Logistyka ecommerce: Jak kurierzy radzą sobie w przedświątecznym okresie? Kto nie otrzyma paczek?
Globalne szaleństwo zakupowe już opanowuje cały rynek. Wzrosty odczuwają zarówno sklepy stacjonarne jak i branża e-commerce. Logistyka ecommerce przed wyzwaniem. Jak w szczytowym okresem poradzi sobie branża KEP? Z czym w grudniowym okresie muszą zmagać się kurierzy? Już w listopadzie startują hałaśliwe kampanie reklamowe, promocje, wyprzedaże, opcje darmowej dostawy i ogólna zakupowa euforia. Black Friday rozpoczyna całe szaleństwo, ale tak naprawdę, dla największych graczy e-commerce przygotowania do tego sezonu rozpoczynają się już na kilka miesięcy wcześniej. W istocie jest się do czego przygotowywać. Obciążenie jest duże. Okres świąteczny 2017 przyniósł rekord w e-sprzedaży, kwoty wydane przez konsumentów sięgnęły 108,2 mln dolarów (źródło: badanie Adobe). Taki wzrost cieszy, ale oznacza też nerwową atmosferę wśród przewoźników. Rozpoczyna się walka z czasem i wszyscy zadają sobie pytanie; czy paczka dotrze na święta?
GlobKurier.pl
GlobKurier.pl to pełna oferta usług kurierskich. Współpracujemy z 50 firmami kurierskimi i dostarczamy przesyłki kurierskie do 192 krajów świata.
Spis treści
11 milionów grudniowych paczek – logistyka ecommerce
Branża pokornie przygotowuje się do zwiększonego ruchu. Firmy kurierskie już od października inwestują w dodatkowe zasoby, zwiększając liczbę kurierów, ale też pracowników zatrudnionych do obsługi sortowni czy magazynów. Bez tego utrzymanie poziomu obsługi nie byłoby możliwe. To powszechna praktyka, w samych Stanach Zjednoczonych w czasie zeszłorocznego okresu przedświątecznego zatrudniono nieco ponad 768 tys. dodatkowych pracowników (źródło: www.statista.com).
Kurierzy DPD Polska każdego dnia dostarczają ok. pół miliona paczek. Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD zaznacza, że w szczycie paczkowym liczba ta znacznie się zwiększa.
Już od połowy października regularnie notujemy zwiększone wolumeny przesyłek, które są wyższe nawet o 50% w stosunku do zwykłego okresu. Grudzień to najgorętszy miesiąc roku. Rekord – blisko 900 tys. paczek, czyli średnio 30 doręczeń na sekundę – zanotowaliśmy 18 grudnia 2017 r., a w całym grudniu firma doręczyła aż 11,3 mln paczek.
Inpost mocno działa z paczkomatami. Jak mówi Rafał Brzoska CEO Grupy Integer SA Do chwili obecnej w tym roku w całej Polsce zainstalowaliśmy ponad tysiąc nowych urządzeń, czyli ich liczba – obecnie ponad 4000 – wzrosła o ponad 25% w porównaniu do roku ubiegłego. Zapewniam jednak, że jeszcze nie powiedzieliśmy ostatniego słowa.
Klient, który wie czego chce
Sektor logistyczny każdego roku staje przed ogromnym wyzwaniem. Dziś wymagania klienta kupującego online są bardzo sprecyzowane. The next day delivery stało się normą. Choć w okresie przedświątecznym granica tolerancji wśród konsumentów delikatnie się przesuwa, niedostarczony na czas prezent wywołuję falę frustracji. Co obserwujemy na profilach społecznościowych firm kurierskich. Złośliwym komentarzom nie ma końca i trudno się dziwić, bo święta bez prezentów, to nie święta.
Po pierwsze, darmowa dostawa
Opcjom dostawy klienci przyglądają się bardzo bacznie. Ta kwestia w wielu wypadkach okazuje się czynnikiem przesądzającym o finalizacji zakupu. Firma Deloittle przebadała ankietowanych pytając o najbardziej atrakcyjne oferty. Znaczna część odpowiedzi skupiała się właśnie na warunkach dostawy. 72% ankietowanych deklarowało, że najbardziej kusząca jest opcja darmowej dostawy. 44% wskazało na łatwy proceder zwrotów, a 30% wykazało zainteresowanie zniżką na szybszą formę dostawy.
Bez śledzenia ani rusz
Dostawa za darmo zadowoli klienta, ale to monitoring przesyłek jest jedną z najbardziej pożądanych usług w sektorze KEP. 63% klientów oczekuje na e-mail z potwierdzeniem na każdym etapie dostawy (źródło: Raport Ofcom The Communications Market 2018). Na wprowadzeniu takiej funkcjonalności zyskują obie strony nadawca, jak i odbiorca przesyłki. Konsument mogący sprawdzić aktualną lokalizacje swojej paczki czuje się doinformowany i uspokojony. To z kolei ogranicza jego potrzebę kontaktu z działem obsługi, przez co pracownicy odpowiadający na zapytanie nie odczuwają tak dużego obciążenia.
Delivery automation ma ułatwiać pracę właśnie tym, którzy spróbują budować swoją silną pozycję w e-commerce. Sprzedawcy sięgają po usługi brokera i korzystają z integracji systemów głównie po to, by minimalizować koszty, ale także oszczędzać inne zasoby np. czas i energię pracowników. Praca wykonywana manualnie tj. wypełnianie listów przewozowych na pewnym etapie musi zostać zautomatyzowana. Zyskujemy nie tylko czas. Mechanizm kontrolowania poprawności kodu pocztowego pozwolą uniknąć błędów przy adresowaniu przesyłek. Warto ułatwić sobie codzienną obsługę procesu zamówień, szczególnie przy dużym volumenie, w gorącym okresie wyprzedażowym. Mateusz Pycia,CEO GlobKurier.pl
Kto nie otrzyma paczek?
Warto zaznaczyć, że odpowiedzialność za terminowe dostarczenie paczki leży też po naszej – konsumenckiej stronie. Największym błędem jest zostawianie zamówienia na ostatnią chwilę. Aby sklep był w stanie skompletować zamówienie, a kurier dostarczyć paczkę przed Wigilią, dwutygodniowe wyprzedzenie jest akceptowalnym terminem. Szczególnie ważna jest prawidłowość danych adresowych. Błędnie wypełniony formularz powoduje najwięcej nerwowych sytuacji. Nieuważnie adresując paczkę spowodujemy jej opóźnienie, o które trudno winić firmę kurierską. Oczywiście duża odpowiedzialność spoczywa też na właścicielach platform, którzy powinni starannie zapakować i oznaczyć przesyłki. Forma dostawy wpływa na ogólną ocenę sklepu! Łatwo się domyślić, że zawiedziony konsument, który nie otrzyma zamówionego prezentu przed świętami z pewnością wystawi negatywną opinię w sieci. Dlatego na terminowej dostawie powinno zależeć wszystkim.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl