługami kurierskimi. Jak wynika z raportu „Rozwój rynku przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych (KEP) w Polsce od 2014 r. do 2023 r.” przygotowanego przez Pocztę Polską, w 2023 roku kurierzy obsłużą prawie 850 mln paczek. Z kolei wartość rynku usług kurierskich w Polsce będzie kształtować się na poziomie prawie 12 mld zł. To wzrost o prawie 50% w porównaniu do wyników z 2018 roku. Jak pokazują trendy zakupowe 2021, obserwujemy obecnie nie tylko zwiększone zainteresowanie branżą kurierską i zakupami online, ale także większą popularność płatności bezgotówkowych. Ze względu na zachowanie zasad bezpieczeństwa i chęć uniknięcia kontaktu z kurierem, coraz więcej osób decyduje się na płatności kartą, przelewem czy blikiem.
Jakie produkty Polacy najczęściej kupują w internecie?
Co ciekawe popularnością cieszą się produkty, który do tej pory nie były w czołówce najchętniej kupowanych w internecie. Chodzi np. o koce – zwłaszcza koce elektryczne czy akcesoria do spania jak np. poduszki antyalergiczne, piankowe i puchowe. Popularne są też np. urządzenia bluetooth jak np. głośniki i słuchawki. Wiele osób zdecydowało się np. na zakup smartwatcha z opcjami przydatnymi w czasach koronawirusa. Chodzi m.in. o badanie poziomu tlenu we krwi, ciśnienia krwi czy tętna.
W czasie pandemii wzrost sprzedaży zanotowały też np. gry planszowe czy puzzle. Klienci chętnie kupują też np. maty do jogi. Wynika to z tego, że wiele osób, z powodu zamkniętych siłowni, ćwiczy w domu, do czego jest potrzebny odpowiedni sprzęt. Lockdown i spędzanie czasu w domu, a także zamknięte salony kosmetyczne i fryzjerskie, spowodowały też, że coraz więcej kobiet kupuje kosmetyki, maseczki do twarzy, urządzenia do peelingu kawitacyjnego, depilatory laserowe czy maski i odżywki do włosów. Duży wzrost zainteresowania notują też sklepy internetowe oferujące np. książki, w tym podręczniki do nauki języków obcych czy sprzęt muzyczny.
Ciekawe jest to, że w 2020 roku, Polacy kupowali przez internet także produkty, które do tej pory były kupowane głównie stacjonarnie np. produkty spożywcze. Coraz więcej osób przekonało się, że jedzenie zamówione przez internet może być równie dobrej jakości, co kupione stacjonarnie. Chodzi tutaj zarówno o warzywa, owoce jak i np. mięso czy nabiał. Zwiększyła się też liczba restauracji, które serwują swoje dania na wynos. Dzieje się tak dlatego, że w czasie pandemii była to jedyna możliwość dotarcia do klienta. Większa ilość czasu wolnego spowodowała też, że coraz więcej osób zdecydowało się na zrobienie remontu w mieszkaniu. Stąd popularność produktów budowlanych, mebli, oświetlenia czy farb malarskich. Sporo osób kupowało również grille, dmuchane baseny czy huśtawki, aby zapewnić sobie i członkom rodziny rozrywkę w miejscu zamieszkania.
Trendy na rynku zakupów online w 2021 roku
Oprócz dalszego rozwoju zakupów online i alternatywnych metod dostawy zamówień, takich jak np. Paczkomaty. na rynku zakupowym będziemy mogli zaobserwować rozkwit zakupów lokalnych, hołdujących idei fair trade i pełnej transparentności łańcuchów dostaw. Dzieje się tak m.in. dlatego, że w czasach kryzysu spowodowanego pandemią, ludzie chętnie wspierają lokalne biznesy, które szczególnie ucierpiały na wprowadzaniu obostrzeń. Konsumenci coraz częściej będą też szukać marek wiarygodnych, budzących zaufanie, stawiających na zrównoważony rozwój i ekologiczną produkcję.
Według raportu E-zakupy w Polsce 2020, aż 74% polskich konsumentów chce, żeby odwiedzany przez nich sklep internetowy dostosowywał formę i kanał komunikacji do ich preferencji. Klient musi mieć możliwość łatwego znalezienia produktów, których szuka, a potem szybkiej i taniej dostawy. Dodatkowo, aby przyciągnąć klientów należy dać im możliwość osobistej personalizacji swoich produktów. Klient chętnie samodzielnie zaprojektuje produkt, według swoich preferencji i autorskiej wizji. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory świadczyli swoje usługi jedynie stacjonarnie, powinni poszerzyć swoją działalność o zdalną formę kontaktu z klientem. Ważne jest żeby na bieżąco śledzić trendy zakupowe 2021 w branży e-commerce i odpowiednio na nie reagować, a także słuchać opinii klientów i wychodzić im ze swoją ofertą naprzeciw, tak aby wpasować się w najnowsze trendy, a także wyprzedzić konkurencję.
GlobKurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl