Jak skutecznie sprzedawać kosmetyki w Internecie?
Rok 2020 przyniósł wiele zmian i aktualnie sprzedawać w sieci chce coraz więcej przedsiębiorców. Jak się do tego zabrać? Co zrobić, aby przygotować na sprzedaż kosmetyków online? Przeczytaj nasz poradnik i ruszaj ze swoim biznesem! Zapotrzebowanie na produkty kosmetyczne jest naprawdę ogromne. Szacuje się, że ktoś kupuje butelkę słynnych perfum nr 5 Chanel średnio co 30 sekund! W sieci pojawia się coraz więcej ciekawych sklepów internetowych, oferujących kosmetyki hand made czy kultowe produkty importowane z zagranicznych rynków. Zatem na co czekać? Internetowa przestrzeń jest pojemna, w sieci z pewnością znajdzie się miejsce także na Twój sklep internetowy z kosmetykami.
Spis treści
Jak zacząć sprzedawać w Internecie?
Rynek kosmetyków i produktów do pielęgnacji ciała odnotowuje znaczący wzrost. Branża kosmetyczna rozwija się, tworząc nowe miejsca pracy. Co więcej, zwiększa to różnorodność produktów i usług dla potencjalnych klientów. Obecna sytuacja niesie korzyści dla obu stron uczestniczących w wymianie handlowej. Dzięki ciągłemu rozwojowi Internetu i nowych technologii, poszukiwanie produktu kosmetycznego online jest tak samo popularne, jak kupowanie produktów w sklepach fizycznych. Za pomocą skalowalnych i bezpiecznych rozwiązań handlu elektronicznego uzyskasz łatwe w obsłudze strony internetowe, skrzynki subskrypcyjne i kanały promocji, takie jak media społecznościowe. Staniesz się dostępny dla klientów z całej Polski, a nawet świata, na odległość kilku kliknięć. Jeśli chcesz rozpocząć działalność online, czeka Cię dużo pracy, ale także widmo dużych zysków. Szacuje się, że do 2022 r. globalny rynek kosmetyczny osiągnie 429,8 miliarda dolarów. Takie statystyki udowadniają, że istnieje wiele możliwości biznesowych w przemyśle kosmetycznym. To pokazuje również, że Twój mały sklep internetowy już wkrótce może zacząć zarabiać.
Badania rynku i sprzedaż kosmetyków
Jeśli chcesz założyć firmę kosmetyczną lub stworzyć własną markę domowych kosmetyków do makijażu (którą zamierzasz zbudować od podstaw) musisz najpierw dowiedzieć się wszystkiego o swoim rynku. Wiele startupów rozwinęło świetny biznes, kierując się do niszowej grupy docelowej. By może warto zaadresować się do wąskiej grupy, która potrzebuje określonych produktów kosmetycznych. Niektóre startupy tworzą marki skoncentrowane wyłącznie na klientach dbających o środowisko, zainteresowanych produktami wegańskimi lub ekologicznymi. Innym sposobem na prowadzenie własnego sklepu kosmetycznego w Internecie jest odsprzedaż produktów, które można kupić bezpośrednio od dużych producentów. Prowadzenie własnego internetowego sklepu z kosmetykami nie zawsze oznacza, że sprzedajesz makijaż, który sam tworzysz. Niektóre internetowe sklepy kosmetyczne kupują kosmetyki prosto od dużych producentów w cenie hurtowej. Kontynuują odsprzedaż tych produktów, aby osiągnąć zysk.
W obu przypadkach przed założeniem i prowadzeniem własnego udanego biznesu online z kosmetykami dobrze jest uzyskać wszystkie niezbędne informacje.
Własny sklep internetowy — co i gdzie sprzedawać?
Zdecyduj, gdzie chcesz sprzedawać swoje kosmetyki. Jako dystrybutor musisz upewnić się, że produkty są zgodne z lokalnymi przepisami, bądź z przepisami kraju, do którego zamierzasz je wysyłać. Handel elektroniczny jest nierozerwalnie związany przepisami prawa, upewnij się, że ich przestrzegasz! Nie musisz ograniczać swojej działalności do lokalnego rynku, gdy Internet jest wszędzie, a wysyłka stała się łatwa i niedroga. Niemniej, jeśli zdecydujesz się na handel elektroniczny np. do krajów spoza Unii Europejskiej, musisz przestrzegać wszystkich przepisów, ponosisz koszty procedur celnych i planować całą logistykę z dużym wyprzedzeniem.
Jeśli chcesz dowiedzieć się, więcej na temat sprzedaży za granicę sprawdź nasz artykuł: Jak zacząć sprzedaż za granicę?
Stwórz tożsamość swojej marki
Aby rozpocząć działalność online, stworzenie zidentyfikowanej marki jest kluczowe. Badanie potwierdzają, że konsumenci znacznie częściej kupują od marek o silnym wizerunku. Aby to zrobić, zastanów się, kim jest Twój klient. Zdefiniuj personę, określ, do kogo chcesz trafić. Komu chcesz sprzedać swój kosmetyk? Czy jest to zapracowana mama, wizażystka czy kreatywna dwudziestolatka? Wybierz idealnego klienta i stwórz asortyment kosmetyków wokół jego potrzeb. Aby ten proces miał sens, konieczne są wspomniane wcześniej badania i analiza rynku. Nie chodzi wyłącznie o monitoring cen produktów konkurencji. Na sukces sklepu online składa się o wiele więcej. Nie zapomnij o identyfikacji wizualnej swojej marki, stwórz logo, wybierz swoje barwy. Zaznacz swoją obecność w mediach społecznościowych. Bądź tam, gdzie są Twoi klienci i konkurencja!
Zaopatrzenie sklepu
Zidentyfikuj wszelkie podobieństwa i różnice między Twoją marką a innymi. Aby spojrzeć na to z perspektywy, musisz również zdecydować, w jaki sposób zamierzasz nabyć produkty / towary, które chcesz sprzedawać. Na rynku istnieje wiele opcji, takich jak tworzenie własnego produktu, masowa produkcja, sprzedaż hurtowa lub metoda dropshipping.
Grupa docelowa i sposoby dotarcia
Upewnij się, że już ustaliłeś grupę docelową i zdecydowałeś, jakie metody zastosujesz, aby się z nimi skontaktować. Najfajniejszym sposobem na zwiększenie obecności w Internecie i dotarcie do potencjalnych klientów jest utworzenie kont firmowych w mediach społecznościowych. Facebook, Instagram, Pinterest i inne portale stały się jednym z najlepszych sposobów informowania klientów o swojej firmie.
Zdobywanie klientów
Wykonaj jak najwięcej badań, aby zidentyfikować to, czego szuka docelowy odbiorca. Krótko mówiąc — musisz być w stanie myśleć jak Twoja persona identyfikować to, czego naprawdę szukają. Na tym etapie powinieneś też stworzyć treści, które pomogą zdobyć potencjalnych klientów.
Analiza trendów
Dokonaj analizy aktualnych trendów. Możesz zacząć przygotowywać plan rozpoczęcia działalności, badając model biznesowy konkurentów. Prześwietl marki, które sam lubisz i spisz wszystkie pomysły.
Gdzie sprzedawać kosmetyki?
Jeśli już masz gotowy produkt, który możesz sprzedawać online, musisz znaleźć dla siebie odpowiednie miejsce. Istnieją różne platformy e-commerce, które pomogą Ci rozpocząć tworzenie własnej tożsamości online. W przypadku sklepu internetowego z kosmetykami sprawdzą się: Shopify, WooCommerce, Shoper, Magento, czy wiele innych. Platformy te mogą pomóc Ci stworzyć własną witrynę, która umożliwi efektywną sprzedaż produktów kosmetycznych. Platformy tego typu to zintegrowane środowiska, które pozwalają na dodawanie produktów, ich opisów, zdjęć, integrują kwestie płatności i wysyłki kurierskiej. W ten sposób klienci mają jasną ścieżkę zakupu, a Ty płynnie obsługujesz realizację wysyłek towaru. Możliwości jest naprawdę wiele.
Jeśli jesteś początkującym przedsiębiorcą, z pewnością będziesz mieć pytania, gdy uruchomisz swój sklep, z pewnością będziesz mieć pytania. Dlatego absolutnie kluczowe jest wybranie firmy programistycznej, która zaoferuje wsparcie, gdy będzie to potrzebne. Płynny kontakt telefoniczny i mailowy z supportem pomoże ochronić Cię przed stratami. Jeśli nie czujesz się na siłach, aby od razu stawiać własny sklep, spróbuj zacząć od sprzedaży na innych platformach. Wartym wypróbowania mogą być ogólnodostępne serwisy takie jak: Allegro, eBay, czy nawet Facebook. Wielu początkujących handlowców zastanawia się, czy sprzedaż na serwisach społecznościowych ma sens… Biorąc pod uwagę popularność tych platform nic dziwnego, że Facebook stał się miejscem sprzedaży niemal wszystkiego. Facebook potwierdził swój status platformy sprzedażowej wraz z wprowadzeniem funkcji Marketplace. Na platformie jest mnóstwo zamkniętych salonów grup wymiany, pełnych kosmetykomaniaczek — to świetne miejsce do analiz i badań konsumenckich. Kluczem do odnoszącego sukcesy internetowego biznesu kosmetycznego, jest to, jak dobrze zaplanujesz swoje działania, zanim zacznie się faktyczny proces sprzedaży.
Jak promować sprzedaż kosmetyków?
Gdy już umieścisz swoje produkty w sklepie internetowym, nie pozostaje nic innego, jak intensywna promocja. Pomysłów reklamowych w branży kosmetycznej jest mnóstwo. Możesz rozważyć opublikowanie samouczków makijażowych w postaci materiałów wideo na YouTube lub przeznaczyć budżet na współpracę z influencerami. Programy partnerskie, które dają influencerom niewielką prowizję za każdą sprzedaż wysyłaną do Twojej firmy, to świetny sposób na tworzenie prawdziwych konwersji i podnoszenie świadomości marki. Przede wszystkim nie zapomnij korzystać z mediów społecznościowych. Tworzenie społeczności wokół Twojej marki to kierunek, który powinieneś obrać w długofalowej perspektywie.
Odpowiednie zaplecze logistyczne
Kosmetyki online to temat, który interesuje wielu przedsiębiorców. Wysyłać online chce każdy, jednak nie każdy pamięta o tym, że na samej sprzedaży się nie kończy. To, że klient dodał produkt do koszyka i opłacił zamówienie, nie jest jednoznaczne z końcem transakcji. Zamówiony kosmetyk trzeba jeszcze należycie zapakować i wysłać. Wysyłka i odpowiednie zapakowanie produktów kosmetycznych są lwią częścią procesu sprzedażowego. Klient ocenia całość procesu, tego ile zapłacił i kiedy dostał produkt. Pamiętaj, że sprzedając online, musisz respektować prawo konsumenckie, oznacza to, że każdy klient może odstąpić od umowy zakupu bez podawania przyczyny i zwrócić produkt. Przez nieodpowiednie opakowania produkty kosmetyczne docierają uszkodzone, a to powoduje falę zwrotów i reklamacji. Obsługa tych procesów jest niezwykle kosztowna.
Dlaczego opakowanie ma znaczenie?
Opakowanie jest jednym z najważniejszych sposobów, w jaki sklep internetowy może bezpośrednio komunikować się z klientem. Spersonalizowane, estetyczne opakowanie wpływa na ogólne doświadczenie zakupowe i może wywrzeć spore wrażenie na tym, kto otwiera paczkę. Co równie ważne, dobre opakowanie zapewnia bezpieczeństwo produktu, zapobiegając obijaniu i zgniataniu podczas transportu. Istnieje wiele różnych materiałów opakowaniowych, których można użyć do pakowania kosmetyków. Wszystko zależy od samego produktu i tworzywa, w jakim znajduje się kosmetyk. Koperty bąbelkowe świetnie sprawdzą się w przypadku lekkich, trwałych przedmiotów, małe pudełka jednowarstwowe będą odpowiednie dla mniejszych kosmetyków, pudrów, balsamów czy pędzli do makijażu. Pudełka dwu lub trzywarstwowe warto zarezerwować dla większych zamówień, zawierających np. szklane opakowania. Kluczowa jest waga produktu — im cięższy produkt, tym silniejszy musi być materiał opakowaniowy.
Jak pakować kosmetyki?
Zwróć też uwagę na rozmiar i kształt kosmetyku — jeśli używasz pudełka, musi być wystarczająco dużo miejsca na materiał amortyzujący. Zapakowany element nie powinien dotykać boków pudełka. Przedmioty, na które mogą mieć wpływ woda lub wilgoć, należy umieścić w plastikowej torbie w opakowaniu. W każdej nawet najmniejszej wysyłce niezbędne są materiały amortyzujące tj. bibuła, styropian, wkłady kartonowe, zmięty papier czy folia bąbelkowa. Użyj amortyzacji o grubości co najmniej 5 cm.
Jak przygotować kosmetyki do wysyłki szczegółowo opisaliśmy w naszym artykule: Jak wysyłać kosmetyki kurierem?
Pierwszym krokiem w pakowaniu powinna być właśnie ocena wymagań danego kosmetyku i wybór odpowiednich materiałów do pakowania. Paczki przechodzą przez wiele rąk podczas podróży do klienta — poprzez dostawców, personel frachtu lotniczego, służby celne, sortownie, kurierów dostarczających do miejsca docelowego. Paczka z kosmetykami będzie przenoszona i transportowana, zawsze istnieje więc ryzyko na zerwanie opakowania, jeśli materiał nie będzie wystarczająco wytrzymały. Realizując większe zamówienie, zawsze zawijaj wszystkie kosmetyki osobno. Jeśli paczka zawiera wiele drobnych elementów, pamiętaj, że mogą się one przemieszczać i wpadać na siebie podczas transportu. Oddzielne owijanie i amortyzowanie przedmiotów pomaga zapewnić, że nie będą się od siebie odbijać i nie spowodują wzajemnych uszkodzeń.
Wysyłka kosmetyków a reguły pakowania
Reguły wysyłki produktów kosmetycznych różnią się ze względu na składniki i wymagania dotyczące pakowania. Mydła, szampony i kremy mogą być wysyłane w regularnych opakowaniach, takich jak koperty wypełnione folią bąbelkową. Natomiast perfumy muszą być pakowane w szczelne pojemniki. Inne produkty kosmetyczne można wysyłać za pośrednictwem standardowych usług firm kurierskich, takich jak UPS, InPost i FedEx. Jednak perfum nie można tak łatwo wysłać, szczególnie na arenie międzynarodowej. Krajowe opcje wysyłki perfum są również ograniczone.
Wysyłka produktów może być skomplikowanym procederem, dlatego najlepiej znaleźć odpowiedniego partnera logistycznego, który ułoży i ułatwi cały proces wysyłkowy w Twoim sklepie internetowym z kosmetykami. Czym powinny się kierować sklepy podczas wyboru firmy kurierskiej? Warto zwrócić uwagę na dostępne integracje. GlobKurier oferuje integracje z Allegro i eBay na 1 klik, a także wygodny panel do zarządzania przesyłkami. Serwis GlobKurier to ponad 50 firm kurierskich w jednym miejscu i atrakcyjne ceny wysyłek. To także bieżąca obsługa i wsparcie doświadczonych specjalistów.
Sprawdź, jakie kroku powinieneś podjąć, by skutecznie sprzedawać kosmetyki w Intenecie
Rozpoczęcie sprzedaży przez internet
GlobKurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl