Marketplace – czyli sklep na Facebooku
E-commerce rośnie w siłę. Z roku na rok zainteresowanie zakupami online wzrasta, a pandemia bardzo mocno przyspieszyła ten proces. W internecie kupujemy już niemal wszystko: ubrania, jedzenie, samochody, elektronikę, specjalistyczne sprzęty technologiczne, kosmetyki. Wymieniać można naprawdę długo! Mamy więc masę produktów, niemal miliony kupujących i sprzedających na wszystkich kontynentach. Ale spokojnie – każdy znajdzie swoje miejsce w świecie e-commerce! Szanse na przeprowadzenie wirtualnych zakupów niosą platformy sprzedażowe, czy klasyczne sklepy internetowe. My dziś skupimy się na pierwszym z przypadków, a dokładnie na Facebook Marketplace. Czym dokładnie jest ten portal, jak wyróżnia się na tyle innych platform tego rodzaju? Jak wyglądają kwestie płatności i bezpieczeństwa w ramach marketplace Marka Zuckerberga? Jak przygotować paczkę i ją nadać, jeśli korzystamy z szans sprzedaży towarów właśnie z pomocą Facebook’a? Na te (ale nie tylko!) pytania odpowiemy w artykule!
Spis treści
Marketplace – co to jest i jak dokładnie działa?
Zanim przejdziemy do szczegółowego opisu miejsca sprzedażowego, działającego w ramach jednego z najpopularniejszych portali społecznościowych, omówimy w pierwszej kolejności czym tak naprawdę jest marketplace. Pozwoli to zrozumieć, jakie różnice występują między klasycznymi platformami zakupowymi a facebookowym rozwiązaniem.
Marketplace to, w dużym skrócie, internetowe targowisko. To miejsce, gdzie zweryfikowane osoby bądź firmy, mogą dokonywać sprzedaży swoich produktów. CzyM tak naprawdę różni się to od klasycznego sklepu internetowego? W przypadku platform sprzedażowych w jednym miejscu masz szeroki zakres produktów, oferowanych przez wielu sprzedawców. Dzięki temu, w obszarze jednego portalu, istnieje szansa nabycia sukienki, koszuli, ale także wózka dla dziecka i zapasu ekologicznej karmy dla Twojego kota. Ponadto możesz porównać sprzedawców i ich ceny.
Jak dokładnie działa Marketplace?
Jak to działa z perspektywy sprzedającego i samego portalu? Osoba oferująca określone produkty wystawia ów towar na dany marketplace. Dodaje opis, cenę i zdjęcia, przedstawia możliwości przesłania paczki. Ty, jako kupujący, jeśli jesteś zainteresowany, przechodzisz cały proces zakupowy klasycznie, tak jak w każdym sklepie internetowym. Od strony oferującego towary wygląda to jednak odrobinę inaczej. Sprzedający na własną rękę dokonuje nadania przesyłki kurierowi, jednakże płatność odbywa się w ramach samego portalu aukcyjnego i jest kontrolowana przez zarządzających danym marketplacem. Administrator portalu dokłada także wszelkich starań, aby weryfikować zgłaszających się sprzedających, co zapewnia bezpieczeństwo kupujących.
Marketplace – plus i minusy
Jak każde rozwiązanie, taki i tego typu platformy niosą ze sobą plus i minusy. Sprzedający musi opłacić abonament lub przekazać określony procent od prowizji, jeśli chce znaleźć się wśród innych firm oferujących swoje towary w jednym miejscu. To spory plus, ponieważ nie musi ponosić kosztów związanych z prowadzeniem sklepu internetowego na własną rękę. W tym wypadku mamy już gotowe, sprawdzone i budzące zaufanie rozwiązanie. Ponadto trafiamy do miliona klientów, bez dodatkowej reklamy. W związku z tym nawet początkujący sprzedawca ma szansę na sprzedaż, a to wszystko dzięki popularności platformy. Ogromny plus dla nowicjusza na rynku.
Z drugiej strony niesie to jednak spory minus. Trafiamy bowiem do miejsca z ogromną konkurencją, gdzie wybicie się wśród innych czasami stanowi pewne trudności i niesie komplikacje. Z kolei wśród minusów z perspektywy klienta warto wymienić fakt, że dokonanie (nawet sporych rozmiarów) zakupów w obrębie jednego portalu sprzedażowego i tak wiąże się z osobnymi transakcjami, a co za tym idzie, kilkoma paczkami nadawanymi przez różne podmioty sprzedające.
Facebook Marketplace – najważniejsze informacje
Wiemy już, czym są, jak działają i jakie plusy i minus niosą ze sobą portale sprzedażowe. Teraz warto przejść do clue artykułu, czyli Facebook Marketplace. To rozwiązanie działające nieco inaczej niż wyżej opisane klasyczne platformy. Co ważne, inaczej wcale nie oznacza gorzej! Sprawdź szczegóły!
Facebook Marketplace – w czym portal różni się od innych portali sprzedażowych?
Facebook Marketplace można określić mianem lokalnego targowiska. Dlaczego lokalnego? W ramach portalu jedyną szansą na dokonanie zakupów jest wybór wśród rzeczy oferowanych przez osoby z okolicy. Nie ma więc szans na transakcje zlokalizowane poza Polską. Chociaż strona nosi nazwę marketplace, w wielu obszarach wygląda jednak zgoła inaczej niż te platformy opisane wyżej. Na czym polegają różnice?
Po pierwsze: dostępność niemal dla każdego
W ramach Facebook Marketplace swoje produkty oferować może każda osoba, która posiada konto na portalu. Nie ma konieczności tworzenia odrębnego profilu sprzedawcy. Przed rozmową ze sprzedającym możesz odwiedzić więc jej oficjalną stronę, a także zweryfikować wiarygodność przez liczbę gwiazdkę, które przekazuje się osobie oferującej i sprzedającej produkty. Ogłoszenia sprzedaży na Facebooku może więc dodawać niemal każdy z nas, kto jest pełnoletni. Jest to właściwie jedyny wymóg, jaki należy spełnić.
Po drugie: internetowy pchli targ
W ramach Facebook Marketplace nabyć możemy głównie rzeczy używane, ale masz szansę określić jedną z wytycznych wyszukiwania i określić stan przedmiotu: nowe lub produkty wcześniej będące w użytku. Tych drugich jest zdecydowanie więcej. W trakcie wyszukiwania wybierasz z aż 19 kategorii, wśród których znajdują się elektronika, instrumenty muzyczne, gadżety ogrodowe, ale także domy na sprzedaż czy pojazdy. Należy pamiętać, że w ramach marketplace oraz w grupach sprzedażowych na Facebooku (o których więcej powiemy już za chwilę!) niemożliwe jest oferowanie narkotyków, zwierząt, wszelkich podróbek i broni. Zasady te są restrykcyjnie przestrzegane i kontrolowane.
Po trzecie: grupy sprzedażowe na Facebooku
Grupy sprzedażowe na Facebooku to rozwiązanie niespotykane w innych marketplace’ach. To miejsce dedykowane sprzedaży oraz kupowaniu i promowaniu określonych towarów, zazwyczaj z wybranej branży. Oczywiście wszystko odbywa się zgodnie z kontrolowanymi zasadami handlowymi portalu. Administracja tego rodzaju grup sprzedażowych na Facebooku może wprowadzać na bieżąco określone zmiany w ramach działania forum. W takich miejscach tkwi prawdziwy potencjał marketingowy! Warto go wykorzystać do pracy nad wizerunkiem i realizacji określonych celów.
Po czwarte: płatności i dostawa we własnym zakresie
Nie ma możliwości bezpośrednich zakupów w ramach Facebook Marketplace. Miejsce to jedynie służy jako platforma do kontaktu między dwiema stronami. Jesteś zainteresowany określonym produktem? Napisz wiadomość do sprzedawcy i wspólnie ustalcie dogodne dla każdej ze stron warunki przekazania pieniędzy i późniejszego wręczenia produktu. Najbezpieczniejszą formą jest osobiste podarowanie gotówki lub przelew bankowy. Ponadto sprzedający na własną rękę przesyła paczkę do odbiorcy, jeśli ten preferuje dostawę kurierem. Jak prawidłowo przeprowadzić ten proces? Jak przygotować oraz przesłać pakunek z produktami?
Jak przygotować i nadać paczkę z produktem sprzedawanym na Facebook Marketplace?
Jak już wiesz, działając w ramach Facebook Marketplace, Twoim obowiązkiem jest przekazanie danego towaru odbiorcy – osobiście lub przesyłając ją w postaci paczki kurierskiej. Jeśli wybierasz drugi z przedstawionych sposobów, postaramy się przybliżyć temat i podpowiedzieć, jak przygotować nadanie oraz, jak najlepiej przekazać pakunek przewoźnikowi.
Pierwszym krokiem jest odpowiednie przygotowanie i zabezpieczenie samej paczki z określonym towarem. Pamiętaj, że to w Twoich rękach leży po części odpowiedzialność za potencjalne uszkodzenia. W związku z tym wywiąż się z tego zadania idealnie! Po pierwsze zabezpiecz zawartość i wszelkie wrażliwe elementy. Użyj do tego folii bąbelkowej oraz taśm, aby szczelnie owinąć nimi przedmiot. Całość umieść w kartonie, dopasowanym do rozmiaru produktu. Jeśli wewnątrz pojawią się wolne przestrzenie, koniecznie je wypełnij. Warto skorzystać ponownie z folii lub skrawków papieru. Ten krok jest szalenie ważny, ponieważ odpowiednie wykonanie zadania amortyzuje wszelkie uderzenia i potencjalne szkody, które mogłyby być wyrządzone w trakcie dostarczania pakunku. Całość na zewnątrz owiń folią stretch oraz taśmami. To także istotne, gdyż karton zostanie zabezpieczony na przykład przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi i wynikającymi tego potencjalnymi problemami (zalanie itp.).
Wszystko gotowe? Nadaj paczkę i śledź drogę pakunku w podróży do odbiorcy! Przekazanie przesyłki w ręce przewoźnika (bez względu na preferowaną firmę) odbywa się na kilka sposobów. Do Ciebie należy wybór formy. Pakunek nadasz bezpośrednio na stronie przewoźnika, ale także z pomocą brokera kurierskiego, ale o tym szerzej opowiemy już za chwilę. Po załatwieniu wszelkich formalności online skorzystać warto z kilku rozwiązań:
- kurier odbiera paczkę spod wskazanego adresu (z domu lub pracy),
- przekazujesz pakunek do punktu odbioru/salonu prasowego/lokalnego sklepu w zależności od opcji, jakie daje nam określony przewoźnik,
- zostawiamy przesyłkę w skrytkach wybranego kuriera.
Jak śledzić paczkę nadaną kurierem?
W ramach Facebook Marketplace dokonujesz sprzedaży produktów wyłącznie lokalnie. Droga od nadawcy do odbiorcy nie będzie więc daleka i nie zajmie zbyt dużo czasu, ale zawsze warto śledzić pakunek, aby mieć pewność, że przewoźnik przekazał bezpiecznie naszą przesyłkę. Jak to zrobić?
Przy nadaniu paczek zawsze otrzymujesz określony numer przesyłki, bez względu na to, z pomocą jakiej firmy dochodzi do wysyłki. Przewoźnik powinien także SMSowo lub mailowo przekazać link do miejsca, w którym dokonuje się śledzenia paczki. Z reguły polega to na wpisaniu owego numeru w specjalną wyszukiwarkę. System sprawdza dane i już po upływie ułamków sekundy otrzymujemy szalenie dokładną rozpiskę, w której znajdują się takie informacje jak dokładna godzina dotarcia do określonych oddziałów, czas przekazania paczki kurierowi do nadania, czy pozostawienia w sortowni. Możesz więc śledzić nadany produkt niemalże w czasie rzeczywistym!
Brokerzy kurierscy – jak mogą pomóc w sprzedaży w ramach Facebook Marketplace?
Zdarza Ci się często wysyłać przesyłki? Produkty, które oferujesz, cieszą się dużą popularnością? Skorzystaj z pomocy brokera kurierskiego, takiego jak GlobKurier! Brokerzy to pośrednicy między firmami przewozowymi a klientami. Dzięki współpracy z kurierami i ciągłemu dostarczaniu kolejnych konsumentów brokerzy mogą pochwalić się naprawdę niskimi cenami za dostarczenie pakunków. Często te kwoty te bywają niższe niż bezpośrednio na stronie przewoźnika.
Ponadto brokerzy w swoich systemach posiadają oferty niemalże wszystkich firm kurierskich w jednym miejscu! Ty w formularzu wpisujesz najważniejsze dane: gdzie chcesz nadać paczkę i na jaki adres ma dotrzeć, jakie są jej rozmiary oraz waga, czy wykupujesz dodatkowe opcje w postaci między innymi ubezpieczenia. Po chwili otrzymujesz listę przewoźników mogących obsłużyć Twoje zamówienie, ponadto podana zostaje również kwota za wykonanie usługi. Wybór należy do Ciebie, a zdecydowanie masz w czym wybierać. Biorąc pod uwagę fakt, że w ramach Facebook Marketplace nadajesz paczkę lokalnie, ostateczna kwota z pewnością będzie atrakcyjna!
Czym wyróżnia się marketplace od Marka Zuckerberga? Ogłoszenia sprzedaży na Facebooku może dodawać niemal każdy. Dokonujesz transakcji, ale także wymiany, produktów nowych, jak i używanych. To miejsce dla osób, które nie prowadzą profesjonalnej sprzedaży internetowej, a chcą na przykład pozbyć się niepotrzebnych rzeczy mogących znaleźć zastosowanie u innego użytkownika. Po ustaleniu wszelkich szczegółów między dwiema stronami i przekazaniu odpowiedniej sumy podaruj rzecz odbiorcy lub zamów przewoźnika. Kiedy wszystko już gotowe, nadaj paczkę i przekaż przesyłki kurierowi. Pamiętaj, że wszystko to odbywa się na Twoich zasadach!
GlobKurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl