Jaki VAT na przesyłki kurierskie? Koszt kuriera przy sprzedaży wysyłkowej
Jednym z istotnych elementów działalności gospodarczej, który ma znaczący wpływ na poziom konkurencyjności danego przedsiębiorstwa, jest umiejętność skutecznej i sprawnej organizacji wysyłki zakupionych towarów. Im krótszy czas od chwili złożenia zamówienia do fizycznego dostarczenia pod wskazany w zamówieniu adres, tym lepiej. Na rynku funkcjonuje sporo firm kurierskich, które różnią się (niekiedy znacznie) ofertą usług. Pamiętaj, że ważne są również koszt kuriera, które musisz rozliczyć. Prawidłowe zaksięgowanie kosztów dostawy może okazać się kłopotliwe. Wskazana jest znajomość przepisów, aby uniknąć zbędnych problemów przy rozliczaniu kosztów wysyłki.
Spis treści
Usługi pocztowe i kurierskie w KPiR
Usługi kurierskie stały się obecnie normą wykorzystywaną w sprzedaży wysyłkowej. Firm kurierskich oferujących usługi na rynku jest sporo. Każda z nich stara się, aby oferta obsługi wysyłek była możliwie najatrakcyjniejsza – zarówno pod kątem zaspokojenia potrzeb nadawcy jak i odbiorcy. Adresat z reguły oczekuje, aby tani kurier szybko dostarczył zamówiony towar pod drzwi. Z kolei przedsiębiorca oprócz nadania przesyłki, ma jeszcze szereg obowiązków o charakterze księgowym. Przede wszystkim czeka go rozliczenie kosztów kuriera.
W KPiR usługi kurierskie powinny zostać uwidocznione w różnych kolumnach:
- jeżeli przedsiębiorca dokonuje zakupu towarów, to koszt kuriera stanowią koszty uboczne zakupu i powinny trafić do kolumny 11;
- jeżeli przedsiębiorca dokonuje sprzedaży wysyłkowej, to koszt kuriera zalicza się do kolumny 13 KPiR.
Koszty przesyłki a VAT za usługi kurierskie
Jak ustalić kwotę należnego podatku za transport? Jaki VAT na przesyłki kurierskie? Warto wziąć pod uwagę, iż stawka podatku VAT nakładana na usługi kurierskie może się różnić. Zależy to głównie od rodzaju wykonywanego transportu.
Podstawową stawką podatkową za usługi kurierskie jest 23%. Dotyczy to kosztów transportu krajowego i wewnątrzwspólnotowego. Ponieważ z reguły nabywca płaci za dostawę (sprzedawca jedynie wynajmuje kuriera), koszt usługi kurierskiej stanowi zarówno koszty uzyskania przychodu, jak i przychód przedsiębiorcy. Co do zasady koszt usługi kurierskiej powinien zostać doliczony do ceny towaru i opodatkowany tak jak sprzedawany towar. Częścią ceny towaru powinny stać się również koszty dodatkowe tj. prowizje, ceny opakowania, ubezpieczenia czy transportu. Jeżeli sprzedawane jednocześnie towary opodatkowane są różnymi stawkami VAT, przedsiębiorca zobowiązany jest do podzielenia kosztów transportu proporcjonalnie do udziału w ogólnej wartości poszczególnych towarów czy usług o innych stawkach podatkowych. Innymi słowy, jeżeli w ogólnej cenie towary czy usługi opodatkowane 23% VAT stanowią 80% całości, natomiast towary czy usługi opodatkowane 8% VAT pozostałe 20%, to 80% kosztów wysyłki należy opodatkować 23% VAT-em, natomiast 20% VAT-em 8%.
W przypadku transportu towarów i usług kurierskich wyróżniamy również stawkę podatku VAT w wysokości 0%. Dotyczy ona transportu wykonywanego poza terytorium kraju, poza UE. Nie tylko transport międzynarodowy rozliczany jest na stawce 0%. Rozporządzenie Ministra Finansów określa towary i usługi w stosunku do których możemy stosować obniżoną stawkę:
- transport towarów wykonywany na terytorium kraju, a część usługi transportu dotyczy wysyłki międzynarodowej,
- wewnątrzwspólnotowy transport towarów, gdzie jego część dotyczy usług międzynarodowych,
- wysyłka towarów, która świadczona jest na rzecz podatnika, którego siedziba, miejsce prowadzenia działalności gospodarczej lub miejsce zamieszkania znajduje się w Polsce, a usługa wykonywana jest poza terytorium kraju.
Jak księgować koszty wysyłki na dokumencie sprzedaży?
Na fakturze sprzedaży koszty transportu z tytułu dostawy towarów ująć można na trzy różne sposoby:
- Koszty wysyłki w cenie towaru. Stają się one po prostu częścią ceny samego zakupionego towaru czy usługi. Na fakturze nie stanowią odrębnej pozycji.
- Koszty wysyłki jako odrębna pozycja. Dzięki temu można grupować rodzaj kosztów. Bezwzględnie należy pamiętać o tym, by koszty wysyłki były prawidłowo naliczone i opodatkowane odpowiednią stawką, w zależności od stawki VAT samego towaru lub usługi;
- Pełnomocnictwo do nadania przesyłki pocztowej w imieniu klienta. Ten sposób (najrzadziej spotykany w sprzedaży wysyłkowej) jest dla przedsiębiorcy najprostszy jeśli chodzi o sposób rozliczenia VAT-u związanego z kosztami przesyłki. Usługi Poczty Polskiej są zwolnione z VAT. Na mocy pełnomocnictwa przedsiębiorca opłaca przesyłkę pocztową w imieniu swojego klienta. Tym samym to klient staje się stroną umowy z pocztą. Właściciel sklepu internetowego nie odpowiada za naliczanie VAT-u związanego z przesyłką. W tej sytuacji księgowanie usługi kurierskiej w ogóle nie jest konieczne. Pieniądze pobrane od klienta na opłacenie wysyłki traktuje się jako środki powierzone w celu zawarcia umowy z Pocztą. Oczywiście przedsiębiorca, jako podatnik, musi zadbać o to, żeby posiadać dowód, z którego wynikają rzeczywiste koszty przesyłki.
Przesyłka może być zarówno kosztem, jak i przychodem
Jeżeli przedsiębiorca wykazuje koszty przesyłki jako odrębną pozycję na fakturze lub paragonie albo wlicza ją do ceny za towar lub usługę, to zapłata za przesyłkę stanowi jego przychód. Przychód ten powinien zostać ujęty w KPiR. Podstawą rozliczenia jest odpowiednio faktura lub rachunek od nabywcy. W przypadku poczty wystarczy dowód wniesienia opłaty pocztowej. VAT może zostać odliczony tak, jak przy innych wydatkach firmowych.
Usługa transportu w świetle pliku JPK_V7
Wskazać należy, że w przypadku sprzedaży wysyłkowej do odrębnej pozycji transportu na fakturze nie stosuje się oznaczenia GTU_13. Wynika to z faktu, że transport nie należy do usług transportowych i magazynowania sklasyfikowanych w PKWiU 2015 pod symbolem ex 49.4, ex 52.1, a sama usługa transportowa nie stanowi elementu głównego transakcji. Usługa transportowa przy dostawie towarów jest elementem pomocniczym.
Wybór firmy kurierskiej
Przemyślany wybór firmy kurierskiej, szczególnie w działalności sklepów internetowych, ma kolosalne znaczenie marketingowe. Powinieneś mieć na uwadze to, że koszt kuriera ponosi nabywca. Wskazane jest zatem korzystanie z dostępnych wyszukiwarek internetowych. Dzięki nim szybko znajdziesz najlepsze opcje dostawy, a Twoi klienci będą mogli dostosować formę doręczenia do swoich preferencji. Sama wyszukiwarka może jednak nie wystarczyć. Tani kurier to nie tylko kwestia doręczenia, ale również dostępnych opcji dodatkowych w przystępnej cenie. Warto zatem sprawdzać i porównywać ze sobą różne formy. Dobrze skonstruowane wyszukiwarki ułatwiają i umożliwią Ci również samodzielne obliczenie kosztów przesyłek.
Rezygnacja ze sprzedaży w sieci? Zdecydowanie nie!
Rezygnacja ze sprzedaży w sieci zdecydowanie nie jest dobrym pomysłem. Rozwój technologii cyfrowych umożliwia tworzenie usług w sieci na coraz wyższym poziomie. Dostęp do narzędzi automatyzujących znaczną część czynności, redukcja kosztów magazynowania przez uczestnictwo w zintegrowanych łańcuchach dostaw, znacznie wyższy poziom elastyczności w porównaniu z handlem stacjonarnym oraz nieustanny, przyspieszony rozwój wskazują na zasadniczą wyższość sprzedaży w sieci nad sprzedażą tradycyjną.
Rozliczenie kosztów kuriera czy księgowanie usług kurierskich w pierwszej chwili może nieco przerażać. Ale z biegiem czasu, wraz z nabytym doświadczeniem okazuje się zaledwie niewielką uciążliwością wobec innych problemów w prowadzeniu biznesu, w tym w prowadzeniu sklepu internetowego.
Chcesz założyć sklep internetowy, ale nie wiesz, jak się za to zabrać? U nas znajdziesz wszystkie niezbędne informacje, dzięki którym sprawnie rozkręcisz e-biznes i dowiesz się, jak go skutecznie promować:
- Sklepy internetowe – jak je otworzyć?
- Jak rozpocząć sprzedaż przez internet?
- Międzynarodowy sklep internetowy – jak rozpocząć wysyłkę za granicę?
GlobKurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl