Międzynarodowy sklep internetowy – jak rozpocząć wysyłkę za granicę?
Międzynarodowy sklep internetowy to spore wyzwanie – podatki, przepisy i pakowanie wymagane przy wysyłce za granicę mogą wydawać się przytłaczające… mimo to warto. Przy unikatowym produkcie klienci nie przejmują się tym, gdzie zlokalizowany jest sklep. Świat otwiera się na polskich przedsiębiorców, dlaczego nie skorzystać z tej szansy? Przygotuj się do wysyłki w dowolne miejsce świata i pomnażaj zysk swojego sklepu internetowego.
Spis treści
Międzynarodowy sklep internetowy? Po pierwsze: Produkt!
Aby korzystać z możliwości, jakie daje międzynarodowy sklep internetowy, najpierw trzeba w niego zainwestować. Jak zminimalizować ryzyko i koszty wysyłki za granicę? Jak sprawić, by handel międzynarodowy był jak najbardziej płynny i zautomatyzowany? Posiadanie unikalnego produktu to pierwszy krok do stworzenia godnej zaufania i skalowalnej marki e-commerce. Na szczęście istnieje wiele usług dostarczania paczek, które mogą pomóc w przeniesieniu Twojego produktu do (prawie) każdego kraju na świecie.
Aby proceder był opłacalny, musisz mieć pewność, że Twój produkt obroni się na nowym rynku i znajdzie odbiorców. Sprawdź skalę – ile podobnych Tobie sprzedawców aktualnie działa online i jakie ceny proponuje. Musisz zbudować komunikację wokół produktu i marki, która będzie atrakcyjna dla nowego odbiorcy. Pamiętaj o różnicach językowych i kulturowych. Warto skorzystać z profesjonalnej pomocy agencji marketingowej, która pomoże Ci w stworzeniu oferty i promocji produktu.
Przygotuj swoją stronę internetową
Strona internetowa jest wizytówką Twojego biznesu, jeśli chcesz sprzedawać za granicą, musisz zaprojektować komunikację dostosowaną do odbiorcy. Bez względu na to, jaki rynek wybierzesz, strona www będzie wymagała dostosowania.
Wdrożenia powinny obejmować:
- nową wersję językową strony,
- nazwy i opisy produktów,
- kwestie prawne – regulamin, polityka zwrotów
- płatności
- dostawy obsługiwane w języku danego kraju lub po angielsku.
Musisz spełnić obowiązek informacyjny – bez tego międzynarodowy sklep internetowy nie będzie mógł funkcjonować. Musisz posiadać regulamin w języku odbiorcy, do którego chcesz trafić. Konieczne jest także wyraźne określenie stref dostawy. Co bardzo istotne, forma płatności musi być dostosowana do wymogów zagranicznych konsumentów. Choć dostosowanie platformy wydaje się być bardzo skomplikowane, rynek proponuje funkcjonalne rozwiązania takie jak gotowe oprogramowania. Dedykowany software przetłumaczy stronę na dowolny język i zintegruje z zagranicznymi marketplaces (eBay, Amazon, Google Merchant). Dodatkowo zyskasz dostęp do szablonów dokumentów sprzedażowych np. dokument reklamacji w danym języku. System zaprezentuje ceny w różnych walutach bez konieczności przebudowy sklepu.
Oprogramowania zapewniają płynne tłumaczenie stron, warto jednak zwrócić dodatkową uwagę na jakość obsługi klienta. Większość interakcji z konsumentem obsługiwana jest dziś przez algorytmy, chatboty i automaty. To ułatwia sprzedaż zagraniczną, ale nie zwalnia z obowiązku. Warto, aby personel realizujący zamówienia mówił językiem odbiorcy. Na sprawnej obsłudze klienta możesz zbudować swoją przewagę konkurencyjną. To, kogo zatrudniasz, ma ogromne znaczenie. Pracownik w razie potrzeby musi udzielić profesjonalnej rady klientowi. Otwartość, znajomość różnic kulturowych, cierpliwość, pozytywne nastawienie i uśmiech mogą okazać się ważniejsze w budowaniu relacji niż perfekcyjny akcent, czy znajomość gramatycznych zawiłości językowych.
Konfiguracja cen
Z drugiej strony, w przypadku cennika nie ma miejsca na nieścisłości. Zwróć szczególną uwagę na prezentacje cen na witrynie. To bardzo ważne, aby wyświetlana cena na zasadzie automatu dostosowywała się do standardu klienta. Możesz do danego języka strony przypisać konkretną walutę. Wspomniane wyżej oprogramowania pozwalają prowadzić jedną platformę w wielu walutach jednocześnie. Na podstawie geolokalizacji klienta bądź jego wyboru wersji językowej, zobaczy on ceny w euro, funtach, rublach, dolarach czy innej walucie przypisanej do danego języka. Panel administracyjny pozwala na zarządzanie walutami. Możesz zdecydować czy chcesz, aby kurs walut był pobierany z placówek bankowych (Narodowy Bank Polski, Europejski Bank Centralny, Bank of England) czy preferujesz samodzielne ustawianie stawek.
Międzynarodowa płatność $
Konsekwencją dobrze zdefiniowanych cen musi być płynne zorganizowanie płatności. O wiele łatwiej będzie, jeśli zintegrujesz swój międzynarodowy sklep internetowy z PayU. Rozwiązanie popularne także wśród polskiego e-commerce przyjmuje płatności w różnych walutach. Przeliczanie na złotówki nie jest w tym przypadku konieczne. Prostym rozwiązaniem jest też wprowadzenie płatności kartą Visa i MasterCard czy przelewu bankowego. Posługiwanie się na stronie logiem banku wzbudza większe zaufanie.
Przed wybraniem metod płatności bezgotówkowych warto przeprowadzić research i sprawdzić, które z rozwiązań jest popularne w danym regionie i do czego przyzwyczajeni są tamtejsi odbiorcy. Możliwości jest wiele: Braintree, PayPal, Checkout, SOFORT, DotPay… Jedno jest pewnie – szybkie płatności stają się motorem napędowym e-commerce. Według Globalnego Raportu Płatności Worldpay z 2018 r. Wykorzystanie płatności mobilnych będzie nadal rosło i do 2022 roku i stanie się drugą najpopularniejszą metodą płatności po kartach debetowych.
Mobilna sprzedaż w międzynarodowym sklepie internetowym
Jeśli podjąłeś wysiłek dostosowania platformy do międzynarodowej sprzedaży, to dobry moment, by przeanalizować korzyści z wdrożenia aplikacji mobilnej. Globalna tendencja wskazuje, że coraz częściej kupujemy za pośrednictwem smartfonów. Szacuje się, że do 2024 r. Liczba klientów mobilnych w USA przekroczy 187 milionów. (źródło: simicard.com). Marketerzy oczekują, że mCommerce będzie głównym kanałem zakupów online, ponieważ aż 87% kupujących szuka produktów online przed zakupem. Planując sprzedaż za granicę, powinieneś być świadomy tych trendów.
Oczekuje się, że udział mCommerce w całym handlu elektronicznym wzrośnie do 72,9% przed końcem 2021 r. Aplikacja mobilna jest kolejnym punktem styku z marką, co przy ekspansji i próbie zdobycia nowych rynków jest bardzo ważne. Aplikacja pozwala na większą personalizację oferty i dostosowanie komunikatów reklamowych pod danego użytkownika. Jeśli w Twoim sklepie ruch z urządzeń mobilnych jest duży, sprawdź oferty deweloperów. Aplikacja może realnie podnieść wskaźniki konwersji. Im szybciej zaadaptujesz się do nieuniknionych zmian, tym bardziej skorzysta na tym Twój międzynarodowy sklep internetowy!
Podatki, cło i inne dodatkowe koszty
Konfiguracja i dostosowanie witryny to nie jedyne koszty dodatkowe, jakie poniesiesz. Realizując wysyłkę za granicę, musisz liczyć się z koniecznością inwestycji. Podatki są kosztem dodatkowym, zwykle opartym na wartości procentowej. Do twoich przesyłek może zostać doliczony podatek importowy, płatny z góry lub przy dostawie. Opłaty to stawki ryczałtowe, które mają zastosowanie do przesyłki lub transakcji, niezależnie od jej wartości. Cła są podobne do podatków, ale są płacone rządom, zwykle jako procent wartości po opodatkowaniu.
Poznaj szczegóły odpraw celnych:
- Wysyłka z USA a cło – kiedy płacimy cło?
- Cło z Australii. Import i eksport towarów do Australii.
- Import towarów z Chin. Problematyczne cło z Chin i podatek VAT
- Cło a wymiana handlowa z Turcją
Sprzedawcy detaliczni najczęściej wybierają handel w ramach Unii Europejskiej, gdzie wysyłka towarów odbywa się na zasadach przesyłek krajowych. Częstym kierunkiem wymiany są nasi zachodni sąsiedzi. Kurier do Niemiec może dotrzeć szybko, bez opłat celnych. Możesz nadać paczkę transportem drogowym lub też lotniczym. Wysyłkę do Niemiec realizują między innymi DPD, GLS, FedEx, TNT, Raben. Ze względu na dużą grupę Polonii w Wielkiej Brytanii naturalną konsekwencją jest wymiana handlowa właśnie z tym krajem. Pamiętaj jednak o Brexicie. 1 stycznia 2021 roku weszło w życie porozumienie o wolnym handlu, które reguluje kwestię wysyłek do Wielkiej Brytanii. Sprawdź, co się zmieniło → Brexit — wysyłka paczek do Anglii
Potrzebujesz doradztwa w zaplanowaniu wysyłek międzynarodowych? Możesz skorzystać z wiedzy i umiejętności naszych ekspertów. Dowiedz się więcej o ofercie usług celnych
Międzynarodowy sklep internetowy — bezpiecznie i legalnie
Planując międzynarodową wysyłkę, upewnij się, że działasz legalnie. Są produkty, które nie mogą być dostarczone zgodnie z prawem. Każdy kraj (a np. w przypadku USA każdy region w kraju) ma własne przepisy regulujące. To one definiują, co może być bezpiecznie i odpowiednio eksportowane lub importowane. Towary wykluczone z transportu definiują międzynarodowe przepisy, ale też regulaminy poszczególnych firm kurierskich. Zrób dokładny research. W tym obszarze nie ma miejsca na zaniedbania. W przeciwnym razie możesz spotkać się z wysokimi grzywnami, a nawet karą pozbawienia wolności.
Witryny e-commerce mogą podlegać różnym ograniczeniom dotyczącym produktów. Z oczywistych względów trudno będzie importować fajerwerki i broń palną do większości krajów. Produkty takie jak baterie litowe podlegają poważnym ograniczeniom transportowym, o których sprzedawcy muszą wiedzieć. Pojedyncza bateria nie zaszkodzi, ale większość jest wykonana z materiałów łatwopalnych. Z tego powodu paczki międzynarodowe (a nawet krajowe) zawierające baterie litowe muszą być odpowiednio oznakowane, aby kurierzy mogli je prawidłowo obsłużyć. Nawet jeśli produkt nie jest kategorycznie zabroniony w wysyłce, to już niektóre jego części mogą być zabronione lub przynajmniej uznane za niebezpieczne.
- Przedmioty zabronione to towary, których w ogóle nie można wwieźć do kraju.
- Towary objęte ograniczeniami to towary, które muszą spełniać określone kryteria przed odprawą celną i otrzymać pozwolenie na wjazd do kraju.
Opóźnienia i kosztowne grzywny to tylko niektóre z nieprzyjemności, jakich możesz oczekiwać, jeśli nie znasz przepisów obowiązujących w krajach, do których wysyłasz przesyłkę. Nie warto ryzykować. Najlepszym sposobem, aby dowiedzieć się, co jest dozwolone, a co nie, jest sprawdzenie oficjalnej strony celnej kraju docelowego.
Znajdź odpowiedniego kuriera!
Jeśli wiesz już co i gdzie chcesz wysłać, znalezienie odpowiedniego kuriera może być kluczowe w powodzeniu ekspansji na rynki zagraniczne. Przed wyborem z pewnością będziesz chciał przeprowadzić badanie rynku, aby znaleźć najbardziej opłacalne rozwiązanie wysyłkowe dla siebie pod względem finansowym. Podczas ważenia partnerów w dostawach należy wziąć pod uwagę wiele czynników. Mamy dla Ciebie dobrą wiadomość! Nie musisz ręcznie wertować cenników i regulaminów każdej firmy przewozowej. Wystarczy, że skorzystasz z wyszukiwarki GlobKurier.pl.
Co więcej, planując całą logistykę wysyłek, nie musisz opierać się na jednym dostawcy. W ramach platformy łączymy kilkudziesięciu przewoźników, zapewniając atrakcyjne ceny, bez uszczerbku na jakości jednorazowych usług. Realizujemy przesyłki do ponad 190 krajów, wiemy jak dobrać przewoźnika do destynacji i rodzaju przesyłki. Oferujemy fracht morski i lotniczy. Realizujemy transport paczek, palet i dłużyc. Oceń ceny od wszystkich kurierów we wszystkich krajach. Poświęć czas i ustal, z kim i na jakich zasadach chciałbyś współpracować. Dostosuj się też do preferencji swoich odbiorców. Klienci, którzy są zdeterminowany ekonomicznie i wybiorą tańszą, aczkolwiek dłuższą dostawę morską. Inni klienci będą skłonni dopłacić, aby dostać przesyłkę jak najszybciej. Korzystając z platformy GlobKurier.pl, możesz obsługiwać oba typy klientów.
Koszt dostawy w międzynarodowym sklepie internetowym
Możliwości logistyczne są kluczowe dla sprzedawcy, ale także niezwykle istotne dla klienta w trakcie jego ścieżki zakupowej. Nie warto zaskakiwać klienta wysokimi kosztami dostawy przy finalizacji zamówienia. Jeszcze przed dodaniem produktu do koszyka potencjalny klient musi mieć świadomość, jakie koszty dodatkowe poniesie. Wysoki koszt przesyłki to najczęstszy powód porzucenia koszyka. Firmy kurierskie udostępniają narzędzia pozwalające obliczyć czas koszt wysyłki do danego kraju. Umieszczenie takiego kalkulatora na stronie sklepu rozwieje wszelkie wątpliwości. To bardzo funkcjonalny widget, który może podnieść zaufanie do marki. Jasno komunikuj na stronie, do jakich krajów wysyłasz, czy w obrębie, jakiego regionu realizujesz zamówienia. Nie chcesz rozczarować klienta, który spędzi kilkanaście minut na stronie, wybierze kolor, rozmiar, ilość, tylko po to, by dowiedzieć się, że wysyłka do danego miejsca zamieszkania nie może zostać zrealizowana.
Nie oszczędzaj na pakowaniu
Zaufanie buduje się poprzez komunikacje online, ale też jakość obsługi i dostarczenia produktu. W przesyłce międzynarodowej paczka ma do pokonania wyjątkowo długą drogę, bez względu na to, jaki rodzaj transportu wybierzesz. Prawidłowe pakowanie produktów jest jedną z najważniejszych rzeczy, które możesz zrobić, aby zmniejszyć ryzyko dodatkowych kosztów lub opóźnień. Dostępnych jest wiele materiałów opakowaniowych, które pomogą Ci usprawnić proces pakowania.
Pudła to najpowszechniejszy sposób wysyłania paczek, ponieważ są łatwo dostępne, można je w dużym stopniu dostosować i są wytrzymałe. Ponowne wykorzystanie starych pudeł to bardzo dobry pomysł, jednak należy je wyrzucić, zanim stracą swoją wytrzymałość i integralność strukturalną. Jeśli klapka została wygięta lub powierzchnia została wgnieciona, nie warto ponownie używać pudełka. Jeśli ważne jest dla Ciebie zrównoważone opakowanie, na rynku dostępnych jest wiele przyjaznych dla środowiska opcji. Pamiętaj o amortyzacji. Unikaj pustej przestrzeni w opakowaniu. Wybierz pudełko o odpowiednim rozmiarze. Pusta przestrzeń zwiększa prawdopodobieństwo uszkodzenia zawartości. Zawartość pudełka nie powinna zniekształcać powierzchni opakowania, karton musi być płaski na wszystkich powierzchniach. Nie żałuj folii bąbelkowej i taśmy klejącej — pakuj jak profesjonalista. Twoi odbiorcy to docenią.
Bezpieczna paczka, to też paczka monitorowana. Bardzo ważne, aby szczególnie przy przesyłkach międzynarodowych, gdy podróż trwa dłużej udostępniać klientom opcje śledzenia. Aktualizowanie statusu paczki z reguły uspokaja i minimalizuje kontakty z biurem obsługi. Dzięki numerze trackingowym przesyłki odbiorca może sam sprawdzić online, gdzie aktualnie znajduje się paczka. Sprawdź jak śledzić przesyłkę zagraniczną. To proste!
Poprawne oznaczenie i adres
Kurier dostarczy Twoją paczkę do miejsca docelowego za granicą tylko wtedy, gdy jest prawidłowo oznaczona. Umieść faktury handlowe i listy przewozowe na płaskiej powierzchni. Nie zakrywaj etykiet, jeśli kod kreskowy będzie niewidoczny, istnieje ryzyko, że automatyczne maszyny sortujące nie będą w stanie posortować paczki. Wyraźnie oznacz adres nadawcy i odbiorcy, zawsze podawaj numer telefonu.
Nie nanoś zmian ręcznie. Jeśli szczegóły uległy zmianie, wydrukuj nową dokumentację. W razie potrzeby użyj etykiet ostrzegawczych. Etykiety „Fragile”, „Handle with Care”, mogą pomóc zapewnić bezpieczeństwo produktu podczas międzynarodowej podróży. Pamiętaj, że mapa kodów pocztowych w każdym kraju wygląda inaczej. Jest to szczególnie ważne w przypadku państw, gdzie kod pocztowy składa się również z liter, jak w Wielkiej Brytanii. Dokładnie sprawdź, czy wszystko się zgadza, aby uniknąć późniejszych problemów. Tak przygotowana paczka może lecieć w świat! Interesuje Cię koszt wysyłki niższy nawet o 70%? – załóż konto na platformie GlobKurier.pl
GlobKurier.pl
Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.
Wykorzystaj kod rabatowy i zaoszczędź na przesyłce
Wpisując ten kod rabatowy otrzymasz 7% zniżki na przesyłki krajowe i międzynarodowe. Kod przeznaczony dla indywidualnych użytkowników naszej platformy. Dziel się wiedzą, rozwijaj i wysyłaj taniej z GlobKurier.pl