Jak walczyć z porzuconym koszykiem?
Świat e-commerce przeżywa swój globalny boom, zapotrzebowanie, ale też i konkurencja na rynku jest duża. Wygrywają Ci sprzedawcy, którzy mają jak najlepiej zoptymalizowane procesy. Walczą z porzuconym koszykiem, umiejętnie prowadzą użytkownika i poprzez architekturę treści na stronie, popychają klienta do finalizacji zakupu. Jakie są przyczyny porzuconego koszyka? Jak poprawić sklep bez wielkich inwestycji w web developerów? O czym pamiętać ruszając ze sprzedażą online?
Spis treści
Co to jest porzucenie koszyka?
Warto zacząć od podstaw i przypomnienia, że o porzuconym koszyku mówimy wtedy, gdy odwiedzający sklep e-commerce dodał produkty do karty koszyk, ale opuścił witrynę przed zrealizowaniem zamówienia i opłaceniem produktów. Jeśli masz doświadczenie w prowadzeniu e-sklepu, to już wiesz, że nawet niewielkie zmniejszenie liczby porzucanych produktów, może mieć ogromny wpływ na wynik finansowy.
Badanie przeprowadzone przez Baymard Institute wykazało, że średni udokumentowany współczynnik porzuceń koszyka zakupów online to blisko 70% (źródło). To mnóstwo potencjalnych transakcji sprzedaży, których nie możesz przegapić!
Przyczyny porzuconego koszyka
Walkę z porzuconym koszykiem warto rozpocząć od procesu analitycznego, wykorzystać narzędzia do śledzenia i sprawdzić momenty krytyczne. Google Analytics podpowie, która strona ma największy współczynnik odrzuceń. Potrzebna będzie też wiedza o docelowym kliencie i personach zakupowych. Ważne, aby wiedzieć, KTO kupuje nasze produkty i z jakich urządzeń korzysta. Możesz zweryfikować, gdzie konwertują Twoi klienci z poziomu mobile czy jednak z desktopa. Po zestawieniu danych z Google Analytics, czy innych narzędzi monitorujących, sprawdź punkty newralgiczne. Oto sztandarowe przyczyny porzuconych koszyków:
-
Nieoczekiwane koszty dostawy
Gdy klient finalizuje zakup w ramach platformy e-commerce, nieoczekiwany i wysoki koszt wysyłki jest tym, co przekreśla sprzedaż. Jak sobie z tym poradzić? Od początku jasno określ koszty dostawy. Upewnij się, że klient jak najwcześniej wie, ile będzie kosztować wysyłka. Jeśli to możliwe, zaoferuj opcje bezpłatnej wysyłki. Badania pokazują, że darmowa dostawa wciąż popycha konsumentów do zakupu. Bezpłatna wysyłka może być definiowana np. minimalną kwotą zakupu lub sztywną opcją wysyłki wyłącznie do punktu czy paczkomatu.
Kluczowe, aby zrozumieć, że klienci nie lubią, gdy koszty wysyłki pojawiają się późno w procesie zakupu. Tworzy to wrażenie, że firma ukrywa koszty i próbuje „oszukać” klientów. Nawet jeśli takie założenie wydaje się nielogiczne (bo przesyłka w naturalny sposób generuje koszt) przejrzystość zasad jest najlepszym sposobem utrzymania zaufania do marki. Pomyśl też o preferencjach swoich klientów i ich wygodzie. Możliwość oferowania różnych opcji dostawy podniesie współczynnik zrealizowanych zamówień. Podobnie działa zagwarantowanie daty dostawy, to pomaga niecierpliwym klientom śledzić proces wysyłki i zmniejsza liczbę telefonów do obsługi klienta.
-
Zamówienie nie kwalifikuje się do darmowej wysyłki
Wielu klientów porzuci swoje koszyki, jeśli nie osiągną wystarczającej kwoty do darmowej dostawy. Jak sobie z tym poradzić? Aby znaleźć odpowiedź, musisz wiedzieć, jaka jest średnia kwota zakupu w Twojej witrynie. Upewnij się, że cel bezpłatnej wysyłki nie jest tak wysoki, że klient musi podwoić średni zakup, aby osiągnąć cel. Ponadto, jeśli Twój bestsellerowy towar ma zazwyczaj wysoką cenę, podpowiadaj klientowi tańsze dodatki. Prezentacja dodatkowych elementów pomoże klientom uzyskać bezpłatną wysyłkę bez dużego obciążenia i podwajania planowanej kwoty zakupu.
-
Konieczność założenia konta w celu dokonania zakupu
Innym ważnym powodem porzucenia koszyka jest konieczność założenia konta w celu dokonania zakupu. Może to być coś, co odpycha niektórych klientów. Oferując zakup przy użyciu konta gościa, klienci, którzy nie chcą się logować, będą mogli dokonać płatności przy minimalnej ilości informacji. Oferowanie szybkiego logowania i możliwości tworzenia kont synchronizowanych z mediami społecznościowych i kontem Google usprawni proces i wyeliminuje konieczność nużącego wypełniania danych. Ułatwi to tworzenie kont dla e-kupujących, a także zapewni dane analityczne i informacje z mediów społecznościowych dla właścicieli e-commerce.
-
Niepreferowana metoda płatności
Niektórzy klienci decydują się porzucić swoje koszyki z powodu braku preferowanej przez nich metody płatności. PayPal i inne tego typu metody sprawiają, że zakupy online są niezwykle szybkie i łatwe. Powinieneś używać tych systemów, aby proces zakupu stał się tak prosty, jak to tylko możliwe. Im mniej klików, tym lepiej. Jest jednak grupa klientów podejrzliwych wobec systemów takich jak PayPal, ci wolą używać swojej karty kredytowej do zakupów online. Z tego powodu ważne jest, aby oferować różne metody płatności. Klienci często mają silne preferencje co do sposobu zapłaty i dokonują zakupu tylko po przedstawieniu preferowanej przez nich metody płatności.
-
Problemy techniczne
E-commerce stojący na podwalinach łącz internetowych, musi liczyć się z problemami technicznymi. Ważne, aby ustawić sobie niezbędne alerty, które poinformują o niedziałającej stronie np. poprzez SMS. Pamiętaj, aby monitorować swoje dane analityczne i regularnie przeglądać proces płatności czy całą ścieżkę użytkownika. Regularnie upewniaj się, że nie ma w obrębie witryny żadnych błędów, które mogłyby powstrzymać finalizacje zakupu. Upewnij się również, że kod na stronie koszyka jest zoptymalizowany, aby czas ładowania i wczytywania był możliwie najkrótszy.
-
Brak zaufania
Internauci nie zawsze czują się komfortowo, podając informacje o karcie kredytowej online. Popraw konwersje, budując większe zaufanie na stronie koszyka i w całej witrynie dzięki społecznym dowodom słuszności i budowaniu wizerunku silnej marki. W rozwianiu wątpliwości pomoże precyzyjna polityka zwrotów, prosty regulamin i szczegółowe dane kontaktowe z fizycznym adresem i numerem telefonu.
-
Przeglądanie
Wielu użytkowników, którzy dodają produkty do koszyka, ale nie ukończyli procesu, przeglądają strony z niskim zamiarem zakupu. Raczej na zasadzie poszukiwania informacji i badania oferty rynku. Zachęcaj tych użytkowników do natychmiastowych zakupów, oferując ograniczone czasowo promocje, stwarzając poczucie pilności.
Porzucony koszyk — jak uniknąć?
Sprawdzonym sposobem uniknięcia porzucenia koszyka jest wysłanie wiadomości e-mail przypominającej i uzupełniającej w ciągu 24 godzin. Są one szczególnie skuteczne w przyciąganiu klienta z powrotem do finalizacji zakupu, z 46% współczynnikiem kliknięcia i ogólnym współczynnikiem konwersji na poziomie 5%. Wysłanie spersonalizowanego (jeśli masz imię użytkownika) e-maila z recenzjami innych klientów na temat przedmiotu pozostawionego przez w koszyku jest skutecznym narzędziem perswazyjnym. Dla bardziej lojalnych klientów, którzy porzucili swoje koszyki, zaoferowanie rabatu lub kodu na bezpłatną wysyłkę może być tym, czego potrzebują do sfinalizowania zakupu.
Jednym z bardzo bezpośrednich sposobów walki z porzucaniem koszyka jest oferowanie rabatu wcześniej, w ramach exit pop-up. Na przykład, jeśli klient kliknie, aby zamknąć okno przeglądarki podczas płatności, może zobaczyć wyskakujące okienko ze zniżką, jeśli dokona zakupu. Ta strategia jest skuteczna, jednak warto uważać na klientów, którzy dowiadują się o rabacie, a następnie próbują go wykorzystać, celowo porzucając koszyk. Wiele firm stosuje zniżkę jednorazową, aby temu zapobiec.
Chcesz poprawić funkcjonowanie swojego sklepu i podnieść konwersję? Przeczytaj inne wartościowe artykuły i zgarnij dodatkowy rabat na wysyłkę towarów:
- Jak napisać opis produktu, który sprzedaje?
- Integracja z platformami Allegro, eBay
- Co sprzedawać w 2021 roku?
GlobKurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl