Jak ustalać ceny w e-sklepie?
Cena to jeden z kluczowych elementów, na który uwagę zwracają klienci i osoby potencjalnie zainteresowane towarem, który oferujemy. Chociaż mogłoby się wydawać, że ustalenie kwoty produktu jest banalnie proste – nic bardziej mylnego! Istnieje wręcz ogrom czynników wpływających nawet na drobne i chwilowe wahania. Ważna rada – zawsze musisz trzymać rękę na pulsie. Zwracaj uwagę na realną wartość towaru, monitoruj warunki, jakie są na rynku, dolicz wszelkie ponoszone koszty. Dodatkowo zastosuj ciekawe sztuczki psychologiczne. Pamiętaj, że cena to nie tylko nakład w produkcję towaru, ale także między innymi dodatkowa kwota za nadanie przesyłki kurierskiej. Ważne, aby ostateczna wartość była dla klienta jasna. W jaki sposób więc ustalić cenę idealną? Zobacz, jak to wygląda w praktyce!
Spis treści
Realna wartość produktu
Cena, za jaką wystawiasz dany produkt, jest tak naprawdę uzależniona od kwoty, którą chce za nią zapłacić klient. A kim on jest? Tego koniecznie musisz się najpierw dowiedzieć, rozpoznać kto jest potencjalnym odbiorcą oferty. A samych wytycznych jest wiele: płeć, wiek, zamożność, pochodzenie, miejsce zamieszkania, zainteresowania, zawód, a nawet stan cywilny – to jedynie kilka informacji, które mogą okazać się przydatne do sprecyzowania, jak wygląda profil klienta Twojego sklepu! Czy chce zapłacić niemal każde pieniądze za wyjątkowy produkt? A może jest oszczędny i liczy pojedynczą złotówkę? Aby uatrakcyjnić ofertę, możesz także zaproponować okazyjne promocje lub rabaty, które przekonają nieprzekonanych. Takie informacje mają znaczenie! Pamiętaj również o kilku sztuczkach psychologicznych stosowanych przez wielu! Nie oferuj cen o pełnych cyfrach lub zbyt skomplikowanych. O wiele szybciej kupujący zdecyduje się na zakup na przykład spodni za 99,99 zł niż za 100 zł lub 97,93 zł! W konsekwencji – jeśli klient zaakceptuje określone warunki cenowe, nie pozostaje Ci (jako właścicielowi sklepu internetowego) nic innego jak zapakować towar i nadać przesyłkę kurierską z zamówieniem!
Badanie rynku przez podglądanie konkurencji
Wyżej wspomnieliśmy o tym, aby jak najlepiej określić i poznać grupę docelową naszego sklepu. Tutaj jeszcze jednak nie skończymy badania innych! W drugim kroku bezdyskusyjnie musisz monitorować konkurencję. Kim są? Jakie ceny oferują za tożsame do naszych towary? Co więc w przypadku kiedy wielu sprzedawców oferuje online niemalże ten sam produkt? Jak wtedy zmieniać cenę przy tak dużej konkurencji? Warto mieć na uwadze na przykład stałe sprawdzanie stanów magazynowych tożsamych z nami e-sklepów. Być może produkt, którym potencjalni klienci są zainteresowani, u innych jest niedostępny lub na zamówienie kuriera i nadanie paczki trzeba czekać nawet tygodniami? Idealna podstawa do zwiększenia ceny! Brak towaru na rynku lub długi czas oczekiwania? Klient musi kupić go u Ciebie! Podglądanie konkurencji ma także inne, dodatkowe plusy. Szeroki research pozwoli określić, czy oferowane przez nas ceny są zbyt niskie (wtedy możemy popracować nad zwiększeniem marży) lub wysokie (tu warto obniżyć wartość i poinformować na przykład o ciekawej promocji). Z kolei w momencie kiedy dopiero startujesz ze swoim biznesem, drobne zmniejszenie ceny za towary (w porównaniu z konkurencją) często okazuje się skuteczną zachętą do poznania Twojego e-sklepu i zrobienia w nim zakupów. Na koniec – sprawdź co się wyróżnia? W czym tkwi wyjątkowość i unikalność? Co takiego masz w sobie, czego nie mają inni? Odpowiedź na te pytania może okazać się kluczem do sukcesu!
Koszty, koszty, koszty…
Nie da się ukryć, że biznes prowadzisz po to, aby móc na nim zarobić. Ta idea ma swoje odzwierciedlenie w cenie oferowanych w e-sklepie produktów. Ustal więc odpowiednią marżę, która pozwoli Ci po prostu uczciwie zarobić i jednocześnie pokryć wszelkie koszty związane chociażby z przygotowaniem i optymalizacją sklepu, reklamą, opłaceniem ZUSu i podatków, wypłatami pracowników, magazynowaniem, dostawami. Z pewnością wszelkie koszty właściciela sklepu internetowego moglibyśmy wymieniać jeszcze naprawdę bardzo długo. Miej więc po prostu na uwadze nie tylko dobro i zadowolenie klienta, ale również własne! Pamiętaj także, aby nie ukrywać i jasno komunikować wszelkie dodatkowe opłaty. Kwota, która kupujący widzi w koszyku, musi zawierać już informacje o dopłacie, jaką poniesiemy w związku z dostawą paczki przez firmę kurierską. Komunikaty powinny być widoczne w podsumowaniu Jednakże, aby być w pełni transparentnym – już w karcie produktu zawrzyj informację o kosztach, jakie poniesie kupujący za nadanie przez Ciebie przesyłki kurierskiej. Nikt z nas nie lubi być oszukiwany czy naciągany.
Wielu z nas myśląc o tym “jak ustalać ceny w e-sklepie?” ma w głowie zdanie “to proste – tyle ile są warte!” My już wiemy (po lekturze tego tekstu), że sprawa jest jednak nieco bardziej złożona i wpływ mają na nią potencjalni odbiorcy, konkurencja, a nawet… firmy kurierskie! Stałe śledzenie trendów i sytuacji na rynku w Twojej branży z pewnością pozwoli Ci na zachowanie jak najbardziej, optymalnej kwoty dla oferowanych w sklepie produktów!
GlobKurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl